Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
marr125

Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 26 februari 2011!

Inlägg av marr125 »

om du tar 120mm röret då är de för stort iställe :humm:
då blir ju de 140mm :humm:
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Här har du kanske de du söker :)
Länk:
http://www.vvs-klimat.se/product.html/m ... ory_id=264

de värsta var att de var svindyrt :?
Användarvisningsbild
Knight Rider

Inlägg av Knight Rider »

Jo, hade tänkt kolla upp det där med VVS-rör på måndag, blir till att springa till bygghandeln med skjutmåttet :D

Nåväl, dags att kapa gängstav.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

låter bra de :tumupp: :D
Användarvisningsbild
Knight Rider

Inlägg av Knight Rider »

Så, nu var det ett tags sedan jag uppdaterade... Har åtminstone fått gjort lite på turbinen:

Så det började med att jag skulle montera de nya kullagrena på den nya axeln. Det gick väl sådär. Det ena kullagret på den längre biten av axeln gick lätt att rikta och montera då det endast var presspassning längst in på axeln. Det andra kullagret som skulle sitta på den kortare axelnänden var för svårt att rikta med tving så det slutade med att det skar:

Bild
Inga konstigheter här inte, det är såhär vanlig presspassning skall gå till...

Tänkte att jag får väl värma på lagret och lossa på det. Dessvärre var ju axeln i aluminium så det resulterade ju bara att lagret satte sig ännu hårdare :grin: Hursom, upphettningen ledde också till att oljan i det andra kullagret värmdes upp och började ryka... Samtidigt började handskarna mina smälta(!) av värmen, fick genast kasta axeln och lagrena i det närliggande vattenspannen. Detta medförde att oljan stelnade i det fungerande lagret och förstörde det också... Så det kan gå! Fick helt enkelt plocka fram dremeln:

Bild

Bild
Ond, bråd död.

Blev till att inhandla två nya lager, nummer 4 och 5 totalt räknat. Pressade med ett skruvstäd denna gång, och med ett rör mot innerringen vilket gick kanon! Man lär sig av sina misstag :bira:

Därefter gängade jag axeländen:

Bild
Bild

Dessvärre blev det för svårt att rikta ihop de fyra hålen i 25 komponenter så jag gav upp den idén och limmade ihop skiten med något starkt Loctite då jag hade en enorm tidsbrist. Resultatet blev ändå helt okej:

Bild
Köksbordet fick operera arbetsläger under limmningen!

Bild
Hittade två miniatyrtvingar djupt nere i källaren, funkade bra.

Sedan tillverkade jag insuget; 3 plexiglasplattor á 6, 4, 6 mm. Insuget går från 10 mm till 17 mm (måttet på bredden av diskarna). Tryckte imellan en 8 mm slang och vips så var det klart:

Bild
Där längst upp ligger skönheten...

Kapade sedan ett avloppsrör som jag hittade på Bygg Max. Hade en innerdiameter på 103 mm, fick duga:

Bild
Dremeln åter, kalasverktyg som jag fick låna utav en bekant.

Lät fräsa insugshålet med:
Bild

Bild
Lite eltejp och det blev slätt och fint...

Sedan monterade jag ihop kalaset och testkörde:

http://www.youtube.com/watch?v=-4RAGTul31A

Dessvärre är det alldeles för lågt arbetstryck på kompressorn (0,5 BAR) så får försöka hitta en ordentlig så jag kan maxa den (10-40 ggr högre rotationshastighet). Återkommer!
Användarvisningsbild
marr125

Re: Knight Rider's teslaturbin, uppdaterat 3 april 2011!

Inlägg av marr125 »

ser bra ut :tumupp: :)
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Vilket material är hårddiskskivorna gjorda av? Jag knäckte en häromveckan och den visade sig vara gjord av glas (splitter i hela rummet). Kan man borra i glas?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oftast är de gjorda av aluminium (sannolikt någon legering)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vissa är av glas, går kanske med en fin diamantborr och någon form av kylvätska tror jag.
Användarvisningsbild
Knight Rider

Inlägg av Knight Rider »

Oftast är dom gjorda utav aluminium eller glas, med någon keramtillsats.

De är mycket enkla att borra i och det blir fina skär, använde mig utav vanligt trä-/metallborr. Dessutom är de tåliga för fall och dylikt. Men visst, försöker man knäcka dom så är dom sköra.
Mizzarrogh skrev:Vissa är av glas, går kanske med en fin diamantborr och någon form av kylvätska tror jag.
Bra signatur där, fast jag tror det hade passat bättre med radiell :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OT, det fanns faktiskt en bil som drevs av en radialturbin, samt prototyper för lastbilsmotorer som drev av en packe teslaturbiner har jag för mig men de kom tyvärr aldrig i någon större produktion. (Är osäker på om det var GM som tog fram turbinbilen, skall finnas kvar i ett fungerande exemplar. Den hade en stor radial vad jag minns påminnande litetgrand om kompressionshjulet i en modern bilturbo men rejält mycket större....)

Älskar ljudet av turbiner (särskilt äldre flygmotorer), ingen kolvhistoria kommer ens i närheten av den känslan, måste absolut höras på plats, ingen ljudinspelning ger det rättvisa (gamla F-15 kör fortfarande veteranflyg ibland, eller gjorde i vart fall då jag bodde där en period då där var en högst aktiv förening). Dock är teslaturbinen ganska tyst och beskedlig i jämförelse, den låter nästan inget i sig om den är välbalancerad. 8)

_
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

3.5" hårddiskar plattor av aluminiumlegering
2.5" plattor av glas.

Kan förstås finnas undantag men de är nog inte så många.

Upptäckte detta för ett antal år sedan när jag skulle slänga ett antal hårddisksplattor och började böja ihop en 2.5" platta för att ta mindre plats och som ju förstås skulle vara av alumiunium som de stora 3.5" var. Tyckte det var lite väl stort motånd för att vara en så tunn skiva hann jag precis tänka innan det sade pang och glassplitter i hela rummet.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Ett tips från mig är att när du testar köra turbinen ska du inte andvända bilpumpmunstyket dom har dåligt luft flöde :wink: :)

mvh
marr125
Skriv svar