Karlsson experimenterar med trådlös energiöverföring
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Karlsson experimenterar med trådlös energiöverföring
Med risk att blanda äpplen, päron, apelsiner och kraft, effekt och energi - vilket förhållande finnd det mellan avstånd mellan spolarna och överförd energi?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag har inte räknat på det så mycket men gjorde ett litet test och då sjönk spänningen från 31 V till 1,8 V på 5 cm. Så med ett skott i mörkret gissar jag på kvadratiskt eller exponentiellt avtagande. Jag misstänker även att spolarnas storlek har betydelse. Men måste testa mera innan jag kan uttala mig med någon som helst säkerhet.
kan kvadraten på avståndet vara någonting ? 

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Har du rätt i gripner!
Skall testa med lika stora spolar i morgon och se om det ger någon skillnad, därefter skall jag göra mottagarspolen större, mest för skojs skull.
Skall testa med lika stora spolar i morgon och se om det ger någon skillnad, därefter skall jag göra mottagarspolen större, mest för skojs skull.
-
Hej!
Roligt att du testar! Jag tänkte också göra detta först men insåg med tiden att det var lönlöst med trådlös överföring av enegri.
Rent teoretiskt så avtar fältet med 1/r^2, kan jämföras med vanlig antenn kraft!
Så det krävs en del för att komma upp till tillräcklig energi för längre sträcker med induktion överföring, och denna strålningen vara farlig för en människa. Det är därför om man ser någon form av energiöverföring med induktion så ligger de praktiskt taget på varandra. Så därför har de flesta företag som jag vet gett upp tanken med att att överföra den sorten av energi vi luft en längre sträcka på grund av strålningsrisken. Man kan även tillägga att luft är en extremt dålig ledare av energi.
MVH Ted
Roligt att du testar! Jag tänkte också göra detta först men insåg med tiden att det var lönlöst med trådlös överföring av enegri.
Rent teoretiskt så avtar fältet med 1/r^2, kan jämföras med vanlig antenn kraft!
Så det krävs en del för att komma upp till tillräcklig energi för längre sträcker med induktion överföring, och denna strålningen vara farlig för en människa. Det är därför om man ser någon form av energiöverföring med induktion så ligger de praktiskt taget på varandra. Så därför har de flesta företag som jag vet gett upp tanken med att att överföra den sorten av energi vi luft en längre sträcka på grund av strålningsrisken. Man kan även tillägga att luft är en extremt dålig ledare av energi.
MVH Ted
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Hej Ted!
Så var det ja 1/r²
Skall forska vidare och se om jag lyckas med någon annan metod. Annars ligger detta på is just nu.
Så var det ja 1/r²

Skall forska vidare och se om jag lyckas med någon annan metod. Annars ligger detta på is just nu.
I framtiden är allt trådlöst..
http://www.youtube.com/watch?v=j4sAzaKfbRc
http://www.youtube.com/watch?v=j4sAzaKfbRc
Testa att sätta en kondensator parallellt med mottagarspolen, och beräkna* värdet för att få resonans så kanske du får bättre effektivitet.
*) eller labba med olika värden
*) eller labba med olika värden

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag var inblandad i ett projekt med passiva RFID-taggar en gång, där sändarens magnetfält drev kretsen i RFID-taggen. Jag hade inget med själva RF-tekniken att göra, men de som hade med det att göra trimmade in mottagarens antenn och en konding för att få den i resonans med sändarens frekvens (som låg på 160 kHz). Misstänker att även sändaren hade en resonanskrets.
Den funkade med ganska små spolar på 1-2 meters håll, men det var ju inte tal om några stora strömmar precis. Dvs, inte på mottagarsidan, sändaren fläskade nog på med nån halv ampere iaf...
Den funkade med ganska små spolar på 1-2 meters håll, men det var ju inte tal om några stora strömmar precis. Dvs, inte på mottagarsidan, sändaren fläskade nog på med nån halv ampere iaf...

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"men det var ju inte tal om några stora strömmar"
Nej, det är ju klart.
Det jag upptäckte var att jag fick huvudvärk efter ett tags experimenterande, men roligt var det. Får nog ta upp experimentet efter helgerna.
Problemet med att räkna fram resonansfrekvensen ligger i att jag inte kan mäta induktansen på de luftlindade spolarna så det får bli trial-and-error-metoden och ändra frekvens tills "resonans uppstår"
Nej, det är ju klart.

Det jag upptäckte var att jag fick huvudvärk efter ett tags experimenterande, men roligt var det. Får nog ta upp experimentet efter helgerna.
Problemet med att räkna fram resonansfrekvensen ligger i att jag inte kan mäta induktansen på de luftlindade spolarna så det får bli trial-and-error-metoden och ändra frekvens tills "resonans uppstår"
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har ju en LCR-mätare men spolarna kanske har för "fel" värden.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Först skall jag skaffa lackad koppartråd och rulla spolar så hör jag av mig så får vi se vad din LCR-mätare visar eller inte visar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Den mäter enligt omkopplaren 2mH - 20H, eller rättare det är väl maxvärden på extremområdena.
ATC baliser använder en snarlik teknik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Balis#Teknik
Videotrummor använder roterande transformatorer för signalöverföring
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_transformer
Tycker man borde kunna använda tekniken för att kunna överföra och styra strömmen igenom magnetiseringslindningen på en generator med metoden (om man likriktar och glättar spänningen "på plats"), jag är inte så insatt, det kanske är vanligt att göra så?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Balis#Teknik
Videotrummor använder roterande transformatorer för signalöverföring
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_transformer
Tycker man borde kunna använda tekniken för att kunna överföra och styra strömmen igenom magnetiseringslindningen på en generator med metoden (om man likriktar och glättar spänningen "på plats"), jag är inte så insatt, det kanske är vanligt att göra så?