jag håller på att dra om elsystemet på min segelbåt och har konstruerat en panel med strömbrytare. Strömbrytarna ska förses med 3mm indikatordioder och 5mm dioder för att indikera om det går ström genom navigationsljusen.
Navigationsljusindikatorerna tänkte jag konstruera genom att använda tungelement som jag virar med ledarna till lanternorna.
Vilken ledardimension tror ni är lämplig för att vira runt tungelementet för att generera ett magnetfält när det går ström genom ledaren? 1.5mm2 tror jag blir för kraftigt...
Indikatorkrets:

Elpanel:

Jag har aldrig använt ett laboratoriekort och skulle verkligen uppskatta om ni kan hjälpa mig med vilka komponenter som behövs för installationen samt tips till kopplingsschemat.
Följande komponenter har jag köpt: Tror ni att motstånden är lämpliga för dioderna?
Vad tror ni om att utgå ifrån ett laboratoriekort typ denna?
Laboratoriekort FR2 fenolpapper, RE100-HP (ELFA 48-329-68)
Jag tänker mig följande koppling för varje strömbrytarindikator:
batteri (+) - säkring - strömbrytare - (förbrukare) / laboratoriekort - motstånd - diod - jord
Navigationsljusindikatorerna borde behöva egen matning och jord på laboratoriekortet.
Från strömbrytaren tänkte jag koppla ett förgrenat flatstift från vilken det går två ledare, en till förbrukaren och en till laboratoriekortet (dioden).
Använder man ett flatstift eller lödstift för att ansluta matningen från strömbrytaren till laboratoriekortet? (Flatstift FE=100st, 378008.61)
Vad tror ni om att använda en strömskena för jordanslutning? Strömskena, 60800-064
Hur fäster man laboratoriekortet på baksidan av elpanelen (aluminium) på bästa sätt?
Någon form av distanser behövs och kanske någon gummibussning för att förhindra vibrationer?
Jag ser gärna att jag slipper borra i panelen, tror ni att man kan limma fast distanserna med epoxi? Håller det eller finns det risk för att de vibrerar loss?
Jag har 1.5 mm2 förtent ledare, är det lämpligt för min installation eller vad använder man normalt när man jobbar med laboratoriekort?
Sist men inte minst, installationen kommer finnas i en fuktig miljö så tips för att förhindra onödigt slitage p.g.a. av detta mottages tacksamt.
Det där blev väldigt många frågor i ett och samma inlägg, som ni förstår är jag novis på området