Elektroniska trummor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Elektroniska trummor?

Inlägg av Kubbuth »

Trummor, det finns dom klassiska, basicly nått man bankar på, antingen med händerna eller något annat. Förfinat är det runda burkar med ett skinn överspänt.

Elektroniska trummor försöker efterapa dom akustiska, dessa består av en kontrollenhelt som styr en synt som genererar trummljud eller spelar upp samples. Men du får inte det ljud du gör när du slår på kontrollern, den detekterar bara hur och var på kontrollern du slår och triggar synten allt efter det, trumslagaren kan i princip bytas mot en sequencer.

Men finns det ett mellanting? (har kollat runt lite men inte sett detta).

Som gitarr, det finns akustiska, sen syntvarianten vilket motsvarar dom två typerna av trummor. Men sen finns det två typer till, den halvakustiska som har en mindre resonanslåda än den akustiska och en mic som plockar upp ljudet och sedan det som är den verkliga elguran, magnetspolar som plockar upp vibrationerna från strängarna direkt (även piano finns i dessa varianter).

Att konstruera en halvakustisk trumma är inte svårt, det har man såklart redan prövat och i princip är det ju så dom akustiska används, dom mickas och körs ut i PA...

Men något med en spole och magnet? Typ inverterad högtalare, skulle det funka? Eller finns det bättre lösningar?

Edit: prövade just med att trycka ned ett 10" subwooferelement i en konisk papperskorg av plast och kopplade sedan det i micingången på min mixer. Det small som fan, för bra :P (kan bli bättre/mjukare om man inte tätar den, detta vart tryckammare då högtalaren är helt rund)

Men det är fortfarande bara en burk med en typ av mic...
Användarvisningsbild
Kubbuth

Re: Elektroniska trummor?

Inlägg av Kubbuth »

Kanske skall förklara vad jag är ute efter.

Bor man i lägenhet och producerar musik i hemmastudio har man inte mycket att välja på, det är trummaskin eller ställa in ett set och banka, för att sen bli vräkt efter tre månader... så det blir trummaskin. Men man ledsnar på den dåliga dynamiken och den stela rytmen (visst, man kan programera in groovet steg för steg i en midisequncer presis som som en trummis skulle spelat, har jobbat så, men det tar en massa tid. Det största felet med maskintrummor är dock avsaknaden av dynamik, skinbends och annat kul).

Ett litet trumset, allt förminskat så man kan ha det på bordet. Trummorna ger ljud ifrån sig men endast svagt (som en elgura utan förstärkare typ). Ljuden skapar vibrationer i dom små trummorna som plockas upp och förstärks elektroniskt. Små trummor ger hög pitch kan man tycka men det är bara för att dom skall höras live, stämmer man ned en trumma med typ 10 cm diameter så kan du få bas ur den, men det hörs inte mycket.

Att konstruera något som låter någorlunda är inte så svårt, har lekt med små plastburkar och vanliga plastkassar från Konsum som skinn, snare så stoppar man i lite folie och några fjädrar så skramlar det, funkar fint =)

Fjäderreverbet jag satte ihop är relaterat till detta, det är tänkt att användas för att öka efterklangen.

Cymbaler har jag inte försökt, får bli senare, först måste jag lösa problemet med pickup, mic blir för mycket reaktion på slaget och för lite efterklang (men det kanske finns en lösning för det? problemet uppstår för man är på makronivå med micken, man får "skärpa i fokus" men inget utanför det) Därför började jag fundera på rena eltrummor.

Edit, Piezo på skinnet eller på burken är inte att tänka på, är som mic fast värre.
Senast redigerad av Kubbuth 10 april 2011, 00:58:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Något liknande det du beskriver har jag aldrig sett, men det finns ju riktigt fina miditrummor med "nätskinn" som ger (har jag förstått, jag är inte trummis själv) närmast identisk känsla av att spela på ett riktigt trumset. Inte alls att jämföra med miditrummor med gummiplattor som man bankar på.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Mjo, vet dom digitala konstruktionerna är riktigt bra numera, men det är fortfarande inte the real thing.

Spelar inte heller trummor direkt, annat än att man haft bongos och andra mindre och att man ständigt baknat på borsskivor och diskhoar o.s.v. vid nått utbrott. Iden va som sagt att göra studioupptagningar i hemmamiljö, man behöver bara köra nåra ljud åt gången och kan postproducera i mix efter.

Fick den här iden nyss:

Ett tonhuvud som sitter nära skinnet underifrån, fastlimmad (så liten punkt som möjligt) genom skinnet en magnetiserad knappnål som är vinklad 90 grader en liten bit ned så att den biten kan vibrera upp och ned framför tonhuvudet. Eller att man tar en spole och låter nålen fungera på samma sätt som en gittarsträng.

På så sätt borde man få bort smällen vid slaget som uppstår om man anväder mikrofon eftersom nålen åker bort från centrum medans sustain blir bra eftersom viloläget är mitt i.

Tonhuvud har jag så det skall jag testa i morgon om jag får tid till det...
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Tog kassettadaptern jag hittade i kontan häromdan (http://www.konigelectronic.com/en_us/803135) och kopplade den i mickingången. Sen en spiralfjäder, 2-3 cm lång och 0,5 radie, höll den helt nära tonhuvudet och knäppte på den, lät TBR 303 om det* :P

Nåja, va mest för att testa pickup, verkar fungera ok, blir inga smällar så länge man inte får direktkontakt med tonhuvudet.

* synth (eller snarare variant på elpiano): moda keyboard så tangenterna sätter olika långa fjädrar i vibration och sen tonhuvuden som plockar upp =)

BTW, ett tonhuvud är väl egentligen detsamma som en gitarrmic?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mjodå, de är väldigt lika i konstruktionen.

Det här med mellanting mellan riktiga och elektroniska trummor:
Frågan är hur en sådan skulle vara... Jag får inte ihop det riktigt. :)
En trumma som kan användas som båda delarna? Det finns nästan:
Man tar ett dämpande skinn och monterar en triggmikrofon, så blir det en elektronisk trumma.
Eller har du någon kul idé som jag inte tänkt på? Berätta gärna. :)

De elektroniska trummorna som man kan köpa är väldigt enkelt designade.
Det sitter bara ett par piezoelement som fångar upp vibrationerna. That's it.
Sedan gör trummodulen resten. Först och främst förstärker och filtrerar.
Därefter är det lite olika från burk till burk, men en vanlig funktion är att
man kan låta den ignorera ljud som plockats upp av närliggande trummor.
(T.ex pukor som sitter hårt spända på samma stativ.)

Rent fysiskt är förstås trummorna lite olika från modell till modell.
En del har riktiga trumskin (men monterade/spända så de knappt har något eget ljud).
Andra har bara en botten av plast och front av gummi. De låter heller knappt något
och fungerar utmärkt till allt man kan tänka sig, så länge man inte slår väldigt hårt,
för de är inte alls lika fjädrande som ett riktigt trumskinn.

Undvik gärna kondensatormikrofoner och mikrofoner som använder kolpulver
om du vill att de ska hålla en längre tid. Ja, för att inte tala om bandmikrofoner. :D

Om jag vore dig så hade jag börjat med små vanliga högtalare eller piezo-element.
När det gäller resten av trumman så finns det massor med gör-det-själv-lösningar.
Jag har sett allt från disk-underlägg och musmattor till riktigt trumskinn
(Tänk på att trumskinn låter i princip bara när de är uppspända. :wink: )

Det går att få till en fullständigt tyst lösning, men du får vara beredd på att ju tystare det blir
desto mindre mekanisk respons (i hand/trumpinne) får du!

Det jag främst vill komma fram till med mitt inlägg är att inspirera dig till att fundera över förhållandet mellan:
1) Egenljudet från trumman.
2) Känslan.
3) Metoden för att registrera en träff på trumman.

Jag spånar lite:

Nr 1: Måste trumman vara fullständigt tyst? Visst låter ditt tangentbord (både vid datorn och på synthen) en del?
och ändå har du inte blivit vräkt, eller hur? Troligen låter det även en del från dina lurar.

Nr 2: De som absolut måste ha känslan av en riktigt bra "vanlig" trumma kommer att välja en riktig trumma.
För de flesta så går det fint att spela på allt så länge det låter och inte får trumpinnar/fingrar att fastna.
(Du nämnde ju bordsytor och sådant innan. Det är ju inte direkt DW, Ludvig eller Tama som tillverkat dem..)

Nr 3: Här behöver jag knappt skriva något. Fortsätt att testa och experimentera. Prova högtalaren igen,
men denna gång med en handduk (vikt så den blir ett par centimeter tjock) ovanpå.

Bäst jag slutar skriva nu innan det blir på tok för långt,
men jag tycker också det är kul och inspirerande att experimentera med sånt här. :)
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Tack för kommentarerna Jimmy =)

Jo, är på högtalare för tillfället och märker det fungerar skapligt, lite mer expriment och jag kanske får det jag är ute efter.

Nej, helt tyst behöver det inte vara, det är nog svårt att nå dessutom. Låter det inte mer än dom normala ljud man gör när man pysslar med något (vad det nu är) så är det ok.

Jag är inte så mycket ute efter att ge trummisar något dom är vana med, mer att kunna spela in trummor som inte låter lika i varenda slag och inte är låst vid en viss kvantisering (som trummaskiner).

Skall försöka med tonhuvud men det kräver nogrannhet i monteringen, 1mm fel och man får ingen respons. För att lösa det krävs en genomtänkt konstruktion, kommer ta lite tid innan jag nått dit. Tror lite på iden men vet inte riktig vad det kommer leda till, får se :)
largasso

Inlägg av largasso »

Kul ideér ! :tumupp:

Har du ett screentryckeri i närheten ? Be att få några gamla
screentrycksramar i olika storlekar, går att micka upp som vanliga trummor
men låter betydligt mindre OCH bättre, samtidigt får du en träram
som det enkelt går att fästa tex. triggmick i.
Bör anslås med tex plastskedar el dyl.
Enorm dynamik samt medför en massa möjligheter att påverka ljud/stämning.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Ah, ok, låter kul. Har inget sådant tryckeri här i närheten vad jag vet, men å andra sidan så fattar jag ju direkt, man skall ha stålnät med tunna trådar och små maskor, kan ju gå att hitta något som är liknande om inte annat.

Tack för tipset :)

BTW: skaka en vanlig köksvisp, omväxla med att slå skaftet mot handflatan på andra handen och du har en hi-hat :P

Vissa låter bättre än andra, prövade ett par olika på Myrorna tidigare idag, en va asbra men köpte den inte, har en skaplig här.
Dahlgren
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Bygg ett eget litet trumset med piezoelement, koppla det till en Alesis D4 eller liknande.
Då har du massor med trumljud, samtidigt som du får ut MIDI-signaler som du kan koppla vidare
till Cubase eller liknande och använda mjukvaru-trummor.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

largasso skrev:Har du ett screentryckeri i närheten ? Be att få några gamla
screentrycksramar i olika storlekar
Hur vanligt är det egentligen att man kan få sånt från screentryckerier ute i landet?

Vi kör bara med aluminiumramar på jobbet och spänner om dom med ny duk när den gamla går sönder, så gör även dom flesta andra i branchen här i stockholm.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Dahlgren skrev:Bygg ett eget litet trumset med piezoelement, koppla det till en Alesis D4 eller liknande.
Då har du massor med trumljud, samtidigt som du får ut MIDI-signaler som du kan koppla vidare
till Cubase eller liknande och använda mjukvaru-trummor.
Men, det var ju just det jag inte ville göra. Det skiljer sig inte mycket från trummaskiner, kan lika gärna använda en anslagskänslig midikeyboard, blir samma ljud.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Har exprimenterat lite med högtalare som pickuper dom senaste dagarna och det funkar väl ok. Men jag har problem med brus...

Skall jag byta tvåtrådslinan som går högtalare -> mick in till koaxial, hjälper det? (min mixer är en del brusig så det får jag inte bort men jag gissar kabeln plockar en del magnetfält)

Lowpass före ingången? kommer det hjälpa? (sätter en pot och en konding i sån't fall så man kan justera)

(lika bra att fråga dom som vet innan man tar fram jobblådan och gör en massa i onödan =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk på trummman som en yta likt vatten där ett slag ger vågor som utbreder sig till kanterna, och tillbaks. Samtidigt med självresonansen. Samt att olika spänningar och material påverkar dämpning och transientrespons. Utformningen på trumman påverkar givetvis också ljudets utbredning.

Om du tänker igenom hur trumman fungerar mer i detalj kanske du hittar det som är dom viktiga parametrarna.

Kanske kan man t.ex filma en yta som man slår på och sedan räkna om det i realtid till ett "riktigt" ljud. Lite som elgitarr med magnetisk pickup eller finnarnas luftgitarr med kamera.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Hittade en simulator i java för resonans i strängar, kvadratiska och runda ytor, men minns inte vad jag sökte på när jag hamnade där :/

Trummans konstruktion har jag såklart kollat på, min favorit just nu är en ~12cm diameter ytterkruka i plast till blommor, gul och fin, över den har jag spänt en bit av en trasig "plastfotboll". Citattecken för att det snarare är latex eller något liknande, vilket är mycket kul, den blir mer spänd närmare kanten än i mitten, mitt på låter den bara duff men ut mot kanten högere pitch, sen när man når plastkrukan så resonerar den också och med minst en oktav över skinnet. Trots den löjligt enkla konstruktionen har den mycket stort register, men dynamiken kunde vara lite bättre...
Senast redigerad av Kubbuth 11 maj 2011, 07:24:33, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar