Mjodå, de är väldigt lika i konstruktionen.
Det här med mellanting mellan riktiga och elektroniska trummor:
Frågan är hur en sådan skulle vara... Jag får inte ihop det riktigt.

En trumma som kan användas som båda delarna? Det finns nästan:
Man tar ett dämpande skinn och monterar en triggmikrofon, så blir det en elektronisk trumma.
Eller har du någon kul idé som jag inte tänkt på? Berätta gärna.
De elektroniska trummorna som man kan köpa är väldigt enkelt designade.
Det sitter bara ett par piezoelement som fångar upp vibrationerna. That's it.
Sedan gör trummodulen resten. Först och främst förstärker och filtrerar.
Därefter är det lite olika från burk till burk, men en vanlig funktion är att
man kan låta den ignorera ljud som plockats upp av närliggande trummor.
(T.ex pukor som sitter hårt spända på samma stativ.)
Rent fysiskt är förstås trummorna lite olika från modell till modell.
En del har riktiga trumskin (men monterade/spända så de knappt har något eget ljud).
Andra har bara en botten av plast och front av gummi. De låter heller knappt något
och fungerar utmärkt till allt man kan tänka sig, så länge man inte slår väldigt hårt,
för de är inte alls lika fjädrande som ett riktigt trumskinn.
Undvik gärna kondensatormikrofoner och mikrofoner som använder kolpulver
om du vill att de ska hålla en längre tid. Ja, för att inte tala om bandmikrofoner.
Om jag vore dig så hade jag börjat med små vanliga högtalare eller piezo-element.
När det gäller resten av trumman så finns det massor med gör-det-själv-lösningar.
Jag har sett allt från disk-underlägg och musmattor till riktigt trumskinn
(Tänk på att trumskinn låter i princip bara när de är uppspända.

)
Det går att få till en fullständigt tyst lösning, men du får vara beredd på att ju tystare det blir
desto mindre mekanisk respons (i hand/trumpinne) får du!
Det jag främst vill komma fram till med mitt inlägg är att inspirera dig till att fundera över förhållandet mellan:
1) Egenljudet från trumman.
2) Känslan.
3) Metoden för att registrera en träff på trumman.
Jag spånar lite:
Nr 1: Måste trumman vara fullständigt tyst? Visst låter ditt tangentbord (både vid datorn och på synthen) en del?
och ändå har du inte blivit vräkt, eller hur? Troligen låter det även en del från dina lurar.
Nr 2: De som absolut måste ha känslan av en riktigt bra "vanlig" trumma kommer att välja en riktig trumma.
För de flesta så går det fint att spela på allt så länge det låter och inte får trumpinnar/fingrar att fastna.
(Du nämnde ju bordsytor och sådant innan. Det är ju inte direkt DW, Ludvig eller Tama som tillverkat dem..)
Nr 3: Här behöver jag knappt skriva något. Fortsätt att testa och experimentera. Prova högtalaren igen,
men denna gång med en handduk (vikt så den blir ett par centimeter tjock) ovanpå.
Bäst jag slutar skriva nu innan det blir på tok för långt,
men jag tycker också det är kul och inspirerande att experimentera med sånt här.