Detta är mitt första inlägg i forumet. Eftersom varken Webasto & deras återförsäljare eller BMW vet (eller vill berätta) tänkte jag att jag vänder mig till alla er för tips och råd.
Jag har planer på att införskaffa mig en Webasto Thermo Top C med tidur och fjärrkontroll från Tyskland som jag skall koppla in i min BMW 520d (2007 LCI). Själva installationen av värmaren har jag ganska bra koll på men det är att styra kupéfläktarna där jag stöter på problem. BMW originalvärmare till denna modellen är visserligen Webasto den med, skulle tro att den är något modifierad för att kommunicera med bilens system via can bus som den gör för att styra fläkten och spjäll.
Varför köper jag då inte original? Främst kostnaden som ställer till problem, jag begärde in en offert av BMW som landade på 43763:-

Jag har inte haft bilen speciellt länge för att kunna undersöka närmare hur alla reglage fungerar, hade lite otur och fick lämna in den på verkstad det första jag gjorde. Bilhandlaren var kanon att ha att göra med så han tog naturligtvis hela kostnaden. Nu får jag snart tillbaks den igen och har därför börjat fundera på det med parkeringsvärmare igen.
Jag har ingen direkt koll på hur elektroniken bakom ECC fungerar eller vad man kan ha för alternativ för att få igång fläktarna. Som sista utväg tänkte jag att man eventuellt kunde göra något form av kontroller man direktkopplar till fläktmotorn om ni förstår vad jag menar. Eller så kanske man kan modifiera klimatkontrollerna för att t ex aktivera defrost på framrutan, funderar på om tändningen måste vara i läge 1 (startknapp på denna bilen) för att det skall fungera dock, är väll förmodligen så kanske. Det behöver ju inte nödvändigtvis enbart bli luft på framrutan utan bara det kommer in i kupén så tinar det ju förr eller senare ändå eftersom den värms upp.
Någon som har några tips och/eller idéer? Egna erfarenheter av liknande problem eller helt enkelt en hejare på bilelektronik? Tacksam för alla svar och all hjälp jag kan få.