Elcentral till segelbåt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jamtobo

Elcentral till segelbåt

Inlägg av jamtobo »

Hej,
jag håller på att dra om elsystemet på min segelbåt och har konstruerat en panel med strömbrytare. Strömbrytarna ska förses med 3mm indikatordioder och 5mm dioder för att indikera om det går ström genom navigationsljusen.
Navigationsljusindikatorerna tänkte jag konstruera genom att använda tungelement som jag virar med ledarna till lanternorna.

Vilken ledardimension tror ni är lämplig för att vira runt tungelementet för att generera ett magnetfält när det går ström genom ledaren? 1.5mm2 tror jag blir för kraftigt...

Indikatorkrets:
Bild

Elpanel:
Bild
Bild
Bild

Jag har aldrig använt ett laboratoriekort och skulle verkligen uppskatta om ni kan hjälpa mig med vilka komponenter som behövs för installationen samt tips till kopplingsschemat.

Följande komponenter har jag köpt: Tror ni att motstånden är lämpliga för dioderna?

Vad tror ni om att utgå ifrån ett laboratoriekort typ denna?
Laboratoriekort FR2 fenolpapper, RE100-HP (ELFA 48-329-68)

Jag tänker mig följande koppling för varje strömbrytarindikator:
batteri (+) - säkring - strömbrytare - (förbrukare) / laboratoriekort - motstånd - diod - jord

Navigationsljusindikatorerna borde behöva egen matning och jord på laboratoriekortet.

Från strömbrytaren tänkte jag koppla ett förgrenat flatstift från vilken det går två ledare, en till förbrukaren och en till laboratoriekortet (dioden).
Använder man ett flatstift eller lödstift för att ansluta matningen från strömbrytaren till laboratoriekortet? (Flatstift FE=100st, 378008.61)

Vad tror ni om att använda en strömskena för jordanslutning? Strömskena, 60800-064

Hur fäster man laboratoriekortet på baksidan av elpanelen (aluminium) på bästa sätt?

Någon form av distanser behövs och kanske någon gummibussning för att förhindra vibrationer?

Jag ser gärna att jag slipper borra i panelen, tror ni att man kan limma fast distanserna med epoxi? Håller det eller finns det risk för att de vibrerar loss?

Jag har 1.5 mm2 förtent ledare, är det lämpligt för min installation eller vad använder man normalt när man jobbar med laboratoriekort?

Sist men inte minst, installationen kommer finnas i en fuktig miljö så tips för att förhindra onödigt slitage p.g.a. av detta mottages tacksamt.

Det där blev väldigt många frågor i ett och samma inlägg, som ni förstår är jag novis på området :-)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Elcentral till segelbåt

Inlägg av ochkl0620 »

Välkommen till forumet!
Nu har jag inga svar på dina frågor men jag gillar designen! Snyggt! :)
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag tycker jag könner igen den där, när är det båtvisning? /Gustav
jamtobo

Inlägg av jamtobo »

Tack ochkl0620!

Gustav, det stämmer. Kommer bli en intensiv vårrustningsperiod med början till helgen. Du får gärna komma ner och spana in skutan till helgen om det passar?

Är det ingen som har några prototypningstips med laboratoriekort som de kan dela med sig av?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Kan du inte bygga glödtrådsvakten med en diod som är parallell med lampan? Sätt dioden i serie med ett motstånd som är större än normalt. Då tänds dioden när lampan är trasig. Du behöver nog ett pulldown oxå för att inte dioden ska lysa svagt då lampan är hel.

+ -------- Lanterna ---------------------- -
|...................... R2............... |
|------R1-----------|-----Diod ----|

R1 = motstånd för dioden
R2= pullupp, sitter alltså mellan R1 & D samt till höger om lanternan (mot jord)
D = lysdiod

sträcken är ledningar, punktena är bara bildutfyllnad...
jamtobo

Inlägg av jamtobo »

Jag förstår hur du tänker, ingen dum idé.
Jag tänkte prova med tungelementprincipen först, där ett magnetfält alstras m.h.a. en spole som utgörs av att ledaren till lanternan lindats runt tungelementet. Tror du att det kan fungera?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det kan säkert fungera, du får labba lite med ledningsarea och antal varv, kan inte vara så svårt... frågan är bara vad man ska börja med, tror det ska vara ganska tunna ledningar.
Skriv svar