Så efter lite efterforskningar så visade det sig att det inte är så avancerat som man kan tro, så jag beslöt mig för att försöka ge mig på att bygga ett eget filter.
Och i & med att det blir lite experimenterande så vill jag ju se vad som händer inuti filtret, & då bliv svaret Plexiglas!
Principen med filtret är att vattnet ska spolas in i botten av filtret & strömma upp genom kalkmassan som ska sättas i rörelse & gnidas mot vattnet så att PH-värdet höjs av den basiska Semidol kalken.
Så vi får se om det lyckas under resans gång, antingen så förlorar jag ett par tusen eller så tjänar jag 9-10tusen på hemmabygget. Och om inte så kan man ju alltid göra ett originellt akvarium eller nått!.
Röret är 60cm lång 20cm i ytterdiameter & 5mm godstjocklek!.
Topp & botten är av 15mm tjock plexi med infräst spår för packning & där röret ska skutas in. Locken har 4 öglor där dom ska skruvas ihopa mot varandra via 4st långa M8 bultar.
Så nu återstår att skaffa packnings material, rör koplingar, myggnät som finfilter, & fräsa 2 st grovfilter som ska sitta inuti röret & begränsa filtermassans rörliga utrymme!.