PIC-varvtäknare modell F1
Re: PIC-varvtäknare modell F1
Det finns lysdioder med inbyggt strömbegränsningsmotstånd, så det finns ju en möjlighet att det är sådana.
Sen kan det ofta fungera ändå, det är inte bra att göra så givetvis, men det kan mycket väl fungera på 5V utan strömbegränsning, fast troligen driver man ju dioderna med för hög ström då.
Annars rent allmänt, är du säker på att portB är satta till digital IO som default ? det är ju ett klassiskt problem annars,
att dom råkar vara satta analogt eller så.
varföär har du 'Pulser = 0' där f.ö ? nu är jag inte så bekant med protons variant på picbasic, men då nollar du ju variabeln du just läste ?
Behöver du inte definera variablerna först f.ö ?
Och den där printraden ('Print Dec Pulser'), var är den tänkt att skriva ut resultatet ?
PORTC.0 vad är den till ? nån slags debug eller ?
Annars rent allmänt, är du säker på att portB är satta till digital IO som default ? det är ju ett klassiskt problem annars,
att dom råkar vara satta analogt eller så.
varföär har du 'Pulser = 0' där f.ö ? nu är jag inte så bekant med protons variant på picbasic, men då nollar du ju variabeln du just läste ?
Behöver du inte definera variablerna först f.ö ?
Och den där printraden ('Print Dec Pulser'), var är den tänkt att skriva ut resultatet ?
PORTC.0 vad är den till ? nån slags debug eller ?
- Electricguy
TRoligen så kommer kretsen dö först då lysdioderna drar så mycket ström att man bränner utgångarna på ICn. Antagligen är det därför det fungerar, för att kretsen storknar och inte kan ge mera ström. Vilket absolut inte är bra.
Börja med att strömbegränsa LED's.
Vad gäller koden är det en del skumma grejor.
1.) Det saknas en del definitioner, för "LED1, LED2...osv" är inte definerade någonstsans i koden
Antingen visar du inte hela koden eller så kompilerar den inte.
2.) Hur har du tänkt att LED's skall släckas när varven minskar ?
Vad jag kan se kommer de bara tändas upp till max och sedan kommer alla slockna när pulserna understiger 5149
3.) Ser ut som PORTC.0 avser blinka i takt med pulserna, men inget är kopplat till den på schemat.
4.) Den där printsatsen är skum, kanske något proton jox ,men om det är debug eller något så brukar det föregås av defines med.
Saknas mer av din kod ??
5.) Är du säker på att det är PULSIN du skall använda. I picbasic så är det i alla fall pulsbredd man mäter med det kommandot.
Där använder man "COUNT" om man vill göra det du vill.
6.) Lägg gärna ett strömbegränsningsmotstånd (ganska lågt värde) på ingången med.
7.) All ej inkopplade pinnar bör sättas till utgångar.
Vad gäller koden är det en del skumma grejor.
1.) Det saknas en del definitioner, för "LED1, LED2...osv" är inte definerade någonstsans i koden
2.) Hur har du tänkt att LED's skall släckas när varven minskar ?
Vad jag kan se kommer de bara tändas upp till max och sedan kommer alla slockna när pulserna understiger 5149
3.) Ser ut som PORTC.0 avser blinka i takt med pulserna, men inget är kopplat till den på schemat.
4.) Den där printsatsen är skum, kanske något proton jox ,men om det är debug eller något så brukar det föregås av defines med.
Saknas mer av din kod ??
5.) Är du säker på att det är PULSIN du skall använda. I picbasic så är det i alla fall pulsbredd man mäter med det kommandot.
Där använder man "COUNT" om man vill göra det du vill.
6.) Lägg gärna ett strömbegränsningsmotstånd (ganska lågt värde) på ingången med.
7.) All ej inkopplade pinnar bör sättas till utgångar.
Sådärja... Äntligen lite vettiga svar.
>Det finns lysdioder med inbyggt strömbegränsningsmotstånd, så det finns ju en möjlighet att det är sådana
Så är inte fallet. Det är vanliga högintensiva dioder, såna som bl.a finns att köpa på Kjell.com
>Annars rent allmänt, är du säker på att portB är satta till digital IO som default ? det är ju ett klassiskt problem annars, att dom råkar vara satta analogt eller så.
Också en sån sak som jag stämde av med han som gjort kortet innan jag lödde dit alla dioder. Som jag förstod på honom ska hela PORTB fungera att driva dioder som jag gör nu. Tydligen så har han gjort något liknande med detta kort förut.
>varföär har du 'Pulser = 0' där f.ö ? nu är jag inte så bekant med protons variant på picbasic, men då nollar du ju variabeln du just läste ?
Jag har ingen aning. Jag har som sagt bara provat mig fram efter vad jag har läst mig till i Hjälp-avsnittet.
>Och den där printraden ('Print Dec Pulser'), var är den tänkt att skriva ut resultatet ?
Som jag har förstått så innebär den raden att man sparar värdet i normnamnet Pulser, för att sen läsa ut den med CASE-satsen (Pulser > X)
>PORTC.0 vad är den till ? nån slags debug eller ?
Till PORTC.0 sitter på kortet kopplat en liten LED. Tanken va att använda den som ett kvitto på att man faktiskt får in en puls från styrsystemet. Att den då skulle pulsa med samma frekvens som in-signalen.
>1.) Det saknas en del definitioner, för "LED1, LED2...osv" är inte definerade någonstsans i koden
Såg precis att jag bara plockade med Loopen i koden och inte hela setupen när jag bifogade den tidigare. Såhär ser setupen ut.
>4.) Den där printsatsen är skum, kanske något proton jox ,men om det är debug eller något så brukar det föregås av defines med. Saknas mer av din kod ??
Nope, nu är hela koden med. Configurationen för PIC'en, min egen setup för portarna och sen tidigare, själva loopen som börjar med "start".
>5.) Är du säker på att det är PULSIN du skall använda. I picbasic så är det i alla fall pulsbredd man mäter med det kommandot. Där använder man "COUNT" om man vill göra det du vill.
Använder man COUNT så måste man väl räkna antalet pulser under en viss period? Som jag förstod så måste jag räkna under typ 200ms för att se någon skillnad mellan dom varvtal jag villa mäta och dels blir den långsam då och sen så blir den inte lika exakt då jag inte kan använda några decimaler. Fast återigen, det är min teori. Jag tror inte att COUNTER-funktionen kommer fungera bra för det jag vill göra.
>Det finns lysdioder med inbyggt strömbegränsningsmotstånd, så det finns ju en möjlighet att det är sådana
Så är inte fallet. Det är vanliga högintensiva dioder, såna som bl.a finns att köpa på Kjell.com
>Annars rent allmänt, är du säker på att portB är satta till digital IO som default ? det är ju ett klassiskt problem annars, att dom råkar vara satta analogt eller så.
Också en sån sak som jag stämde av med han som gjort kortet innan jag lödde dit alla dioder. Som jag förstod på honom ska hela PORTB fungera att driva dioder som jag gör nu. Tydligen så har han gjort något liknande med detta kort förut.
>varföär har du 'Pulser = 0' där f.ö ? nu är jag inte så bekant med protons variant på picbasic, men då nollar du ju variabeln du just läste ?
Jag har ingen aning. Jag har som sagt bara provat mig fram efter vad jag har läst mig till i Hjälp-avsnittet.
>Och den där printraden ('Print Dec Pulser'), var är den tänkt att skriva ut resultatet ?
Som jag har förstått så innebär den raden att man sparar värdet i normnamnet Pulser, för att sen läsa ut den med CASE-satsen (Pulser > X)
>PORTC.0 vad är den till ? nån slags debug eller ?
Till PORTC.0 sitter på kortet kopplat en liten LED. Tanken va att använda den som ett kvitto på att man faktiskt får in en puls från styrsystemet. Att den då skulle pulsa med samma frekvens som in-signalen.
>1.) Det saknas en del definitioner, för "LED1, LED2...osv" är inte definerade någonstsans i koden
Såg precis att jag bara plockade med Loopen i koden och inte hela setupen när jag bifogade den tidigare. Såhär ser setupen ut.
Kod: Markera allt
Device = 18F2455 ' Choose a device with on-board full speed USB
Xtal = 48 ' Set the oscillator speed to 48MHz (using a 20MHz crystal)
Reminders = OFF ' Disable all reminders
'USB_DESCRIPTOR = "CDCDESC.INC" ' Point to the CDC DESCRIPTOR file (located in the INC\USB_18 folder)
Declare PROTON_START_ADDRESS = $1000 'För microchips bootloader.
Config_Start
CP0 = On ; Code Protection
CP1 = On ; Code Protection
CP2 = On ; Code Protection
CPB = On ; Code Protection Boot blockc
CCP2MX = On ; CCP2 input/output is multiplexed with RC1
PLLDIV = 1 ; Divide by 5 (20 MHz oscillator input)
CPUDIV = OSC1_PLL2 ; [OSC1/OSC2 Src: /4][96 MHz PLL Src: /6]
USBDIV = 2 ; USB clock source comes from the 96 MHz PLL divided by 2
FOSC = HSPLL_HS ; HS oscillator, HS used by USB
VREGEN = On ; USB voltage regulator enabled
PWRT = On ; PWRT enabled
BOR = OFF ; Brown-out Reset disabled in hardware and software
WDT = OFF ; HW Disabled - SW Controlled
WDTPS = 1 ; 1:1
PBADEN = off
MCLRE = On ; RE3 input pin enabled; MCLR disabled
STVREN = On ; Stack full/underflow will cause Reset
LVP = OFF ; Single-Supply ICSP disabled
XINST = OFF ; Instruction set extension and Indexed Addressing mode disabled (Legacy mode)
Debug = OFF ; Background debugger disabled, RB6 and RB7 configured as general purpose I/O pins
Config_End
TRISC.0 = 0
TRISB.0 = 0 ' sätter port B.0 som output (1=input) (0=output)
TRISB.1 = 0
TRISB.2 = 0
TRISB.3 = 0
TRISB.4 = 0
TRISB.5 = 0
TRISB.6 = 0
TRISB.7 = 0
Symbol LED1 = PORTB.0 ' Deklarerar en port som LED.
Symbol LED2 = PORTB.1
Symbol LED3 = PORTB.2
Symbol LED4 = PORTB.3
Symbol LED5 = PORTB.4
Symbol LED6 = PORTB.5
Symbol LED7 = PORTB.6
Symbol LED8 = PORTB.7
Dim Pulser As Word ' Declare a word size variable
TRISA.0 = 1
'*****************************************************************************************
start:
Nope, nu är hela koden med. Configurationen för PIC'en, min egen setup för portarna och sen tidigare, själva loopen som börjar med "start".
>5.) Är du säker på att det är PULSIN du skall använda. I picbasic så är det i alla fall pulsbredd man mäter med det kommandot. Där använder man "COUNT" om man vill göra det du vill.
Använder man COUNT så måste man väl räkna antalet pulser under en viss period? Som jag förstod så måste jag räkna under typ 200ms för att se någon skillnad mellan dom varvtal jag villa mäta och dels blir den långsam då och sen så blir den inte lika exakt då jag inte kan använda några decimaler. Fast återigen, det är min teori. Jag tror inte att COUNTER-funktionen kommer fungera bra för det jag vill göra.
Senast redigerad av Quinna 11 mars 2011, 12:24:32, redigerad totalt 1 gång.
> Sådärja... Äntligen lite vettiga svar.
Om du inte är nöjd med svaren kan du ju alltid kräva pengarna tillbaka.
Om du inte är nöjd med svaren kan du ju alltid kräva pengarna tillbaka.
Och där kom ett till svar som faller under kategorin "Svar som inte leder någonvart".
Och där kom ett svar som kommer öka antalet svar som inte leder någon vart.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Strömbegränsningsmotstånden behöver vi inte ta upp en gång till, även om det är illa nog. Men var är avkopplingskondensatorn? Buffertkondensator? Resistor till Reset? Om kretsen är byggd exakt enligt ritningen är det nog mer förvånande att något öht fungerar än att det inte gör det...
Kolla på bilden igen så ser du att det är två kondingar på benen av spänningsregulatorn. Jag har inte skrivit nåt på dom då jag antog att det va öppenbart.
Välkommen till forumet!
Det hade varit bra om du postar din kod i code-taggar.
Du säger att demo-koden funkar... Har du lust att lägga upp den också, så man kan se vad som fungerar?
EDIT:
Jag ser inga kondensatorer på ditt schema. Däremot ser jag två motstånd, är det dom du kallar kondensatorer?
Det hade varit bra om du postar din kod i code-taggar.
Du säger att demo-koden funkar... Har du lust att lägga upp den också, så man kan se vad som fungerar?
EDIT:
Jag ser inga kondensatorer på ditt schema. Däremot ser jag två motstånd, är det dom du kallar kondensatorer?
- Electricguy
Man ska nästan alltid ha bufferkondingar väldigt nära ICn. nästan helst löda en konding över Vcc och GND benen på sockeln eller rakt på chippet. för att kunna ge tillräckligt med ström jättefort när processorn jobbar. Även om det finns kondingar på regulatorn så är det inte säkert att strömmen hinner därifrån och fram till ICn i tid.
Tex. när jag byggde min ljud sequencer så var jag tvungen att löda en konding rakt över 4017 ICn. annars fungerade den inte som den skulle. Rätt klurigt det där..
Tex. när jag byggde min ljud sequencer så var jag tvungen att löda en konding rakt över 4017 ICn. annars fungerade den inte som den skulle. Rätt klurigt det där..
OK, jag ska vara konstruktiv:
Om schemat är exakt har du problem! Designern av detta har inte fullt koll på µC-design helt enkelt, oavsett hur många kretskort h*n har såld. Jag är helt säker på att en anmälan om brister i CE-märkningen vill ge allvarliga problem!
Att man enligt konstruktören inte behöver strömbegränser till varje LED styrker detta!
Jag väljer att tolka de 2 st motstånd vid regulatorn som kondensatorer och det är delvist OK, de hindrar regulatorn att oscillera. Att det inte finns ytterligare en keramisk kondensator nära µC'n är ett allvarligt fel, ingen snack!
Och ja, jag vet vad jag pratar om, jag är upphovsman till ett antal design i kommersiell drift som alla har gått igenom EMC-test helt utan problem skapad av mig, en enda gång fick vi problem med en nätdel som störde baklänges ut på 230V linjen och det har jag svårt att ta på mig då jag fick veta att den var OK att koppla direkt. Alla andra design har gått igenom i första försök.
Nåväl, din konstruktör är alltså ingen stjärna som du påstår men OK, nu har du kretskortet och det kan nog fungera med lite modifiering, en avkopplingskondensator kan lödas på, motstånd i serie med varje LED likaså. Så långt all bra.
Det finns en bit hårdvara i processorn som kallas CCP för Capture, Compare & PWM. På en ingång kan den trigga och man ställer helt enkelt in den timer som är kopplat till CCP-enheten till att köra med en känd och lagom frekvens. Varje flank (programmerbart om den ska vara stigande eller fallande) utlöser sedan att tiden sparas i ett par register (16 bit värde = 2 st 8 bit register).
Vilken pinne som är ingång finns i databladet och har du inte det är det bara att gå till Microchips hemsida o hämta det, spara PDF-filen, den är mycket bra att ha.
Vid att spara förra Capture-värde och subtrahera dessa 2 värden får man skillnaden (Resultat = Nya_Värdet - Förra_Värdet), i enkelhet en stoppklocka mellan varje tändpuls. Viktigt är för enkel räkning att längsta tiden INTE orsaker timern att räkna alla 16 bit full. Skulle det ske blir det fel uträkning om man inte lägger till lite tricks men i detta är det enkelt att undvika.
Vill du kan du enkelt jämna ut så att du tar ett snitt över ett antal pulser, det gör man i programmet så ingen hårdvaruändring ska ske.
Vill du då ha exakt RPM är det enkelt: Konstant / Tidsskillnad = RPM. Konstantens värde beror på timerns frekvens.
Men med det fåtal LED du har är det frågan för om inte du ska gå den enkla vägen och göra ett gäng if... else
T.ex. ("Resultat" = differensen mellan förra värde och det nya)
Port_Data = 0; // Ställ till noll till att börja med
if Resultat < Konstant_1 Port_Data = 1;
if Resultat < Konstant_2 Port_Data = 3;
if Resultat < Konstant_3 Port_Data = 7;
if Resultat < Konstant_4 Port_Data = 15;
if Resultat < Konstant_5 Port_Data = 31;
if Resultat < Konstant_6 Port_Data = 63;
if Resultat < Konstant_7 Port_Data = 128;
if Resultat < Konstant_8 Port_Data = 255;
PORTx = Port_Data; // Skicka data till LED-stapel
Det kan såklart göras snyggare men på detta vis kan du t.o.m. trimma vilken kurva du vill ha, alltså fritt välja vilket varvtal som utlöser vilken LED-stapel.
Jag vill ytterligare kraftigt rekommendera att du tar in pulserna från CDI-enheten via en optokopplare, då får du ingen jordströmmar eller annat som kan ge synnerligt intressanta effekter, oftast i form av rök och efterföljande svordomar.
Om schemat är exakt har du problem! Designern av detta har inte fullt koll på µC-design helt enkelt, oavsett hur många kretskort h*n har såld. Jag är helt säker på att en anmälan om brister i CE-märkningen vill ge allvarliga problem!
Att man enligt konstruktören inte behöver strömbegränser till varje LED styrker detta!
Jag väljer att tolka de 2 st motstånd vid regulatorn som kondensatorer och det är delvist OK, de hindrar regulatorn att oscillera. Att det inte finns ytterligare en keramisk kondensator nära µC'n är ett allvarligt fel, ingen snack!
Och ja, jag vet vad jag pratar om, jag är upphovsman till ett antal design i kommersiell drift som alla har gått igenom EMC-test helt utan problem skapad av mig, en enda gång fick vi problem med en nätdel som störde baklänges ut på 230V linjen och det har jag svårt att ta på mig då jag fick veta att den var OK att koppla direkt. Alla andra design har gått igenom i första försök.
Nåväl, din konstruktör är alltså ingen stjärna som du påstår men OK, nu har du kretskortet och det kan nog fungera med lite modifiering, en avkopplingskondensator kan lödas på, motstånd i serie med varje LED likaså. Så långt all bra.
Det finns en bit hårdvara i processorn som kallas CCP för Capture, Compare & PWM. På en ingång kan den trigga och man ställer helt enkelt in den timer som är kopplat till CCP-enheten till att köra med en känd och lagom frekvens. Varje flank (programmerbart om den ska vara stigande eller fallande) utlöser sedan att tiden sparas i ett par register (16 bit värde = 2 st 8 bit register).
Vilken pinne som är ingång finns i databladet och har du inte det är det bara att gå till Microchips hemsida o hämta det, spara PDF-filen, den är mycket bra att ha.
Vid att spara förra Capture-värde och subtrahera dessa 2 värden får man skillnaden (Resultat = Nya_Värdet - Förra_Värdet), i enkelhet en stoppklocka mellan varje tändpuls. Viktigt är för enkel räkning att längsta tiden INTE orsaker timern att räkna alla 16 bit full. Skulle det ske blir det fel uträkning om man inte lägger till lite tricks men i detta är det enkelt att undvika.
Vill du kan du enkelt jämna ut så att du tar ett snitt över ett antal pulser, det gör man i programmet så ingen hårdvaruändring ska ske.
Vill du då ha exakt RPM är det enkelt: Konstant / Tidsskillnad = RPM. Konstantens värde beror på timerns frekvens.
Men med det fåtal LED du har är det frågan för om inte du ska gå den enkla vägen och göra ett gäng if... else
T.ex. ("Resultat" = differensen mellan förra värde och det nya)
Port_Data = 0; // Ställ till noll till att börja med
if Resultat < Konstant_1 Port_Data = 1;
if Resultat < Konstant_2 Port_Data = 3;
if Resultat < Konstant_3 Port_Data = 7;
if Resultat < Konstant_4 Port_Data = 15;
if Resultat < Konstant_5 Port_Data = 31;
if Resultat < Konstant_6 Port_Data = 63;
if Resultat < Konstant_7 Port_Data = 128;
if Resultat < Konstant_8 Port_Data = 255;
PORTx = Port_Data; // Skicka data till LED-stapel
Det kan såklart göras snyggare men på detta vis kan du t.o.m. trimma vilken kurva du vill ha, alltså fritt välja vilket varvtal som utlöser vilken LED-stapel.
Jag vill ytterligare kraftigt rekommendera att du tar in pulserna från CDI-enheten via en optokopplare, då får du ingen jordströmmar eller annat som kan ge synnerligt intressanta effekter, oftast i form av rök och efterföljande svordomar.
Ehh... Det ÄR antal pulser under viss period du vill mäta. Dom motsvarar liksom varven du är ute efter.Quinna skrev:Använder man COUNT så måste man väl räkna antalet pulser under en viss period? Som jag förstod så måste jag räkna under typ 200ms för att se någon skillnad mellan dom varvtal jag villa mäta och dels blir den långsam då och sen så blir den inte lika exakt då jag inte kan använda några decimaler. Fast återigen, det är min teori. Jag tror inte att COUNTER-funktionen kommer fungera bra för det jag vill göra.
Fick det till att 1000 RPM ~ 33 pulser/sek
Vad jag ser av din kod har du ju 8 st LED som skall tändas varav den första vid 2574 RPM, allt under det är du ju inte intresserad av.
Om du tror 200 ms är en bra tid att mäta över så är det ju bara att prova det.
Det går att lösa på annat sätt genom att mäta tiden mellan pulserna, men då passar CCP modulen bättre och jag tror inte proton har stöd för dom.
Det blir larvigt med högre nogrannhet när det är 8 dioder som är utdata i vilket fall.
PULSIN mäter längden på en puls, vilket absolut inte gör någon nytta i ditt fall.
Fundera på dina gränsvärden och hur många pulser dom innebär.
Sen en allmän grej. Folk här lackar ur när dom bjussar på hjälp och du dissar den. Perssonligen skiter jag rätt mycket i vad snubben som designade har saggt eller om han är fil kand. i varvräknare. Tror inte jag stoppar hans prylar i min bil ändå.
No hard feelings men det är så det funkar bara.
Men nu lägger vi det åt sidan och kör på.

EDIT:Började skriva före IceCap's post. Möjligt jag gnata om samma sak någonstans.
Jag har provat COUNT-funktionen och den blir för långsam. För att få en något sånär exakt mätning så måste jag mäta antalet pulser under en lång tid och då blir uppdateringen på dioderna för långsam.
Grejen är att dom 8 dioderna kommer motsvara 3500-7500rpm med 500rpm intervall. Och ger jag full gas på 1an och 2an så tar det inte mer än tiondelar av en sekund innan jag har svept igenom det varvtalsregistret som den ska visa.
Sen må så vara att PULSIN inte är en passande funktion för att mäta hur lång tid det är mellan varje puls, men återigen. All kod jag har skrivit än så länge är via exempel i PROTONs hjälpavsnitt och allt jag har skrivit har gått att kompilera och programmera in på PIC'n, men... Att det sen inte har fungerat är skälet till att jag har ställt frågan här, men än så länge så tycker jag att det är mer smutskastning och idiotförklaring än hjälp.
Men skitsamma om det nu är så att han jag har köpt kortet av skulle ha silvertejpat fast komponenterna på kortet istället för att löda. Är det någon som har en aning om och kan ge exempel på hur man på ett bra sätt mäter tiden mellan två pulser (helt ren fyrkantsvåg utan någon störning 0-5V) och sen sparar den tiden i ett normnamn som man sen kan basera ett IF_ELSE på?
Grejen är att dom 8 dioderna kommer motsvara 3500-7500rpm med 500rpm intervall. Och ger jag full gas på 1an och 2an så tar det inte mer än tiondelar av en sekund innan jag har svept igenom det varvtalsregistret som den ska visa.
Sen må så vara att PULSIN inte är en passande funktion för att mäta hur lång tid det är mellan varje puls, men återigen. All kod jag har skrivit än så länge är via exempel i PROTONs hjälpavsnitt och allt jag har skrivit har gått att kompilera och programmera in på PIC'n, men... Att det sen inte har fungerat är skälet till att jag har ställt frågan här, men än så länge så tycker jag att det är mer smutskastning och idiotförklaring än hjälp.
Men skitsamma om det nu är så att han jag har köpt kortet av skulle ha silvertejpat fast komponenterna på kortet istället för att löda. Är det någon som har en aning om och kan ge exempel på hur man på ett bra sätt mäter tiden mellan två pulser (helt ren fyrkantsvåg utan någon störning 0-5V) och sen sparar den tiden i ett normnamn som man sen kan basera ett IF_ELSE på?