Jag är helt och hållet ny här på forumet och detta är mitt absolut första inlägg.
Jag skulle nog inte påstå att jag hör hemma på just detta forum. Mestadels hänger jag på div. bil-relaterade forum, typ som zatzy och garaget. Faktum är att jag överhuvudtaget inte håller på med elektronik förutom att man har ersatt någon lampa med någon hemmabyggd LED-lösning. Snarare håller jag på med streetracing, turbotrimmning och allmänt motorer.
Skälet till att jag har hamnat här är att jag har upptäckt att det finns enormt många möjligheter med t.ex PIC-processorer som går att applicera på mina bilprojekt. Och som mitt första projekt har jag tänkt bygga en varvräknare av LED-stapeltyp. Typ sån som man ibland ser inom Formula 1 och WRC.
Hårdvaran är i princip färdig. Jag har en 18F2455 48MHz som sitter på ett kort som en kollega till mig har designat. Han säljer dom bl.a som dataloggers. Kopplat till PORTB sitter 8st LED-dioder, 4 gröna, 2 oranga och 2 röda. Tanken är sen att ta en signal från mitt motorstyrsystem. En 0-5V fyrkantsignal som switchas 2ggr per motorvarv (4cyl 4takt).
Som jag nämnde innan så är detta mitt första programmeringsprojekt. Jag har än så länge bara slängt ihop en liten demo-kod som sveper dioderna och här är en liten film på ungefär hur det kommer se ut när bilen körs:

Men nu kommer jag till mitt problem. Eftersom detta är mitt första projekt så är jag inte speciellt vass på programmering. Jag har nu under ett par veckor när jag har haft tid över, letat efter bra sätt att fånga upp tändpulserna från styrsystemet. Min tanke har varit att köra en PULSIN-funktion som sparar pulserna till ett normname och och sen tända dioderna via ett CASE eller ELSE IF kommando.
Jag har sökt på google, kollat en massa forum (inklusive detta) men jag hittar inga exempel som jag får att fungera. Är det nån här som har tid att knåpa ihop ett exempel med förklaringar på hur man skulle kunna göra?
Mvh // Christian