Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar
Re: Himla kul grej med SAMSUNG-skärmar
Är det någon som är så gammal att han/hon kommer ihåg bruna Wima kondingar. De såg ut som en gräddkola med två anslutningar. De satt i 50- och 60- talets radio och TV-apparater och har för vissa givit en god slant. Vissa lärde sig vilken Wima som skulle bytas för ett visst utseende på bilden. Enklast var att ta rubbet, och så blev radion eller TV:n som ny igen.
Förutom kondingar så kan det vara bra att ladda upp med ett gäng 2SC5707 också,
som också är notoriskt usla och sitter i många plattskärmar...
Men vi lever i en värld som bygger på att saker inte ska hålla för länge, för vi
måste ju konsumera nytt hela tiden för att hålla hjulen snurrande
Ett besök på en återvinning visar hur stora mängder som kastas hela tiden.
som också är notoriskt usla och sitter i många plattskärmar...
Men vi lever i en värld som bygger på att saker inte ska hålla för länge, för vi
måste ju konsumera nytt hela tiden för att hålla hjulen snurrande

Ett besök på en återvinning visar hur stora mängder som kastas hela tiden.
Så sant, så sant, konceptet bygger ju på att vi skall konsumera och överlåta tänkandet åt en förhållandevis mycket liten celeber skara. Detta håller på att förändras i grunden, mycket tack vare de korta ledtider som vi har inom infomrmationsspridning idag.
I förlängningen hotar samhället kollapsa, hela länder går i konkurs. Vi har redan sett flera exempel på dylika företeelser. Det är inte längre lika enkelt att hålla folk i styr - istället har vi börjat tänka själva i högre utsträckning än någonsin tidigare. Och när man väl börjat går det inte att sluta.
Konsumption upprätthålls av rädsla som i sin tur upprätthålls av okunskap och det är just denna okunskap som börjat förlora mark, något som blivit särskilt tydligt på senare tid och konsumptionen minskar som en naturlig följd härav.
Hos länder som t.ex USA, vars ekonomi till en icke obetydlig del, traditionellt sett beror av en stark inhemsk konsumption, blir effekten särskilt märkbar. Om jag var en av "maktens män" och blir rejält rädd att förlora min position, vad gör jag då? Jo, jag går till attack mot hotet och eftersom kunskap är svår att återkräva så får man istället försöka återinföra rädslan.
Eftersom verklig hotbild saknas får man använda sin fantasi och fabulera en stark fiende som ständigt är närvarande som en skugga i bakgrunden utan att egentligen riktigt synas. När ett helt lands ekonomi står på spel är det lättare att ta till drastiska åtgärder och t.ex iscensätta motattacker från denna tänkta fiende.
Lämpligt härvid är att välja en fiende som representeras av en folkgrupp kring vilken den genomsnittlige, högkonsumerande, blodsockerstinne och ständigt tv-tittande västerlänningen har ringa eller ingen kunskap.
Konsoirationsteori, kanske men fullt tänkbar. Personligen tror jag att vi helt enkelt anpassar oss till de nya förhållanden som råder och hittar nya sätt att skapa vår egen ljusa framtid på - det har vi ju alltid gjort och kommer alltid att göra.
I förlängningen hotar samhället kollapsa, hela länder går i konkurs. Vi har redan sett flera exempel på dylika företeelser. Det är inte längre lika enkelt att hålla folk i styr - istället har vi börjat tänka själva i högre utsträckning än någonsin tidigare. Och när man väl börjat går det inte att sluta.
Konsumption upprätthålls av rädsla som i sin tur upprätthålls av okunskap och det är just denna okunskap som börjat förlora mark, något som blivit särskilt tydligt på senare tid och konsumptionen minskar som en naturlig följd härav.
Hos länder som t.ex USA, vars ekonomi till en icke obetydlig del, traditionellt sett beror av en stark inhemsk konsumption, blir effekten särskilt märkbar. Om jag var en av "maktens män" och blir rejält rädd att förlora min position, vad gör jag då? Jo, jag går till attack mot hotet och eftersom kunskap är svår att återkräva så får man istället försöka återinföra rädslan.
Eftersom verklig hotbild saknas får man använda sin fantasi och fabulera en stark fiende som ständigt är närvarande som en skugga i bakgrunden utan att egentligen riktigt synas. När ett helt lands ekonomi står på spel är det lättare att ta till drastiska åtgärder och t.ex iscensätta motattacker från denna tänkta fiende.
Lämpligt härvid är att välja en fiende som representeras av en folkgrupp kring vilken den genomsnittlige, högkonsumerande, blodsockerstinne och ständigt tv-tittande västerlänningen har ringa eller ingen kunskap.
Konsoirationsteori, kanske men fullt tänkbar. Personligen tror jag att vi helt enkelt anpassar oss till de nya förhållanden som råder och hittar nya sätt att skapa vår egen ljusa framtid på - det har vi ju alltid gjort och kommer alltid att göra.
Hanzibal: +1
[En smula off topic]
Samhällets viktigaste fundament är kunskap, utbildning och information.
Tyvärr går håller nivån på detta att sjunka och ersätts naturligt av tro, tyckande, rädsla, vidskepelse, fanatism och till slut "ta till nävarna".
Men det finns en klick som begriper detta och rustar sig därefter.
Men visst, kan man sin Macciavelli så kan det också funka, ett tag.
[/]
On topic: blir kul att se hur det går med skärmarna. Tippat på sex st, vilket tydligen var en lågoddsare.
[En smula off topic]
Samhällets viktigaste fundament är kunskap, utbildning och information.
Tyvärr går håller nivån på detta att sjunka och ersätts naturligt av tro, tyckande, rädsla, vidskepelse, fanatism och till slut "ta till nävarna".
Men det finns en klick som begriper detta och rustar sig därefter.
Men visst, kan man sin Macciavelli så kan det också funka, ett tag.
[/]
On topic: blir kul att se hur det går med skärmarna. Tippat på sex st, vilket tydligen var en lågoddsare.
Det som jag finner bakvänt är att det är tillåtet att medvetet konstruera produkter som går sönder tidigare än vad som är rimligt. Dvs om 2% av priset avgör 2x livslängden och liknande. Vilket bland annat resulterar i sådana skärmar som avhandlas i tråden. Eller egendomliga kontakter och signaleringar som är svåra att koppla ihop som t.ex mobiltelefoner, bilstereo. För t.ex kompaktlysrör (CFL) så har man ju ofta en ingångskondensator på 400V för en spänning som når 325V i normalfallet..
Btw, kanske finns det någon sajt där man kan se vilka produkter som håller länge eller som är på självdestruktionsläge redan vid inköp?
Hur går det med kondensatorbytandet?
Btw, kanske finns det någon sajt där man kan se vilka produkter som håller länge eller som är på självdestruktionsläge redan vid inköp?
Hur går det med kondensatorbytandet?
Tillåtet och tillåtet, det är väl upp till konsumenterna att välja produkter som är gediget byggda.
Att göra en undermålig konstruktion måste ju kunna räknas som ett ursprungligt fel, alltså borde det gå att reklamera.
Problemet som jag ser det idag är att det inte finns något incitament för tillverkarna att lämna en längre garanti än de gör.
Att göra en undermålig konstruktion måste ju kunna räknas som ett ursprungligt fel, alltså borde det gå att reklamera.
Problemet som jag ser det idag är att det inte finns något incitament för tillverkarna att lämna en längre garanti än de gör.
Själva bytandet i sig gick som smort och arbetet med skärmarna är slutfört. Jag kan dock inte uttala om resultatet mig förrän imorgon eftersom jag ju sagt så från början.
bit96: Vad är Macchiavell?
bit96: Vad är Macchiavell?
Niccolò Machiavelli
Statsvetare filosof och författare, han skrev ett antal verk hans mest berömda är troligen "The prince" eller "Fursten" på svenska, en bok om manipulation och hur man tar och behåller makten i ett rike.
Statsvetare filosof och författare, han skrev ett antal verk hans mest berömda är troligen "The prince" eller "Fursten" på svenska, en bok om manipulation och hur man tar och behåller makten i ett rike.
"Fursten" är ett standardverk som bör finns i var mans bokhylla, precis som Mikrodatorns ABC av Gunnar Markesjö. 
Edit: stavfel

Edit: stavfel
Senast redigerad av bit96 22 april 2011, 10:40:54, redigerad totalt 1 gång.
-
Det är där ellagen om obehöriga elektriker kommer in, fast du mycket väl vet om alla faror och många gånger vet mer än en elektriker så ska du skrämmas från att ens byta en stickpropp utan lämna in golvlampan till en "auktoriserad" firma som dessutom är auktoritär. Kan någon skrämmas bort från GDS-tänket till förmån för div. firmor "som har kompetensen" och som kan generera skattepengar tillbaks till staten så är allt frid och fröjd, men ve den som byter sin stickpropp själv, den bör skjutas på fläcken och hans kvarlåtenskap tillfalla staten.hanzibal skrev:
*Teknikern*: Exaktomundo, väl talat.
Detta är förvisso helt off-topic men måste passa på:
Kan jag inte få ett bättre bud än 1000 kr för en helt ok HP Server inkl. en av dessa skärmar?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50543
Jag behöver finansiera ett projekt som håller på att göra mig tokig, kan f-n inte sova pga detta.
Detta är förvisso helt off-topic men måste passa på:
Kan jag inte få ett bättre bud än 1000 kr för en helt ok HP Server inkl. en av dessa skärmar?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50543
Jag behöver finansiera ett projekt som håller på att göra mig tokig, kan f-n inte sova pga detta.
Omröstningen nu avslutad, ursprungsinlägget uppdaterat.
de bruna kolakondingarna brukade kallas "sprickoplast" de sprack oftast efter ett tag
Såhär långt senare fick jag höra en en historia om en Japan som tog med sig "the blueprints" till företagets fina elyter, stack till Kina och tjänade storkovan på att under en tid tillverka och sälja mycket billigare än konkurrenterna.
Troligen kände han dock inte till den hemliga kryddan i elektrolytvätskan för kondignarna pajade tydligen som regel inom ett år.
Kanske var Samsung en av många kunder som gick bet?
Troligen kände han dock inte till den hemliga kryddan i elektrolytvätskan för kondignarna pajade tydligen som regel inom ett år.
Kanske var Samsung en av många kunder som gick bet?