----------------
Efter att ha läst en hel del om hur man kan överföra energi trådlöst bestämde jag mig för att testa och fastnade för vad man kan kalla induktiv energiöverföring, alltså mellan två spolar där den andra är mindre och för tillfället ligger inne i den större. För att använda transformatortermer är den större yttre primärsidan och den inre sekundärsidan. Koppartråden kommer förresten från en trasig transformator.
Tråddiametrar:
0,50mm på den större spolen och 0,25 mm på den mindre
Första steget är en PWM-krets, anledningen till detta är att jag är nyfiken på att se hur pulsbredden påverkar effektiviteten, mer om det senare. För att få lite "sprutt" i spolen använder jag en STP45NF en N-kanals MOSFET som jag grävde fram ur bra-att-ha-lådan. När jag kopplade dess gate till NE555-an så var det ingen vacker fyrkantspänning. Så tillbaka i bra-att-ha-lådan och gräva efter lämplig drivkrets. Efter en stunds letande hittade jag ett par små rörstumpar med TC428, en liten sötnos med en inverterad och en ickeinverterad utgång. Nu såg det betydligt bättre ut och efter lite fipplande med en likriktarbrygga och en kondensator så har jag nu lyckats överföra energi nog för att tända en lysdiod i alla fall.

Om ni orkat ända hit är ni säkert sugna på ett par bilder:

Och hur det ser ut:
Så en "actionbild"
För er som är lite intresserade av hur en NE555 uppför sig vid frekvenser över 10kHz med uppkoppling som ni ser ovan:
Översta är på utgången från 555-an och nedre är från TC428, oscilloskopsinställningen är: 5V/DIV samt 50 μs/DIV
Ett par extrabilder:
Kommande steg är:
- Göra en hel del mätningar för att kunna jämföra effektiviteten.
- Knåpa ihop snabbare fyrkangenerator.
- Läsa på mer om spolar och fräscha upp kunskaperna om elektriska fält.
- Bygga snyggare spolar.
- Hemlig slutpunkt, så hemlig att jag inte heller känner till den.

Tips och idéer mottages gärna, likaså uppmuntran och andra glada tillrop!!
Edit: Schema ändrat.