Stepup eller stepdown?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Stepup eller stepdown?

Inlägg av dunz »

Jag har två stycken motorer jag vill ska få en stabil ström på ungefär sju till åtta volt med en maxlast runt 1A, jag är lite osäker på vad som är "bäst"? Ska jag steppa upp volten eller steppa ned den?

edit: Stavfel.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Stepup eller stepdown?

Inlägg av psynoise »

Med stepup eller stepdown tänker jag på att man höjer matningsspäningen. I ditt fall vill du ha en strömreglator där spänningen minskar vid för hög ström och där spänningen ökar vid för låg ström. En strömrelgator kan man konstruera likt en spänningsreglator (eller båda i ett) där man mäter strömmen istället för spänningen.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Kanske formulerade mig dåligt, det är alltså två motorer, som jag driver med batterier, jag vill ha en så stabil och effektiv spänning och ström som möjligt alltså. Helst ska det inte gå åt mer än åtta stycken AA-batterier heller.

Så frågan är ju då; Ska jag köra på åtta batterier och steppa ned det till åtta volt eller ska jag köra på färre och steppa upp spänningen till åtta volt?

Vad är mest energieffektivt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är nog like "effektivt" men komponentmässigt är det enklare att switcha ner eftersom det är till motorer, då fungerar det ypperligt med PWM.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Rätt konstruerat är det ingen skillnad i effektivitet.
Men det finns fler BUCK komponter än step-up.
bearing

Inlägg av bearing »

Eftersom att en motor har så hög lindningsinduktans går det som sagts att driva motorn direkt via PWM, och det betyder att motorns induktans används i en stepdown-omvandlare. Det behövs alltså inte någon extern induktans. Därför lär som sagts stepdown-omvandlaren vara "bäst".
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Misstänkte nästan det. Tack för svar. Nu är ju nästa fråga; anta att jag har åtta stycken 1.2V batterier, jag borde väl i så fall använda mig av en switchande regulator i så fall va? Eftersom en LDO kanske inte kan ge mig 8 volt stabilt från batterierna när laddningen sjunker lite.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur högt spänningsfall har en LDO?
Jag tror att det kommer vara svårt att hålla 8V under belastning med bara 8 batterier även med en switchande regulator, eftersom att batterierna har inre resistans. Nu vet jag i och för sig inte vilket typ av batterier du använder. De kanske har hög prestanda och låg inre resistans. Men mot slutet av laddcykeln är spänningen, som du säger, lägre. Överväg att lägga till ett (eller två, för att göra det jämnt) batterier.

Varför vill du att spänningen ska vara konstant?
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

En LM78xx(LDO) vet jag behöver minst 1.2V över utspänningen, en LM2940CT-xx(switchande) behöver bara 0.6 över utspännig.

Att spänningen ska vara konstant är mest för att jag vill att motorerna ska hålla en jämn fart så länge som möjligt, om det är klent med ström fungerar kanske inte mina algorithmer lika bra längre :)
bearing

Inlägg av bearing »

Motorn kommer inte hålla jämn fart trots konstant spänning, eftersom att motorn har resistans. När den belastas kommer spänningsfallet över inre resistansen göra att varvtalet sjunker. För att få konstant varvtal behövs återkoppling av varvtalet till reglerelektroniken.

Vad ska motorn användas till?
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

En robot som ska göra linjeföljning, labyrintlösning, object avoidance samt burkinsamling. Den går iofs så pass långsamt(just nu) att den förmodligen kan korrigera problem utan att det ska göra någon större skillnad för hur bra den tar sig fram.
bearing

Inlägg av bearing »

Då antar jag att det är en mikrokontroller inblandad i styrningen av motorn?
I så fall tänker jag att PWM-signalen och själva varvtalsreglering kan göras i mjukvara. Skulle det gå?
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

PWM-styrning görs redan i mjukvaran, japp.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Att varvtalet håller sig exakt är inte jätteviktigt, att motorerna däremot inte "saktar ned" som de gör om batterierna är klena känns viktigare, hellre lite dålig batteritid med "fullt ös" än att den blir klen efter 50% av tiden.
bearing

Inlägg av bearing »

Problemet är alltså att varvtalet med full fart är lite högre med fräscha batterier än med låga?
Det borde gå att lösa genom att mikrocontrollern mäter batterispänningen och kompenserar för den, t.ex enligt principen att duty begränsas till 90% med fullt batteri, och sedan successivt ökar till 100% när spänningen sjunker 10%. Eller att varvtalet på hjulen mäts, och regleras i mjukvaran.
Skriv svar