Webasto Thermo Top C Kupéfläktstyrning bmw 520d (2007 LCI)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jaman42

Webasto Thermo Top C Kupéfläktstyrning bmw 520d (2007 LCI)

Inlägg av Jaman42 »

Hej,
Detta är mitt första inlägg i forumet. Eftersom varken Webasto & deras återförsäljare eller BMW vet (eller vill berätta) tänkte jag att jag vänder mig till alla er för tips och råd.

Jag har planer på att införskaffa mig en Webasto Thermo Top C med tidur och fjärrkontroll från Tyskland som jag skall koppla in i min BMW 520d (2007 LCI). Själva installationen av värmaren har jag ganska bra koll på men det är att styra kupéfläktarna där jag stöter på problem. BMW originalvärmare till denna modellen är visserligen Webasto den med, skulle tro att den är något modifierad för att kommunicera med bilens system via can bus som den gör för att styra fläkten och spjäll.

Varför köper jag då inte original? Främst kostnaden som ställer till problem, jag begärde in en offert av BMW som landade på 43763:- :shock: . Kostnaden för en Thermo Top C från Tyskland ligger på strax under 10k med fjärrkontroll och tidur. Skillnaden som blir då är att man inte får den integrerad med iDrive vilket inte behövs av någon annan anledning än eventuell fläktstyrning då jag som sagt har tidur och fjärrkontroll. Köper jag en universalvärmare från Webasto så gör jag jobbet själv då den ändå inte måste programmeras in av BMW.

Jag har inte haft bilen speciellt länge för att kunna undersöka närmare hur alla reglage fungerar, hade lite otur och fick lämna in den på verkstad det första jag gjorde. Bilhandlaren var kanon att ha att göra med så han tog naturligtvis hela kostnaden. Nu får jag snart tillbaks den igen och har därför börjat fundera på det med parkeringsvärmare igen.

Jag har ingen direkt koll på hur elektroniken bakom ECC fungerar eller vad man kan ha för alternativ för att få igång fläktarna. Som sista utväg tänkte jag att man eventuellt kunde göra något form av kontroller man direktkopplar till fläktmotorn om ni förstår vad jag menar. Eller så kanske man kan modifiera klimatkontrollerna för att t ex aktivera defrost på framrutan, funderar på om tändningen måste vara i läge 1 (startknapp på denna bilen) för att det skall fungera dock, är väll förmodligen så kanske. Det behöver ju inte nödvändigtvis enbart bli luft på framrutan utan bara det kommer in i kupén så tinar det ju förr eller senare ändå eftersom den värms upp.

Någon som har några tips och/eller idéer? Egna erfarenheter av liknande problem eller helt enkelt en hejare på bilelektronik? Tacksam för alla svar och all hjälp jag kan få.
Carl_XII

Re: Webasto Thermo Top C Kupéfläktstyrning bmw 520d (2007 LC

Inlägg av Carl_XII »

http://webasto-usa.com/

Tyvärr vet jag inget mer om dessa, men troligen är de billigare än att köpa originaldelarna.
Förhoppningsvis kan du få ut den information du söker via länkarna ovan. Lycka till!
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Fjärrkontrollen eller själva styrningen till parkeringsvärmaren är inga problem med. Det var styrningen av kupéfläktarna som var problemet. För att förklara ytterligare för de som inte är insatta så känner värmaren av när det cirkulerande kylvattnet har nått en temperatur på 30­°C har jag för mig att det var. Då skickas en signal från värmaren i ett försök att starta bilens kupéfläktar för att dra in värmen i bilen.

Det är alltså den funktionen eller kommunikationen som är själva problemet, att starta bilens kupéfläktar utan att kommunicera med bilens dator via can bus.

Tack ändå för svaret och visat intresse.
Carl_XII

Inlägg av Carl_XII »

http://www.suremarine.com/manuals/webas ... repair.pdf

detaljerad info om Thermo Top C finns i reparationsmanualen ovan.
Information om just din bil och var fläktstyrningen ska
anslutas kanske du kan hitta på nätet. Jag har sett
den informationen för en SAAB (installationsbeskrivning)
men det hjälper knappast dig... En kabel skulle anslutas till
ACC enheten (fläkten) och några andra till färddatorn (för
display och programmering etc).
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Jo jag vet hur originalvärmaren kopplas in till bilen, men den måste som sagt programmeras in och det går inte att koppla universalvärmaren på samma sätt.

Webasto har bara en generell monteringsanvisning då de inte finns en modellspecifik för bilmärket till universalvärmaren. Tro inte att jag inte har letat efter en lösning på nätet för att få fart på fläktarna för det har jag sannerligen :). Vad jag behöver är en lösning för att starta fläktarna utan att gå via can bus, jag kanske uttryckte mig otydligt tidigare.

Tack igen för svaret.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

De tär väldigt synd att inte förra generalagenten av webasto finns kvar, dom hade inkopplingsbeskrivningar till väldigt många bilar och var lätta att ha att göra med :)

Iofs tror jag eventuellt att ena ägaren till det företaget jobbar på KGK som tog över generalagenturen.
Folxam

Inlägg av Folxam »

Kan du inte bara helt enkelt jacka på pluskabeln till fläkten då?
Carl_XII

Inlägg av Carl_XII »

Om du redan har en tillsatsvärmare i bilen så kan den programmeras om till parkeringsvärmare. Jag har sett detta diskuteras på tyska bilforum och tydligen har många lyckats få hjälp med detta av sin mekaniker (efter en donation på 10-20 euro till kaffekassan). Officiellt kostar det säkert massor av pengar att göra...
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Är inte riktigt så enkelt tror jag att jacka på pluskabeln till fläkten, verkar vara lite invecklad styrning på dessa.

Tillsatsvärmaren i dessa nyare BMW är tyvärr eldriven så den går inte att göra om till parkeringsvärmare.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den värmare som säljs av BMW är inte samma som du kan köpa utanför därav att BMW kan ta svinigt betalt för sin ”custom” version. Det gäller inte bara BMW utan de flesta märken gör samma sak för att utrustning ska passa in i bilarnas system. Att bra koppla in sig på fläkten kan medföra dyrbara haverier på ECC styrning m fl enheter i bilen. För att det ska fungera fullt ut måste värmaren vara försedd med en inbyggd intelligens som kommunicerar med bilens ”boxar”. Reglagen för klimatanläggningen läses av ECC boxen som sedan verkställer rörelser av spjäll och hastigheter på fläktarna mm. Att koppla in något bakvägen rekommenderas inte, det kan snabbt komma upp i summor som motsvarar en originalmontering.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Precis det som är problemet. Om jag inte hittar något annat sätt så sätter jag ändå in en universalvärmare tror jag för att få förvärmd motor och fläktaggregat. Då borde rutorna tina relativt snabbt efter man startat bilen ändå. Det optimala hade naturligtvis varit att få igång kupéfläktarna dock så kom gärna med förslag och idéer om ni har dem.
Skriv svar