stränga kondenstator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
tompa_1

stränga kondenstator?

Inlägg av tompa_1 »

har läst på forumet att man ska kunna spränga en kondensator genom att kortsluta den. någon som testat detta, hur stor smäll blir det? :twisted:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

det går säkert men annars kan du ta en stor fet Elektrolyt kondensator och mata den men mycket högre spänning än vad den tål.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

:twisted:
VANSINIGT Roligt men var försiktig hehe

Hadde det som hobby när jag var 14-15 typ inga roliga gaser iaf :shock:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan spränga det mesta som har med el att göra om du bara använder det tillräckligt fel. Elektrolytkondensatorer är dock kända för att smälla högt och mycket om man överbelastar dem.

Dock förstår jag inte hur man kan finna det kul att ha sönder saker på detta vis, men det är väl något man lär sig med åldern.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hade en lärare i verkstadsteknik och el på gymnasiet som brukade spränga elektrolytkondensatorer (heter det väl? de stora gula från RIFA) genom att sätta 220 volt till dom. Han var ganska poppis bland oss osnutna valpar på den tiden. En fasligt bra lärare var han faktiskt. :lol:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Var han totalt galen?
Spränga Rifa kondingar, det är ju kvalitetskondensatorer, svenska desutom!
Kunde han inte tagit något utlänskt skit istället? :shock:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

$tiff skrev:Dock förstår jag inte hur man kan finna det kul att ha sönder saker på detta vis, men det är väl något man lär sig med åldern.
Har aldrig förstått vad det är för roligt med att förstöra saker av förstörelselusta.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Saker som sprängs, brinner och ryker är ju alltid kul förutsatt att man räknat med att det ska spränga/brinna/ryka. Själv råkade jag elda några transistorer för ett tag sedan. :cry:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

I skolan sprängde vi lite lytar imellanåt. En gång small en konding dock inte utan det rann ut nån gul smörja som totalt fastnade på golvet. Gick inte att få bort. Det löste vi genom att möblera om i labbrummet (så att fläcken inte syntes). Det resuterade i att vi fick beröm av våran lärare eftersom rummet gick att utnyttja bättre! Kändes lite konstigt att få beröm när man egentligen borde ha blivit ersättningsskyldig för golvmattan... =)

Men det var ju 15 år sen och som flera andra har skrivit som har även jag tappat intresset för att spränga saker som faktikst inte är trasiga och som fortfarande har ett värde.

/Magnus
Skriv svar