Svullna kondingar igen

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Svullna kondingar igen

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur trött ska man bli. Det började med min HP 9500 Laptop, kolsvart skärm stendöd dator. Lyckades reparera den genom att värma upp grafikkretsen till rykvärme.

Kort därefter lägger min 22 tums LCD till den stationära datorn av. Svart som natta. Efter att ha bytt ett antal kondingar som lyft på hatten så fick jag igång den.

Jag fick vara glad i någon vecka då lade den stationära HP-datorn av. Lokaliserade felet till en stendöd nätdel. Samma visa där. Ett antal kondingar om släppt ut skit. Orkade inte pilla med det utan köpte nytt.

Haha, datorn funkade fortfarande inte. fick tag i ett begagnat moderkort och CPU på sweClockers, det hjälpte.

Men säg den lycka som varar för evigt. En månad varade den för att vara exakt. Då lade grafikkortet av, orsak, KINESISKA KONDINGAR! Tyckte inte jag orkade med mer strul, köpte ett nytt och var på planen igen. fram tills igår då blev det mörkt igen i den stationära.

Vid en närgången inspektion kan man se det klassiska förb.... ande kondensatorproblemet igen. Möter jag en kines på stan som säger konding så åker han på stryk. :evil:
Kolla in de 2 gröna vid minneskontakterna.

Min fråga nu, är det någon som stött på samma problem med ett moderkort. Kan det löna sig att försöka byta dom? Har för mig att det brukar vara svårt att få bort komponenter från ett flerlagerskort utan att skada det.
moderkort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Svullna kondingar igen

Inlägg av gOry »

ja de är sjukt tråkiga att löda loss om man bara har tillgång till manuell tennsug, bästa är väl ifall man kan värma båda benen och lirka ur den samtidigt men de kräver nästan fler armar än 2, och då har man problemet att de fortf är tenn kvar när den nya ska i!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du har för varmt där prylarna står. :-)

2-bens komp brukar väl nästan alltid gå att få bort.
Värma ett ben i taget och vicka upp den...
Den ena ser ut att ha vick-utrymme runt om, den
andra är beroende på riktningen på benen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske lika bra att byta kondesatorerna direkt vid köp? :shock: :madmodder: :doh:
beangan

Inlägg av beangan »

Jag har bytt på några modermodem. När jag ska ha ut tennet som är kvar kan fluss och lödfläta funka, eller som jag oftast gör är att ta en smal spets och öka värmen ganska bra, sedan köra in spetsen i hålet med lite utrymme kvar för luft och suga från andra sidan. Brukar bli helt rent. Jag har då moderkortet ståendes på högkant och väldigt gärna fastsatt eller lutat mot något så man slipper hålla i det.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag bytte en gång på ett moderbord genom att klippa sönder dom gmala kondingarna och löda på dom ny på benresterna från dom gamla. Absolut inte snyggt. men den datorn har rullat på fint i ca 3 års tid iaf! :D Då slipper man riskera att slita sönder vior och sånt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har nyligen bytt 7 kondingar vardera på tre stycken moderkort (totalt 21 kondingar alltså) och det gick, alla tre funkade efteråt. De flesta kondingarna var lätta att få bort, det var ett fåtal som satt i stora kopparlager och krävde lite extra värme.

Värre var att få hålen helt rena så man kunde få dit de nya kondingarna. I vissa fall fick jag slabba på nytt tenn och sen suga från motsatt sida med tennsugen.

Rekommenderas nog inte om man inte kan överleva att moderkortet går sönder... Jag hade ju tre identiska burkar som i princip skulle "skrotas" och då kunde man ju chansa lite.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en lödkolv dedikerad till att bara byta kondensatorer på moderkort.

Man kan värma båda benen på en gång och kan lyfta bort kondensatorn på 1 sekund. Mycket mer skonsamt för moderkortet än att sitta och värma i 30 sekunder med sin 15Watts lödpenna.

Bild

http://www.jula.se/vinklad-lodkolv-100-w-125453
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. jag har en liknande stor 100 wattare, ska göra ett test och se hur det går. Sedan måste man ju kunna värma från ena sidan och vakuumsuga från den andra hållet för att rensa hålen.

Men just nu har jag fullt upp med att tillverka avgasrör till mina motorer så jag kan provstarta. :D
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Det här är ett väldigt vanligt problem, men det var betydligt vanligare för ett par år sen. Grejen var, om man ska tro rykteskvarnen, att det var en läcka av information från en av dom stora etablerade tillverkarna av lytar, och sen gjorde alla och deras mostrar i Kina lytar som dom hävdade uppfyllde samma specar, utan att egentligen veta vad dom höll på med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan ju tycka att lagret av dessa skräpkondensatorer är slut vid detta laget..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

På jobbet så har det gått lika många kodensatorer som en popcornpåse innehåller.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Inte en enda med andra ord? :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, annars skulle jag undvika det fabrikatet av popcornpåsar ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hahaha jag med! :D
Skriv svar