Min första post på forumet.
Jag är inte helt nybörjare med elektronik men har inte hållit på med det värst mycket. Läste en del på gymnasiet men det var ett tag sedan och det mesta är glömt (och man fick inte behålla böckerna heller). Är främst programmerare men har på sistone börjat uppskatta microcontrollers för att jag kan programmera saker man kan ta på istället för virtuella saker i en dator.
Mitt nya projekt är som titeln säger en exponerings-låda med lysdioder istället för lysrör. Anledningen att välja LEDs istället för lysrör är väl mest för att det är roligare men även för att man numera får lysdioder från Hong Kong för en spottstyver. Det finns säkert fördelar och nackdelar med både lysrör och lysdioder men lysdioder verkade roligare.

Primära inspirationerna för projektet är djhammers UV-låda http://www.instructables.com/id/UV-LED-Exposure-Box/ och Electro Bobs http://www.electrobob.com/uv-exposure-b ... 1-the-box/.
Jag har köpt 300st 3000mcd UV-LEDs (peak vid 380-400nm) från eBay. Jag tänker göra två 100x160-kort med 144 LEDs på varje. Vi får se hur det räcker till. Jag tänker mig att jag gör korten lätt löstagbara så om jag någon gång vill göra lite större kort tar jag loss ovansidans kort och sätter LED-korten bredvid varandra på undersidan.
Till detta ska jag göra en timer som tänder och släcker korten samt piper när det är klart. Har labbat lite med rotationsenkoder och 7-segments displayer vilket blir fin mikrovågsugns-känsla på timern. För enkelhetens skull blir det en ATMega 328, troligtvis med Arduino-loadern. Eller så struntar jag i Arduinot och hackar själv. Prototypar på en Arduino Uno.
Layouten för LED-korten är gjord i PCB. Motstånden sitter ytmonterade så att endast LEDarna sitter på komponentsidan. Mycket borrande blir det. Jag gillar inte riktigt vero-kort och setuppen med insektsgrill har funkat ok så det blir "riktiga" kort.
Timer-kortet görs i Eagle. Det blir mitt första dubbelsidiga kort. Ska bli intressant.
Nätaggregatet kommer att bestå av en ringkärna, likriktare och en 7805 till timern och varsin LM317 till LED-korten för precis och stabil 12V (Electro Bob använder det och hade en bra motivering).
Jag har två funderingar;
Ringkärnan jag har hittat har två 15V utgångar och jag antar (jag har inte kollat supernoga på den) att detta blir +15V på ena och -15V på andra utgången. Timern kommer att kopplas på den positiva halvan. Att styra en +12V last med AVRen gör jag nog med en TIP120 eller likn.
Men hur styr jag en -12V last med AVRen?
och
Var köper man tunt (4mm) plexiglas?
Clas Ohlson hade förr men jag hittar det inte längre.