stränga kondenstator?
stränga kondenstator?
har läst på forumet att man ska kunna spränga en kondensator genom att kortsluta den. någon som testat detta, hur stor smäll blir det? 

Du kan spränga det mesta som har med el att göra om du bara använder det tillräckligt fel. Elektrolytkondensatorer är dock kända för att smälla högt och mycket om man överbelastar dem.
Dock förstår jag inte hur man kan finna det kul att ha sönder saker på detta vis, men det är väl något man lär sig med åldern.
Dock förstår jag inte hur man kan finna det kul att ha sönder saker på detta vis, men det är väl något man lär sig med åldern.
- Greensilver
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- Greensilver
- Kontakt:
I skolan sprängde vi lite lytar imellanåt. En gång small en konding dock inte utan det rann ut nån gul smörja som totalt fastnade på golvet. Gick inte att få bort. Det löste vi genom att möblera om i labbrummet (så att fläcken inte syntes). Det resuterade i att vi fick beröm av våran lärare eftersom rummet gick att utnyttja bättre! Kändes lite konstigt att få beröm när man egentligen borde ha blivit ersättningsskyldig för golvmattan... =)
Men det var ju 15 år sen och som flera andra har skrivit som har även jag tappat intresset för att spränga saker som faktikst inte är trasiga och som fortfarande har ett värde.
/Magnus
Men det var ju 15 år sen och som flera andra har skrivit som har även jag tappat intresset för att spränga saker som faktikst inte är trasiga och som fortfarande har ett värde.
/Magnus