Hur ska jag fästa denna detalj för svarvning?

Användarvisningsbild
PeterH

Hur ska jag fästa denna detalj för svarvning?

Inlägg av PeterH »

Har tänkt ge mig på att modifiera en detalj i mässing och vill gärna ha tips på hur jag spänner upp den *innan* jag gör skrot av den :) Den är visserligen redan lite "behandlad" av ägaren, men jag vill inte göra total skrot av den. Det är en så kallad "rill" för att gänga aluminiumkorkar till glasflaskor men jag behöver lite längre slaglängd på den. Tanken är att svarva ner längden på mässingsgängan med 3,5mm, svarva ner första kanten på rillaxeln med lika mycket (3,5mm) så att mässingsbrickan hamnar på axiallagret igen, annars kommer det glappa mellan dom :wink:

Jag lägger med en hel del bilder som visar detaljerna i delar och monterade steg för steg, hela denna detalj monteras i ett "huvud" med totalt 3 rillar...

Frågan nu är alltså hur jag lämpligast spänner upp mässingslagret (detaljen med gänga på) och rillen med axel? :humm:

1. Ingående detaljer, rillen, mässingslagret, axiallager, mässingbricka, fjäder och låsning
detaljer.jpg
2. det är denna detalj jag vill svarva bort 3,5mm på gängsidan (men jag har inget bra sätt att spänna fast den på) :humm:
massinglager.jpg
3. för att det skall funka måste jag också svarva ner första kanten på axeln 3,5mm (räknat från höger)
rill.jpg
4. här ser man mässingslagret i förhållande till första kanten på axeln, dessa skall båda sänkas 3,5mm
sammansatt1.jpg
5. här ser man att axiallagret (med en tunn bricka) ligger jämt med första kanten, axiallagret vilar mot mässingslagret
sammansatt2.jpg
6. mässingsbrickan som vilar mot kanten på axeln och mot axiallagret, båda skall alltså ner lika mycket (3,5mm)
sammansatt3.jpg
7. fjäder...
sammansatt4.jpg
8. ...och låsning för fjäder
sammansatt5.jpg
9. alla delar samansatta, hela denna del monteras på "huvudet" med totalt tre rillar
komplett.jpg
10. här syns den något för korta slaglängden, fjäder skall för övrigt bytas till en längre och lite vekare fjäder
slaglangd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Re: Hur ska jag fästa denna detalj för svarvning?

Inlägg av säter »

Uppspänning av axeln avhandlade vi väl i den andra tråden?
Svarva in en "potta", och kläm fast med dubben.

Mässinghylsan kanske man kan gänga in i en lämplig hylsa, som sedan spännes i chucken.
Jag antar att den bara ska planas av i längd?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, den skall planas av i längd bara, eller bara förresten, är man novis är ingeting "bara" :lol:

Idén är bra, om man kan göra ett rör med tjockt gods, så tjockt att de kommer över kanten, och så kort att gängorna sticker ut :humm: Nu gäller det "bara" att hitta något som kan användas för att tilverka detta :humm: (någon som har en massa skrot över på jobbet att byta mot en eller ett par bullängder? Jag behöver övningsmaterial 8) )

Här är en idé på hur det kunde se ut, en lite insexskruv låser fast detaljen...
adapter1.jpg
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tänkte ungefär som du ritat.

Försänkningen för mässingskallen kan du skippa helt. Gör hylsan kortare istället.
Jag tänkte att man gängar hylsan invändigt. Då slipper du stoppskruven.
Se till att svarva med spindel roterande baklänges, så mässingdelen inte kan gänga ur sig.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den där biten går väl att spänna i chucken med lite lämplig mellanlägg så inte backarna tar i gängorna för att sedan ta av en bit.
Senast redigerad av tecno 30 mars 2011, 18:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Gänga är överkurs, har varken skär eller kunskapen... Nu gjorde jag en enkel bussning så jag får fästa med skruv ändå :) Tack för tipset!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu har jag svarvat hela dagen och det gick väl sådär... Eller för att vara en amatör så gick det ju jättebra! :lol: Det som inte var helt lyckat är att "rillen" (den som ser ut som en insugsventil) är gjort av någon hård legering. Det funkade alltså inte att köra med ett hemslipat HSS skär, det vill till nåt hårdare. Jag har en del hårdmetallskär (med hållare) men ingen riktigt bra, jag har för svarvning längs med ämnet, men jag vill ju få en skarp innerradie när jag svarvar ner första kanten på axeln till rillen...

Vilken typ av skär är det jag troligtvis behöver? Ni som är kungar på svarvning kan säkert gissa vad det är för material och vilket skär som behövs. Jag kommer ju troligtvis också behöva en hållare till skäret men jag vet inte om min plånbok accepterar utgiften för detta :doh: (man får ju se om det kommer några tips och vad det kostar).

Det kommer snart lite mer bilder på hur långt jag kommit, glömde fota idag när jag höll på.

Edit: En extra fråga, om jag vill byta ut fjädern till en som är lite vekare (har lägre tryckkraft alltså), och som är lite längre nu när jag svarvar ner kanten, var kan jag hitta detta? Hur mäter man lättast upp kraften på den nuvarande fjädern, eller ännu hellre hur mäter jag upp vilken kraft som behövs för att fjädern skall orka lyfta rillen?

Edit2: Lägger med en skiss som förklarar hur rillen rör sig och vad fjädern används till. Rillen lyfts alltså upp av fjädern och är normalt i detta läge. När rillen pressas mot flaskans aluminiumkork (den roterar runt flaskan hela tiden) trycks aluminiumet in i flaskans gängor och rillen vandrar nedåt i gängorna (det är nu gängorna i korken skapas). När rillen har kommit hela varvet runt upphör trycket mot flaskhalsen och rillen åker upp igen med hjälp av fjädern. Fjädern kan alltså inte vara för svag, den skall garanterat hoppa upp till absolut toppläge, men samtidigt får den inte vara så stark att gängan som bildas i korken inte orkar med att föra rillen nedåt (det är det som händer nu, fjädern är för stark så aluminiumkorken skärs sönder).
rillfunktion1.jpg
Skriv svar