Stepup eller stepdown?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bearing

Re: Stepup eller stepdown?

Inlägg av bearing »

dunz skrev:Att varvtalet håller sig exakt är inte jätteviktigt, att motorerna däremot inte "saktar ned" som de gör om batterierna är klena känns viktigare, hellre lite dålig batteritid med "fullt ös" än att den blir klen efter 50% av tiden.
Om den är klen 50% av tiden tycker jag det verkar som att batterierna har hög inre resistans. Kurvan över spänning i förhållande till urladdningsgrad för ett NiMH-batteri är ganska platt, så spänningsfallet det borde inte göra motorn klen redan efter halva tiden. Men jag har för mig att inre resistansen ökar i takt med att batteriet laddas ur.

Spontant tycker jag det låter som att den skulle må bra av batterier av bättre kvalitet. Men det kan ju bekräftas med en mätning av inre resistansen.

Det kan ju också bero på något annat, t.ex. att transistorerna som driver motorn blir heta, eller att motorn blir het.

Vad det bero på borde kunna listas ut med hjälp av några mätningar.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Får hem nya batterier ganska snart, får se om de fungerar bättre. Mera ampertimmar i alla fall. 2.5 istället för 0.9.

Det skumma är att det är en /klar/ skillnad mellan hur motorerna presterar de fyra-fem första minuterna till hur de presterar de resterande 15 eller så. Klen är nog för övrigt fel ord, "långsammare än med helt nyladdade batterier" kanske :). Det är alltså det jag vill motverka, att motorerna ska gå lika fort hela tiden, för det blir bättre helt enkelt. Hellre 10 minuter med fullt ös än 20 med långsammare än fullt ös i 15.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Börjat kika lite, ser ut som att jag skulle behöva en switchande regulator, någon som har tips på en som kan ge en utström på 2-10V och går att styra med pwm?
Skriv svar