PH-höjande vattenfilter.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

PH-höjande vattenfilter.

Inlägg av Fagge »

När jag har spolat upp varmvatten i vasken, så har jag känt en frän doft ifrån vattnet, men ignorerat orsaken. Så ett år senare så gick en relativt ny kopplig sönder vilket resulterade i en fet vattenläcka så jag blev tvungen att renovera hela köket & rörmokaren som var hemma då uppmanade mig att ta ett vattenprov. När jag fick svaret på vattenanalysen så visade det sig att PH-värdet låg på 6,3 & bör vara mellan 7-9. Så effekten av det låga PH-värdet & den höga kolsyran som vattnet innehöll är direkt frätande på kopparrören! Och i samma veva så blev jag ner ringd av försäljare som ville sälja sina vatten filter & priserna på dom ligger runt 11000:-.

Så efter lite efterforskningar så visade det sig att det inte är så avancerat som man kan tro, så jag beslöt mig för att försöka ge mig på att bygga ett eget filter.
Och i & med att det blir lite experimenterande så vill jag ju se vad som händer inuti filtret, & då bliv svaret Plexiglas!

Principen med filtret är att vattnet ska spolas in i botten av filtret & strömma upp genom kalkmassan som ska sättas i rörelse & gnidas mot vattnet så att PH-värdet höjs av den basiska Semidol kalken.

Så vi får se om det lyckas under resans gång, antingen så förlorar jag ett par tusen eller så tjänar jag 9-10tusen på hemmabygget. Och om inte så kan man ju alltid göra ett originellt akvarium eller nått!.

Röret är 60cm lång 20cm i ytterdiameter & 5mm godstjocklek!.

Bild

Topp & botten är av 15mm tjock plexi med infräst spår för packning & där röret ska skutas in. Locken har 4 öglor där dom ska skruvas ihopa mot varandra via 4st långa M8 bultar.

Bild
Bild
Bild

Så nu återstår att skaffa packnings material, rör koplingar, myggnät som finfilter, & fräsa 2 st grovfilter som ska sitta inuti röret & begränsa filtermassans rörliga utrymme!.
Senast redigerad av Fagge 30 juni 2008, 11:30:48, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Visste inte att en kattunge kan höja PH-värdet. :D

Snyggt med plexi, hemmafräst topp & bottenplatta?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ballo var lite nyfiken bara :lol:
Jupp har man laggt ner så mycket pengar på en fräs, så får man se till att använda den också!.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Riktigt bra gjort! Jag säger bara en sak..... tummen upp :tumupp:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

tänk på att om du tillsätter CaCO3 (kalk) till vattnet löser kolsyran (H2O*CO2) upp detta till Ca(HCO3)2 vilket höjer pH värdet.

Men nackdelen är att Ca(HCO3)2 sönderfaller vid uppvärmning i kalk igen, (pannsten) så alla kastruller e t c kommer att bli grymt "kalkade" men det är väl priset man får betala. På sikt bygger det på i ledningar e t c också.

Men det är ju bättre än att inte ha några ledningar alls... Dessutom får man ett mera mineralrikt vatten. Nu har du inte så mycket kolsyra (pH 6,3) och eftersom det är brunnsvatten innehåller det redan en del kalk+mineraler
(brunnsvatten kan vara jädrigt gott ibland)

Eftersom vi redan har diskuterat detta skall jag bara kommentera en sak: jag hade hellre sett att topp&botten hade hållts på plats av metallplattor som tar lasten bättre. Svaga punkten är antagligen just "flikarna" som är genomborrade för bultar+stång. Glöm inte packning mellan metall och plexi.

Känns mera "robust".

/rickard
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu är grovfilterna klara & deras hållare som ska vara limmade inuti röret.
Filterna är gjorda av 6mm plexi där bottenfiltret har 200st 2mm hål & det övre har 252st hål.

Hållarna är gjorda av 10mm plexi där 2mm har frästs veck i mitten där filterplattorna ska ligga, så att det ligger centrerade i sin ficka.
Den nedre hållaren ska ju palla kalkens tyng & därför fick den en lite mer stadig form + att ringen i mitten ska fördela ut vattenflödet som annars kommer direkt in mitt under!
Och den övre hållaren var jag ju tvungen att göra öppen i mitten för att underlätta påfyllning mm.

Nu vet jag att det finns folk som kommer att säga att limmet inte kommer att hålla, men det gör det! Jag var också tveksam först tills jag provade att limma ihopa en liten stav på en plexi platta & den är totalt omöjlig att bryta bort!. Limmet heter Acrifix 192 & är UV-härdande!.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så nu är allt färdigt, det är bara att vänta på att rörprylarna ska dimpa ner på posten från Rinkabyrör, vilket blev den dyraste biten av projektet 1600:-
CrilleE
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

Bonsai Kitten!
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Najs som fan!! KUTGW!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu är det nära
Så nu återstår det jobbigaste nämligen att få tummen ur på rörmokaren, så man kan sätta igång med utprovningen av mängden kalkmassa / test av olika grovlekar på hålen i grovfiltren mm, & givetvis hålla tummarna på att det håller tätt!.

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur många bar är det tänkt att det ska vara på insidan av din plastcylinder?
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

:)
Underbar sak, vill vet hur det går.... :roll:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Trycket pendlar mellan 2-3kg i hydrofortanken & det ska hålla gått & väl, var det någon som räknade ut!.

Edit...
Det där med hållfastighetslära verkar lite intressant, ingen som har någon vättig PDF.bok eller liknande om ämnet?.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm ok. Men om man har en kran på full sprutt, och stänger den illa kvickt, då blir det stora påfrestningar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Den svagaste punkten tror jag är öronen på locket, så jag tror att det kan vara en bra ide att ha en metall platta som får fördela trycket på hela locket.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo vattenhammare heter väl det fenomenet, men som jag har fatat det så blir smällen vid den kranen som stängs av!?.

Nja öronen tror jag inte är några problem, bilderna kansker är lite missvisande. öronen är ju 15mm tjocka & den svagaste biten "nedfrästa spåret" har en tjocklek på 8mm. Så att bryta av 8mm tjock plexi är nog jävligt jobbigt på den breda yta vid varje öron som är 50mm + att trycket fördelar sig på 4öron!. Men men det återstår att se!.

Läste föresten lite fakta om PMMA "Plexiglas" & tillvärkarna låvar att plasten ska hålla i 25år utomhus med UV-strålning & allt vad det innebär innan plasten börjar blir sprödare!. :wink:
Skriv svar