PIC-varvtäknare modell F1

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Re: PIC-varvtäknare modell F1

Inlägg av ToPNoTCH »

bearing skrev:Och stämmer det verkligen att bara 0,1 sekund räcker för att få 100 rpm noggrannhet? Vid 6000 rpm ger motorn 200 pulser per sekund, dvs 20 pulser under 0,1 sekund. Skillnaden i varvtal mellan ifall räknaren räknar 19 eller 20 pulser är ca 300 rpm.
Du har nog rätt och lite fel :razz:

Missvisningen kan vara 200 RPM
6000=20
6100=20.3
6200=20.6
6300=21

Det jag missade var att jag tänkte att avrundning sker mot närmsta heltal, vilket är fel i detta sammanhang.

Sorry för :OT
Quinna

Inlägg av Quinna »

Skitbra bearing.

Ska prova lite med den koden under kvällen och morgondagen. Man märker väl när man försöker kompilera om det är nåt öppenbart, men med den lilla kunskap jag har så tycker jag den ser bra ut :P

Och vad det gäller buggen att dioderna slumpmässigt tänds/släcks under 650rpm så kunde jag inte bry mig mindre då jag har tomgångsvarv på drygt 1500rpm :P
bearing

Inlägg av bearing »

Vad är det för en maskin du ska koppla den här grejen till?

Jag ändrade ett par rader i koden där det stod TRISC, men skulle stå PORTC.
Quinna

Inlägg av Quinna »

I grund och botten är det en Volvo 940 Turbo motor, men det som är standard fortfarande är i princip bara blocket. Effekten är jag inte säker på då den inte är bromsad, men närmare 400hk med dåligt register. Den är alltså enormt stark där effekten finns, men rätt klen på lägre varvtal. Och det är lite där skälet till en snabb mätare kommer in. Eftersom den är klen och sen väldigt fort blir väldigt stark så kan varvtalet dra iväg jävligt fort, framförallt om det börjar spinna vilket det ofta gör då motorn sitter monterad i en bil som väger under 1000kg.
bearing

Inlägg av bearing »

Häftigt, och imponerande. Det verkar roligare att köra när turbon är lite seg, och inte laddar redan från förhöjt tomgångsvarv, som den verkar göra på många moderna bilar. Jag har varit på gång med flera turboprojekt, men alla har runnit ut i sanden. I garaget står några motorer, och ännu fler turboaggregat, men ingen av dom har ens snurrat när jag haft dom.

Lätta bilar gillar jag. Vad är det för bil?
Quinna

Inlägg av Quinna »

Hör och häpna, men det är en Volvo 360 -88 :P En vit med alla utvändiga detaljer orörda. Tillochmed orginal avgaspipa sticker ut där bak :P Har ett litet filmklipp här från ifjol där jag är med på ett par ställen. Har hänt en del på motorfronten sen dess, men man får en uppfattning iaf :P

Sen håller jag med om att det är lite fränare att köra med rejält med ketchup-effekt än att ha ett brett effektregister. Sen så betyder inte det alls att det går fortare :P
bearing

Inlägg av bearing »

Kul, jag gillar den stilen, när bilen ser ut att vara helt standard, men med extra fart i motorn.
Quinna

Inlägg av Quinna »

Jag har tyvärr inte hunnit med så mycket i helgen. Hade tänkt jag skulle koppla upp varvräknaren mot en pulsgenerator som vi har på jobbet och se om allt fungerar som det ska, men det har bara inte funnits tid.

Det jag däremot har hunnit med är att jag har kopierat in bearing's kod i Proton och kompilerat det, vilket gick felfritt på första försöket, sen har jag programmerat min PIC med den. Jag har dock inte på något sätt hunnit kolla om det fungerar. Det som jag dock har märkt är att fenomenet med dom halvglödande dioder inte finns längre.
Skriv svar