Så, nu var det ett tags sedan jag uppdaterade... Har åtminstone fått gjort lite på turbinen:
Så det började med att jag skulle montera de nya kullagrena på den nya axeln. Det gick väl sådär. Det ena kullagret på den längre biten av axeln gick lätt att rikta och montera då det endast var presspassning längst in på axeln. Det andra kullagret som skulle sitta på den kortare axelnänden var för svårt att rikta med tving så det slutade med att det skar:
Inga konstigheter här inte, det är såhär vanlig presspassning skall gå till...
Tänkte att jag får väl värma på lagret och lossa på det. Dessvärre var ju axeln i aluminium så det resulterade ju bara att lagret satte sig ännu hårdare

Hursom, upphettningen ledde också till att oljan i det andra kullagret värmdes upp och började ryka... Samtidigt började handskarna mina smälta(!) av värmen, fick genast kasta axeln och lagrena i det närliggande vattenspannen. Detta medförde att oljan stelnade i det fungerande lagret och förstörde det också... Så det kan gå! Fick helt enkelt plocka fram dremeln:
Ond, bråd död.
Blev till att inhandla två nya lager, nummer 4 och 5 totalt räknat. Pressade med ett skruvstäd denna gång, och med ett rör mot innerringen vilket gick kanon! Man lär sig av sina misstag :bira:
Därefter gängade jag axeländen:
Dessvärre blev det för svårt att rikta ihop de fyra hålen i 25 komponenter så jag gav upp den idén och limmade ihop skiten med något starkt Loctite då jag hade en enorm tidsbrist. Resultatet blev ändå helt okej:
Köksbordet fick operera arbetsläger under limmningen!
Hittade två miniatyrtvingar djupt nere i källaren, funkade bra.
Sedan tillverkade jag insuget; 3 plexiglasplattor á 6, 4, 6 mm. Insuget går från 10 mm till 17 mm (måttet på bredden av diskarna). Tryckte imellan en 8 mm slang och vips så var det klart:
Där längst upp ligger skönheten...
Kapade sedan ett avloppsrör som jag hittade på Bygg Max. Hade en innerdiameter på 103 mm, fick duga:
Dremeln åter, kalasverktyg som jag fick låna utav en bekant.
Lät fräsa insugshålet med:
Lite eltejp och det blev slätt och fint...
Sedan monterade jag ihop kalaset och testkörde:
http://www.youtube.com/watch?v=-4RAGTul31A
Dessvärre är det alldeles för lågt arbetstryck på kompressorn (0,5 BAR) så får försöka hitta en ordentlig så jag kan maxa den (10-40 ggr högre rotationshastighet). Återkommer!