12v Transformator/Nätagg
-
- Kontakt:
12v Transformator/Nätagg
Hej,
Jag är relativt ny här på Elektronikforumet, brukar däremot hänga på Sweclockers forum, framför allt i modd delen.
Jag behöver lite hjälp med ett schema.
Jag behöver helt enkelt transformera 230v till 12v, kraven är inte särskillt höga, stabiliteten behöver inte vara speciellt stor och spänningen får variera mellan 2-3v. Beträffande strömmen så behövs ~.7-2A Inte jätte noga så länge det ligger över 700mA.
Det viktiga är att det är billigt.
Jag är relativt ny här på Elektronikforumet, brukar däremot hänga på Sweclockers forum, framför allt i modd delen.
Jag behöver lite hjälp med ett schema.
Jag behöver helt enkelt transformera 230v till 12v, kraven är inte särskillt höga, stabiliteten behöver inte vara speciellt stor och spänningen får variera mellan 2-3v. Beträffande strömmen så behövs ~.7-2A Inte jätte noga så länge det ligger över 700mA.
Det viktiga är att det är billigt.
Nja, billigare blir det nog inte. Speciellt inte om man har en trafo över.
Bra länk: http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm
Bra länk: http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm
-
- Kontakt:
tack för snabba svar, jag är väl inte jätte duktig på elektronik (ännu
)
och förstår hur jag ska Transformera och Likrikta och vad det innebär, glättning har jag inte lika stora kunskaper om, har förstått att det involverar kondensatorer (för att stabilisera? spänningen?) anar att jag kan lista mig till hur jag ska använda spänningsregulatorn om jag läser igenom databladet, skulle dock vara tacksam för tips.

och förstår hur jag ska Transformera och Likrikta och vad det innebär, glättning har jag inte lika stora kunskaper om, har förstått att det involverar kondensatorer (för att stabilisera? spänningen?) anar att jag kan lista mig till hur jag ska använda spänningsregulatorn om jag läser igenom databladet, skulle dock vara tacksam för tips.
-
- Kontakt:
http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm#smoothing
Det kan vara passande med en säkring på primär-sidan också. Ha inte ihjäl dig.
Det kan vara passande med en säkring på primär-sidan också. Ha inte ihjäl dig.
-
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
För kondesatorn kan du som regel välja 1000uF per Ampere. I ditt fall skulle en på 2200uF bli bra. Mer skadar dock inte. När det gäller spänningen så ta en som tål minst det dubbla så är du på säkra sidan. Man vet aldrig vad som kommer ur transformatorn (nätspänningen varierar ibland och då följer sekundären med), efter likriktningen blir spänningen dessutom ca 1.4 ggr högre (obelastat). För reglerad 12VDC måste du dessutom mata regulatorn med minst 2V mer än vad du vill ha ut vid maxbelastningen (2A i ditt fall). Med andra ord bör du se till att ha 15VDC innan regulatorn och då bör en kondensator på minst 30V användas.