Hubbens Tricopter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Hubbens Tricopter

Inlägg av hubben »

Klockrent tips! Det är en av ISP-signalerna som går den vägen, så några strömmar att tala om är det ju inte! Har försökt lägga den utanför, men det finns ingen plats. ;-)

Nytt försök till fräsning + lödning av kontrollerkort imorgon mao...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

hubben: vad heter dina motorer? var har du köpte dom? (Känner inte igen dom) Vad ska du köra för propeller?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

nice nice nice!!! :tumupp:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det är den här motorn:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6524

Använder den bara för att jag hade 4st liggandes. Om du ska köpa nya rekommenderar jag hellre de dadde har på sin sida, eller Turnigys 2217 motorer... vet inte hur dessa fungerar till multicopter, jag har använt dem i några combatplan i depron tidigare. =)
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

Hej

Mitt kort är helt hemma-snickrat från mitt eget "hövve" det består av 3xADXRS 610 gyron från analog devices samt en ADXL335 Accelerometer från samma tillverkare. Som hjärna på kortet har jag en 32 bitars STM32F103 processor.
Tryck sensor från Freescale, MP3H6115 tror jag den heter
plus lite annat smått och gott.
Har förövrigt beställt nya kort nu i både vitt och lila. :oops:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Hubben.
Säljer Bauhaus dom där profilerna lösa eller ingår dom i någon suspekt produkt ?
Vad kostade dom ?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vad jag kan hitta så är en 9x5 GWS HD den effektivaste propellern vid 2 cell lipo. I alla fall om man ska hålla sig inom dom områden som programmet tycker att motorn kan överleva. Propellern är i alla fall inte dyr eller svår att få tag på.

Bild

http://www.rcdude.com/servlet/the-372/G ... 9x5/Detail
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Bommarna säljs i 1 eller 2m längder, lösa, typ 38:- metern om jag inte minns helt fel. Finns i 10x10, 15x15 och större har jag för mig...

@niklascooke: Ditt kort låter klart intressant. Mer kapabelt än min lösning... ;-)

Iom att jag blev "bestulen" på mitt sista KK kort, och har en tricopterram som bara SKRIKER åt mig att flyga den så gjorde jag såhär....
Bild

Bild
(Två sidor av samma mynt)

Ha överseende med lödningarna, det är första gången jag löder ytmonterat...
Bild
Resistorerna som sitter där är 0805.. uPn är en Atmega48 TQFP32.

Såhär blev det när det blev färdigt:
Bild

Det gick bra att programmera och verifiera med Tricopter 1.5 programvaran iallafall, så nu ska det bara lödas dit gyron och testas.. ;-)

Det finns två fördelar med det här kortet:
1. Jag har gjort det själv, så det passar bra i DYI konceptet.
2. Jag har gjort det själv, så INGEN lär vilja köpa det av mig.. ;-)

Nu skulle man bara ha lött ihop några egna fartreglage och lindat några egna motorer oxxo, men.... det får bli en annan gång tror jag. =)

Sjukt jobbigt när man läser schemat om och om igen, alla kondningar ska ha plus åt höger, eller nedåt.... sen löder man alla kondningar, kollar och de sitter höger och UPPÅT... *doh* Bara att löda loss och börja om..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur lödde du dina vias under kretsen?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

@tecno: Jag trodde att jag tog en tunn kardel ur en kabel, men när jag hade petat i allt och lött från baksidan visade det sig att jag bara använt en kardel till den ena vian under kretsen, den andra hade ett vanligt resistorben...
Då gjorde jag så att jag lödde resistorbenet på ovansidan (kretsen), och tryckte lite försiktigt med kolven så att den gled ner så långt det gick.. Blev i stort sett helt plant, och uP:n gick dit utan problem.

@ToPNoTCH: Nu är du elak.. det där måste jag ju testa. =) Men det är ju inte att göra det HELT själv, isåfall ska ju fräsen vara inblandad på ett eller annat sätt. ;-)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

HEUREKA, HON FLYGER! ;-)

Började med att löda lite gyron på kontrollerkortet:
Bild

Montage:
Bild

Dålig bild på kabelhärvan:
Bild

Bild

Men jag fick inga utslag från gyrona... sen kunde jag inte kalibrera ESC:arna heller.. det visade sig att Aref inte var ordentligt lödd.. *hrm*
Lödde den, och fick ett kort som fungerade PERFEKT. Fick reversera yaw-gyrot, reversera YAW-kanalen, och nu har jag precis kört första testflighten i källarn. Känns riktigt bra, och yaw-mekaniken fungerar KLOCKRENT....

Här är hon, flygklar:
Bild

Nu ska jag bara ta ut henne när det blir lite varmare och justera gain-nivåerna på gyrona då jag har lite vobbel och tailvridningar... men alla pottar står på 50% så det finns mycket att justera.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Alltid kul med lite uppdatering de ser riktigt fint ut :tumupp: :)
EBD

Inlägg av EBD »

Jag vill bara tipsa om XXcontroller och dess varianter, en något vidareutvecklad C-version av KK-mjukvaran som körs på samma hårdvara. Betydligt högre uppdateringshastighet bl.a., och jag tycker den känns stabilare. Kan vara kul att testa om inte annat. Här är länken till senaste grundversionen, sen finns det en del olika modifierade versioner i resten av tråden: http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... tcount=431

Och det här har du säkert redan märkt, men de trebladiga GWS-propellrarna är inte jättebra balanserade direkt från fabrik. Jag fick mycket mindre vibrationer efter balansering, vilket gjorde att gainen kunde höjas lite extra.

Väldigt snyggt bygge förövrigt :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tack för tipset om propparna. Ska kika på det..

Har kikat lite på xx-mjukvaran, ska testa den och se om den lirar bra med mina SS-kontrollers. Risken är ju att de är för billig-skit för att hänga med i någon högre uppdateringsfrekvens. =)

Har även så smått börjat fundera om att skriva en egen programvara, bygga om kortet lite och snacka I2C till fartreglagen - för att spara lite pwm pinnar.. Sedan göra en liten abbrovink med gyrona, och bygga ett tilläggskort för att få GPS funktion... men när man ska hitta den tiden är ju frågan. ;-)
Skriv svar