Exponerings-låda med UV-LEDs

Berätta om dina pågående projekt.
Boost
Kontakt:

Exponerings-låda med UV-LEDs

Inlägg av Boost »

Halloj

Min första post på forumet.

Jag är inte helt nybörjare med elektronik men har inte hållit på med det värst mycket. Läste en del på gymnasiet men det var ett tag sedan och det mesta är glömt (och man fick inte behålla böckerna heller). Är främst programmerare men har på sistone börjat uppskatta microcontrollers för att jag kan programmera saker man kan ta på istället för virtuella saker i en dator.

Mitt nya projekt är som titeln säger en exponerings-låda med lysdioder istället för lysrör. Anledningen att välja LEDs istället för lysrör är väl mest för att det är roligare men även för att man numera får lysdioder från Hong Kong för en spottstyver. Det finns säkert fördelar och nackdelar med både lysrör och lysdioder men lysdioder verkade roligare. :D

Primära inspirationerna för projektet är djhammers UV-låda http://www.instructables.com/id/UV-LED-Exposure-Box/ och Electro Bobs http://www.electrobob.com/uv-exposure-b ... 1-the-box/.

Jag har köpt 300st 3000mcd UV-LEDs (peak vid 380-400nm) från eBay. Jag tänker göra två 100x160-kort med 144 LEDs på varje. Vi får se hur det räcker till. Jag tänker mig att jag gör korten lätt löstagbara så om jag någon gång vill göra lite större kort tar jag loss ovansidans kort och sätter LED-korten bredvid varandra på undersidan.

Till detta ska jag göra en timer som tänder och släcker korten samt piper när det är klart. Har labbat lite med rotationsenkoder och 7-segments displayer vilket blir fin mikrovågsugns-känsla på timern. För enkelhetens skull blir det en ATMega 328, troligtvis med Arduino-loadern. Eller så struntar jag i Arduinot och hackar själv. Prototypar på en Arduino Uno.

Layouten för LED-korten är gjord i PCB. Motstånden sitter ytmonterade så att endast LEDarna sitter på komponentsidan. Mycket borrande blir det. Jag gillar inte riktigt vero-kort och setuppen med insektsgrill har funkat ok så det blir "riktiga" kort.

Timer-kortet görs i Eagle. Det blir mitt första dubbelsidiga kort. Ska bli intressant.

Nätaggregatet kommer att bestå av en ringkärna, likriktare och en 7805 till timern och varsin LM317 till LED-korten för precis och stabil 12V (Electro Bob använder det och hade en bra motivering).

Jag har två funderingar;
Ringkärnan jag har hittat har två 15V utgångar och jag antar (jag har inte kollat supernoga på den) att detta blir +15V på ena och -15V på andra utgången. Timern kommer att kopplas på den positiva halvan. Att styra en +12V last med AVRen gör jag nog med en TIP120 eller likn.
Men hur styr jag en -12V last med AVRen?

och

Var köper man tunt (4mm) plexiglas?
Clas Ohlson hade förr men jag hittar det inte längre.
Senast redigerad av Boost 19 februari 2011, 17:09:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Exponerings-låda med UV-LEDs

Inlägg av Klas-Kenny »

Välkommen till forumet!

Att du inte bygger en svepande låda istället? :)
Typ som Fagges i Denna tråd, får du tag på en gammal scanner är det billigare, inte lika jobbigt, och betydligt roligare att bygga!

Glöm inte bort att 300 lysdioder alstrar en hel del värme, varje är på sådär P=U*I=3*0,02=0,06W vilket blir totalt 300*0,06=18W, det är en del att kyla!

Sedan så blir det en hel del effekt i LM317 om du ska reglera ner från 20V till 12, och samtidigt ta (300/4(antar jag)*0,02) 1,5A, det blir 12W i ren förlust där, vilket dessutom är mycket att kyla.
Eftersom du har en så pass hög spänning (ca 20V) att utgå ifrån tycker jag att du borde ha en linjär spänningsregulator som ger ut högre spänning, tex. 18V (Till detta kan tex. LM7818 användas), och ha lysdioderna i serie om 5-6st.

Edit: Och utspänningarna på trafon beror på hur den ser ut, har den tre eller fyra sladdar på sekundärsidan? om den har tre är det troligen +15v på ena och -15v på andra, men har den fyra är det troligen varsin egen lindning, alltså kan du använda båda till att få +15v.
Boost
Kontakt:

Inlägg av Boost »

Att du inte bygger en svepande låda istället?
Jo jag funderade på en svepande men jag gillade djhammers och Electro Bobs lådor så därför valde jag att gå den vägen. Har inte börjat själva bygget än men en hel del är redan inköpt.
Glöm inte bort att 300 lysdioder alstrar en hel del värme, varje är på sådär P=U*I=3*0,02=0,06W vilket blir totalt 300*0,06=18W, det är en del att kyla!

Sedan så blir det en hel del effekt i LM317 om du ska reglera ner från 20V till 12, och samtidigt ta (300/4(antar jag)*0,02) 1,5A, det blir 12W i ren förlust där, vilket dessutom är mycket att kyla.
Värmen har jag inte funderat över värst mycket (tar det efterhand som). Mycket att tänka på. Jag får se vad jag kan få ut ur trafon. Kanske köra 4 eller 5 LEDar i serie (istället för 3 som jag ritat på nu) och höja spänningen så LM317 inte behöver jobba så mycket.

Jag tänkte faktiskt ha en överbliven CPU-fläkt att flåsa lite på spänningsregulatorerna. Kan ju montera den så att den drar ut lite luft från lådan också.

Bra tips!
Boost
Kontakt:

Inlägg av Boost »

Det är en sån här: http://www.electrokit.se/transformatore ... a_41000221
Där är fyra utgångar så då är det nog som du säger, två separata lindningar med +15V i varje. Najs!

Tackar för hjälpen.
Boost
Kontakt:

Inlägg av Boost »

Labbade med olika kopplingar av LEDs på en labb-platta. Jag tänkte göra som Electro Bob (tror jag) och koppla 3st i serie med ett motstånd (som i detta fall beräknades till 82 Ohm) och sedan sätta en LM317 stabbad till 12V. Det visade sig att sätter man 12V så ökar strömmen genom lysdioderna rätt fort efterhand som de blir varma. Flåsar jag på med en bordsfläkt så planar det ut vid 25mA men så högt vill jag inte gå. Drar man ner spänningen till runt 11.5 blir det rätt stabilt runt 20-21mA utan att man märker särskilt mycket på ljusstyrkan med ögonen iaf. Jag testade även att sätta LM317 som strömbegränsare till 20mA och då blev det stabilt. Men då måste jag ha ett motstånd i serie till hela kortet med lysdioder vilket blir lite över 2W så det tyckte jag blev ett hiskeligt klumpigt motstånd. Så det blev som jag tänkt från början och så drar jag ner spänningen lite under 12V istället.

Ett par av lysioderna har slocknat eller flimrat som jag fått byta ut. Är inte säker på varför om jag värmt itu dem under lödningen (inte troligt då det gick så fort) eller om av någon anledning jag kört för hög ström igenom (inte heller väldigt troligt då jag varit väldigt noga med spänningen från nätagget) eller om det helt enkelt är så att när man beställer lysdioder från Hongkong så får man räkna med att ett par är dåliga.

Har etsat och borrat (och borrat och borrat) ett kort, lött dit motstånd (ytmonterade, första gången med SMD för mig) och LEDar. Då LEDarna var mer riktade än jag trodde (25 grader är rätt snävt ändå) blir det superkritiskt att få alla LEDarna riktade rakt. Minsta lilla snett så blir ljusbilden ojämn och exponeringen kommer då också att bli ojämn. Jäklar också. Jag värmer på de som sitter för snett och justerar dem så de sitter så rakt jag kan få dem.

Hittade lite plexi i garaget i helgen. Ska skära ut en bit och sandpappra den och se hur mycket det diffuserar och hur mycket ljus det stjäler.

Bifogar en bild på hur det ser ut.
LED-board.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Boost
Kontakt:

Diffuseringstest

Inlägg av Boost »

LEDarna är väldigt riktade. Jag har gjort vad jag kan för att få en jämn belysning och bättre än så här får jag det inte.
diffus1.jpg
(här har jag ett kopieringspapper ca 3cm från LEDarna)

Jag testade att klistra på en sån där film man sätter på glas för att få det att se frostat ut på en overhead-film, la den ovanpå LEDarna och ökade avståndet till pappret med ytterligare 3cm och då blir det rätt skapligt.
diffus2.jpg
Jag hade hoppats på att det skulle lysa åtminstonne ett 160x100-kort men det är lite svagt i kanterna. Attans. Jaja... jag får väl hålla mig till lite mindre kort tills jag orkar beställa nya LEDar. Dags att göra ett kort till för ovansidans exponering.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

För länge länge sedan så testade jag nästan samma sak men bara att jag använde mig utan det som fördelar ljuset jämt på en LCD skärm. Istället för CCFL röret så satte jag UV dioder. Ljuset spred sig väldigt jämt men fick exponera mycket längre tid än med de UV rör jag kör med nu (3-5min).
Boost
Kontakt:

Första exponeringen

Inlägg av Boost »

Jag har testat att exponera ett kort och framkallat det och det är väldigt tydligt att lysdioderna är alldeles för riktade. Lägger jag kortet på skrivbordet så blir ljuskäglan i taket inte särskilt stor alls. Det gör att på 1.5dm håll räcker inte ljuset ut i kanterna av ett 160x100-kort. Så, kontentan är att jag lägger ner projektet med UV-LEDs. Det får bli lysrör. Men jag har lärt mig en hel del på vägen så helt bortkastat var det inte.
pcbfail.jpg
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Exponerings-låda med UV-LEDs [fail]

Inlägg av Meduza »

Det finns ett alternativ innan du lägger ner helt, dremel med kapskiva och kapa "toppen" på lysdioderna, på så sätt "förstör" du lysdiodens lins och gör dom mycket mer vidvinkliga.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Dessutom borde ytan inte bli speciellt blankpolerad utan ganska matt, vilket ytterligare hjälper att sprida ljuset. Det blir som att själva dioden lyser på ytskiktet som i sin tur lyser ut i en 180° kon (halvsfär). Ju mattare ytskikt desto bättre.

Sitter lysdioderna placerade dikt mot kortet skulle det nog funka bra att köra hela kortet på ett slipband. Efteråt lär det vara en bra idé att löda om lödningarna med värmepistol :)
Boost
Kontakt:

Slipat ner LEDarna

Inlägg av Boost »

Jag har nu testat att slipa ner LEDarna med sandpapper och slipblock. Då blev bilden mer diffus och mesta av ljusstyrkan försvann. Jag kan inte påstå att ljuskäglan blev mycket större utan bara jämnare och diffusare. Ska se om jag orkar göra ett exponeringstest till. Tack för tipsen.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Aceton kan ju i vissa fall göra genomskinlig plast diffus.
Kanske kan vara något att testa om det inte redan är försent.
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Ska till att göra exakt samma sak snart, och då undrar jag vore det enklare att "skada" dioden innan man löder fast den ? finns det något smidigt sätt att få ungefär samma kapning på samtliga dioder?

Mvh
//Minus.
Boost
Kontakt:

Slipa LEDar

Inlägg av Boost »

Det var ganska enkelt att slipa dem i efterhand när de sitter på kortet. Förutsatt att man fått ner LEDarna hela vägen ner mot kortet. Annars vickar de. En sektion (à 3 LEDar) slocknade för mig och återlödning hjälpte inte. En annan sak är att plasten i LEDar är ganska hård. Det tog ett tag av slipning med lätt tryck att få bort hela linsen.

Ett sätt man borde kunna göra är om du borrar hål i en järnbit eller likn och sticker genom LEDen där. Gör du hålet precis så tjockt så att kragen längst ner inte går igenom och att biten är precis så tjock som du vill att LEDen ska vara så är det bara att slipa på.

Kan säga att det jobbigaste var att få LEDarna raka och dikt mot kretskortet. Jag tryckte i alla LEDarna i kortet, la en antistat-kudde (som som ligger i grafikkorts-lådor o likn) ovanpå, vände på kortet och började löda. Rätt många av LEDarna "flög" då och fick värmas upp och (försiktigt!) tryckas ner.

Jag har ju förskjutit varannan rad för att öka spridningen och det gör det men det är svårare att se om de är raka.

Ska jag göra fler sådana här kort så kommer jag nog att borra hål i en träbit som LEDarna får ligga i så att de sitter rakt och rätt.

Har bifogat layouten på mitt LED-kort om någon känner för att prova.
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Okay tack..

Jag planerar att för att få dem att inte röra sig efter att jag tryckt dit dem helt enkelt limma fast dem med limstift på ovansidan av kretskortet.
Skriv svar