T: Söker någon som kan tillverka en varvräkare/shiftlight

Marie

Re: T: Söker någon som kan tillverka en varvräkare/shiftligh

Inlägg av Marie »

Icecap skrev:Att göra själva funktionen är inget större problem, kruxet är att det tar sin lilla tid att hitta fram komponenterna, löda ihop det hela, testa det och om man använder en analog lösning ska det trimmas in, blir det en µC-lösning ska det programmeras lite.

Skulle tro att man kan knåpa ihop funktionen på runt 5-6 timmar inkl. test och lite programmering eller justering, på den tid ska man sedan jobba ganska fokuserat. Då är det en one-of lösning på experimentkort, bara ett kretskort med lite ledningar stickande ut.

Räkna med runt 1.000:-/timman, alltså hamnar den på runt 5.000-6.000 kr, då kunde jag vara snäll att kasta in komponenterna med i priset, de är ju ändå bara gruset bredvid det som kostar.

Till detta kommer momsen om tillverkaren har företag...

Så det är fullt möjligt att få någon att fixa det åt TS, jag har dock en känsla av att TS inte riktig har detta budget...
oj.. är det så dyrt att bygga en liten funktion :roll: inte undra på att nya bilar med massa elektriska finesser är så dyra*ler* :)

Det låter som att man har en extremt bra förutsättning att kunna massor om elektronik.. iallafall ur ekonomisk synpunkt.. Jag kan bara massor om vanlig bilteknik så jag sparar ju pengar där.. Men det verkar ju vara en droppe i havet mot vad man sparar på elektronik kunskap :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett avstannat projekt, håll till godo, finns ingen kod, dock var tanken att den via omkopplarna bak kunde hantera alla typer av motorer.

2 olika typer av pulskällor.
1 Tändspole, ger antal cyl/2 pulser per varv.
2 ÖDP givare, beror på antalet kuggar.

Inställning av varvtal:
4 BCD brytare 0-99990 rpm
Inställning av cylinderantal 1 BCD brytare samt en HEX, om HEX står F, cylinderantal, annars antal pulser per varv 0-99

Kan fixa gerber vid behov.
Tanken var att det skulle gå in i en standard "mätarkapsling" dia 50mm??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Som du ser är det inte en så dum idé att kontakta Jörgen på Jetronik och bara ställa frågan; Kan han programmera två stycken PIC kretsar med koden till hans "shift light"? Vad kostar det? (skulle tro att Jörgen kan sälja två kretsar till dig för runt 100-lappen :wink: ) Be någon här i forumet som har tid, ork och lust att CAD:a ett enkelt kort och etsa (eller fräsa) det åt dig. Du bör kunna hitta någon som ställer upp för en hundring eller två med material och jobb. Skaffa övriga komponenter (kostar några tior) och löd ihop, om du behöver hjälp att löda kan jag eller säkert den som tillverkar PCB (mönsterkortet) hjälpa dig löda :tumupp:

Inte helt gratis, men billigare än så kommer man inte undan om man inte kan göra jobbet själv. Är det inte så bråttom så kan du med hjälp av oss EF:are lära dig att både CAD:a och etsa kort (finns många trådar i forumet om detta).

Edit: såg nu att Jörgen gjort en V3 på sin shift light som är mycket mindre (38x38mm), bara att sätta två bredvid varandra...

Edit2: Jörgen har ju också en "McLaren" shift indikator med tre nivåer som kanske kan vara något (och Jörgen kan säkert skänka en sådan mot reklam i någon motorsport-tidning :D )
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

När jag sökte samma funktion till en volvo 740 turbo så fick jag som svar att de ska finnas en varvtalssignal i form av linjär spänning ca 0-6 eller 7V, men de kanske bara var snack.
Marie

Inlägg av Marie »

TomasL skrev:Ett avstannat projekt, håll till godo, finns ingen kod, dock var tanken att den via omkopplarna bak kunde hantera alla typer av motorer.

2 olika typer av pulskällor.
1 Tändspole, ger antal cyl/2 pulser per varv.
2 ÖDP givare, beror på antalet kuggar.

Inställning av varvtal:
4 BCD brytare 0-99990 rpm
Inställning av cylinderantal 1 BCD brytare samt en HEX, om HEX står F, cylinderantal, annars antal pulser per varv 0-99

Kan fixa gerber vid behov.
Tanken var att det skulle gå in i en standard "mätarkapsling" dia 50mm??
Hejsan :)
Nu känner jag mig väldigt blond och blåögd*s* :lol: Jag tittade på dokumentationen, men det var lite grekiska för mig men jag såg att det var krettskort iallafall :oops: Men jag antar att det fungerar :D Är det med dubbla pulser som är det som kan känna av både analog och digital varvtalsignal?
Gör man två stycken av denna eller tillsätts bara några extra komponenter för att den ska kunna indikera två olika varvtal?
Marie

Inlägg av Marie »

PeterH skrev:Som du ser är det inte en så dum idé att kontakta Jörgen på Jetronik och bara ställa frågan; Kan han programmera två stycken PIC kretsar med koden till hans "shift light"? Vad kostar det? (skulle tro att Jörgen kan sälja två kretsar till dig för runt 100-lappen :wink: ) Be någon här i forumet som har tid, ork och lust att CAD:a ett enkelt kort och etsa (eller fräsa) det åt dig. Du bör kunna hitta någon som ställer upp för en hundring eller två med material och jobb. Skaffa övriga komponenter (kostar några tior) och löd ihop, om du behöver hjälp att löda kan jag eller säkert den som tillverkar PCB (mönsterkortet) hjälpa dig löda :tumupp:

Inte helt gratis, men billigare än så kommer man inte undan om man inte kan göra jobbet själv. Är det inte så bråttom så kan du med hjälp av oss EF:are lära dig att både CAD:a och etsa kort (finns många trådar i forumet om detta).

Edit: såg nu att Jörgen gjort en V3 på sin shift light som är mycket mindre (38x38mm), bara att sätta två bredvid varandra...

Edit2: Jörgen har ju också en "McLaren" shift indikator med tre nivåer som kanske kan vara något (och Jörgen kan säkert skänka en sådan mot reklam i någon motorsport-tidning :D )

Jag har testat att kontakta Jetronic nu, så jag får se vad de säger. :)
Marie

Inlägg av Marie »

gOry skrev:När jag sökte samma funktion till en volvo 740 turbo så fick jag som svar att de ska finnas en varvtalssignal i form av linjär spänning ca 0-6 eller 7V, men de kanske bara var snack.

okej.. frågan är om det liknande mellan 740 turbon och min 940 turbo.. Elsystemet i min 940turbo vet jag är olika mot 940 turbo modellerna upp till 94:a. 95 kom OBD uttagen i 940 och 98an(sista årsmodellen) så kom det även immobilizer och massa sådana tekniska finesser, så det tåls nog att forskas lite i. :D
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Marie skrev: oj.. är det så dyrt att bygga en liten funktion :roll: inte undra på att nya bilar med massa elektriska finesser är så dyra*ler* :)
Det mesta är dyrt när det bara gäller ett exemplar då den stora kostnaden i många fall är utvecklingskostnader.
Ofta blir det inte speciellt stor skillnad i pris för 100st eller 1st.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att få designat en grej kostar en hel del! Jag tar 950:-/timman i firman och det är tydligen inte speciellt dyrt. Tänk på att ett design ofta kommer med "hela kittet" så det bara är att tillverka o sälja, om kunden sedan vill göra ett ex eller 3 miljoner gör knappast skillnad i designen men än att det kan vara viktigare att välja kapsel X istället för kapsel Y på enstaka komponenter av kostnadsskäl.

Alltså är grundpriset högt och man ska därför ha ganska bra koll på hur många enheter/år som bör säljas och hur lång tid designkostnaden ska skrivas av över.

Jag fick skrämselhicka första gången jag så "företagspriser", nu har jag vant mig men det tog emot att räkna på det hela, det kändes lite ocker över det hela.

Senast lagade jag en A0-skrivare, det gick på 5.000:- men kunden var nöjd ändå, den fungerade och det var en tydlig rapport med felorsak, åtgärder, förbättringar osv. med.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man nu hänger in sig på tändspolen.

Har jag fattat det rätt att RPM är:
Antal pulser i sek. / 4 (cylindrar) * 60 (för RPM/min)

Tja och fyran måste alltså byta mot anta cylindrar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

För att vara övertydlig.
En fyrcylindrig bil ger 266,6666666666667 pulser sekunden vid 4000 rpm eller ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä, 2 pulser per motorvarv, bör det bli.
Fördelaren ger 4 tändpulser per fördelarvarv, och fördelaren roterar med halva motorvarvet.

Så det bör bli 133 pulser per sekund vid 4000 RPM

För en 4-cylindrig 4-taktsmotor, såvida man inte kör med "Wasted Spark", för då blir det 4 tändpulser per motorvarv.

Samma gäller naturligtvis fördelarlösa tändsystem ( i princip), (dock tenderar dessa att vara av just "wasted spark"-modellen)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast en 740 kör nog inte wastefire iofs, däremot gör ofta tvåcylindriga motorcyklar det (mycket enklare att konstruera) och eftermarknadssystem till bilar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Nu var det en 940, men det gäller väl kanske den med.

Funderade lite på hur sådana "biltema" varvräknare funkar, dom verkar man välja mellan 4,6,8 cyl.
Jag antar att man sätter dom i 8 ifall man har waste fire då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har iofs aldrig sett ett tändsystem med traditionell fördelare och Wasted Spark, i de fallen brukar det ju va en tändspole för två cylindrar.
Dock har jag sett wasted spark med vanliga brytare (ingen fördelare) dvs två brytare för en tvåcylindrig maskin (min gamla BMW R60 har det) (nja inte riktigt sant, en brytare och två kamnockar, så brytaren bryter vid varje motorvarv.)
Skriv svar