Ytterligare en Quadrocopter

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Ytterligare en Quadrocopter

Inlägg av ToPNoTCH »

Rubriken säger allt.

Jag har ju fipplat med ett arduino baserat styrsystem för dylikt, och nu var det kanske dags att låta det verka i praktiken.

Alla forumister gillar ju prydliga och väl anpassade byggsatser, där alla delar ingår.

Nu finns det ganska få sådana och dom som finns är rätt dyra, därför gjorde jag en egen :wink:
DSC07184.JPG
Notera särskilt de frästa delarna med de försänkta muttrarna och centreringen för motorn.
Skall erkänna att jag är lite stolt för jag kunde trycka ihop alla delar och ruska på skrotet utan att det föll isär. Enorm passning :happy:
DSC07185.JPG
Ihopskruvning
DSC07183.JPG
Klart
DSC07181.JPG
Detaljstudie av motor i sitt fäste.
DSC07182.JPG
Lite info:
15 mm Alu. fyrkant
5mm skyltplast
1000 K/V motorer 8X4X3 proppar
M4 skruv (skall bytas mot insex)
Total vikt med batteri och totti= 690 g
Kåpan plockad från en Deltaco USB hub.

Då kan batteriet leverera 45A och jag har 44 som max behov på motorerna, vilket innebär att jag kanske måste i med ett fetare batteri och då blir det ca 50g till.

Nu återstår att plocka isär skiten igen och förse den med elektroniken.

Som jag sa tidigare har jag ju färdigt styrsystem.
Prototypkortet i denna tråd får tjänstgöra så länge http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=47978

Det finns en optimistisk tanke att pilla lite i helgen, men att färdigställa UV-boxen (blir egen projekt tråd) har prioritet, så det hela bygger på att jag skall få
något slags energi ryck.

Undrar om fler än jag börjar känna av den långa vintern.
Man har fan ingen energi kvar alls efter jobbet nu. Till och med det roliga blir en börda :cry:

Postar vidare vid nästa framsteg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Ytterligare en Quadrocopter

Inlägg av LHelge »

Snyggt! Du väcker habegär efter en CNC.

Hur många multicopterbyggare finns det här på forumet egentligen? Vi får styra upp en träff till sommaren...
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Klart du ska ha en CNC! Jag är oxå en quad-byggare, men med köpt styrelektronik.
Ska vi ta träffen i lilla edet så åker vi halva vägen var? :D

ToPNoTCH: Cleant bygge! Jag ska snart börja fräsa delar till min quad. Men det blir plexi och runda heli-bommar på min.
Vad har du för diameter på mittenplattan? Den ser ganska liten ut så jag undrar om det räcker för att det ska bli stabilt?
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

åååå för varje ny quad tråd som startas så blir man bara mer och mer sugen på att bygga en själv :o

Snyggt bygge :tumupp: :)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ser bra ut! Nu väntar vi på att få se hur styrkortet fungerar. Är även nyfiken på hur det funkar med dina proppar.
Ska du inte ha några landställ?
Var fäster du batteriet?

Multirotorträff är redan på G verkar det som
RCHeli.se

/DeVille
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Skatan i gatan! :D
Nu måste jag ha en CNC! Alla designer man har funderat på att göra men som inte går utan en CNC...

Riktigt snyggt! Hoppas den fungerar bra. :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Janbjorn: Plattan är 76mm i diameter. Den är liksom formad efter kåpan, så det fanns inte mycket val.
Det blir rätt tight med elektronik i den vill jag lova :roll:

Heli bommar är mycket lättare, så den tanken är nog god. Själv bangade jag lite på rörformade armar (hade till och med kolfiber liggandes) för gud hjälpe en om en motor vrider sig :wink:
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

janbjorn skrev:Klart du ska ha en CNC! Jag är oxå en quad-byggare, men med köpt styrelektronik.
Quad is the way to go :) Väntar på min Pipo jag med...

Just nu är det KK men har haft för feta proppar så det har varit lite sisådär, nu har jag dock fått schyssta 10x4.5'or,
men då saknar jag bra prop.adapters istället... alltid är det något! ;)

/A
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag han göra en hel del i Fredags (det eftersöka energi rycket infann sig).

Alla kort på plats, måste dock ta av distanserna 1cm för att få på kåpan men det är inte prioriterat under "testflyg fasen".

Har hängt på två propellrar och provstartat med grejorna i handen.

Det verkar funka KANON :happy:
Otrolig känsla att trycka på armen och direkt känna motorn hålla emot blixtsnabbt.

Enda smolket i glädjebägaren är att en av motorerna (inte en av dom med propp på) blir önödigt varm.

Fattar inte varför. Har någon någon ide ???

Som tur är köpte jag extra motor och extra fartreglage, men vet inte om jag verkligen måste byta motorn (visst jobb).

Reserv fartreglaget gick åt direkt, då någon trött kines smugit in en 9V regulator i BEC delen (skall vara 5V) !!!!
Som tur var mådde mitt styrkort bara illa och brann inte. Gissa om jag svor när jag upptäckte felet.

Dagen lärdom "KÖP EXTRA MOTOR OCH REGLAGE NÄR NI HANDLAR FRÅN KINA !!"

Det som återstår är att klura ut några landningsställ och hur batteriet skall fästas.

Lutar åt första provflygningen i helgen

Edit:För mycket felstavningar för att jag skall sova gott.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Najs! Lycka till med provflygningen och glöm inte FIIIILLLMMM! :D
När det gäller fartreglage så kan du göra som jag och trycka fel. ;) Då blir det 11 fartreglage istället för bara 1.

*Hoppas dina delar kommer snart till mig*
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Riktigt snyggt :)

Önska att man själv hade byggt klart cnc fräsen(om den nu blir klar nån gång) innan man byggde tricoptern :) men de gick ändå. Fast nästa bygge blir nog en quad så man slipper ha en rörlig motor för yavfunktionen.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Detta projekt har inte avstannat.

Mer åt det hållet att jag varit slö att uppdatera.

Flygetyget har varit uppe 4 ggr i luften nu, och det verkar lovande.

Man kan släppa radion och så, utan att den drar iväg.

Den hovrar på halvgas trots trebladiga proppar, men jag skall nog köpa och testa med tvåbladigt ändå.

Tycker dock att mitt 3S2200 batteri tar slut lit väl fort (6-7 min hovring)

Den kalvar lite med "auto stable" på, så antingen sitter inte accelerometerkortet rakt, men jag tror snarare att det störs av att det är stumt monterat.
Får fila lite på den monteringen och lite skumgummi.

Min tomt är lite liten för att ta någon fart, så jag har inte testa mer än lite hovring.

Skall försöka trixa fram en film vad det lider.
malx

Inlägg av malx »

6-7 minuter på ett 3S2200 med den totalvikten verkar inte alls bra :(. Säg att du klarar 7 minuter och använder 2000maH, det ger en medeleffekt på ungefär 190 Watt eller man kan se det som att motorerna klarar lyfta 3.6g/W.

3.6g/W (=7.816W/oz, lägg märke till att jag vände på enheterna) är inte alls bra i sammanhanget, kolla t.ex
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1006721

Jag har väldigt liten koll på mindre "koptrar" och ingen som helst koll på trebladiga propellrar. Men de flesta flyger sina Quadkoptrar med en "effektivitet" på mellan 6-8g/W, i princip alltid över 5g/W.

Min Xaircraft X450 (färdig byggsats) flyger utan problem 15 min med ett 3S2200 och den väger ungefär som din, möjligtvis lite mera.

Men jag måste säga att den ser väldigt fin ut med alla väl utfrästa delar :). Se bara till at få på lämpliga tvåbladiga propellrar så kommer den nog att flyga effektivt också!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns en databas som heter drive calc det är en bra start. Även om den har många motorer med så saknas det några intressant från Hobbyking.

Generellt vill du har stor diameter och låg stigning på propellern.
malx

Inlägg av malx »

Generellt vill du har stor diameter och låg stigning på propellern.
Inte helt sant. En stor diameter gör att det går långsammare för motorn att ändra varvtal vilket medför att det blir svårare för regulatorn att hålla ekipaget stabilt. Men du har rätt i att effektiviteten oftast är högre med en stor diameter och låg stigning (om motorn nu orkar).

Svårigheten att reglera beror dock mest på vikten/tröghetsmomentet så man kan välja kolfiberpropellrar om man vill ha det bästa från båda synvinklarna (Samt har gott om pengar och fingrar ;) )
Skriv svar