ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk :)

Berätta om dina pågående projekt.
georg
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 mars 2006, 21:38:46

Re: ECU till en bil egen design, Körning 4500RPM 380Nm 243Hp

Inlägg av georg »

Grymt jobbat Tripp ;) Bra jobbat Tripp

Vad annat kan man säga :bravo:
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: ECU till en bil egen design, Körning 4500RPM 380Nm 243Hp

Inlägg av danielr112 »

Riktigt nice!
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: ECU till en bil egen design, Körning 4500RPM 380Nm 243Hp

Inlägg av AndreasL »

Det där är ruskigt bra må jag säga.

Halvt OT:
Är det en helt standard B230 ni kör med förutom de nämnda modifieringarna?
För många år sedan hade vi ett 19T på en av racebilarna och där slutade uttaget vid 396hk och ca 540Nm.
Visserligen ur en 2,3l 16V, men ändå ganska moderat ombyggd och anpassad för långlopp med fokus på hållbarhet och rimlig förbrukning.
Ganska kul, särskillt som dåtida "sanningar från experter" menade på att "...över 300hk klarar inte en 19T av att pumpa luft för..." :roll:

B230 är visserligen ingen varvmaskin som original, men 4500rpm är ju inte speciellt högt varvtal...och ändå imponerande effektuttag. :tumupp:
Är det helt enkelt temp och/eller cylindertryck som gör att ni inte vill pressa vidare med denna hårdvara eller bara så att ni inte hunnit längre ännu?

[Fjäskmode för att få testa/hyra/köpa ECU/ON]
Mitt behov av ett vettigt sprut till den 1,8l 16V med estimerade 110-115hk/l kvarstår.
Status för stunden är omdesign av div fästen etc för möjliggörande av montering i bil.
Sen ska det skaffas någon form av sprut och allt ska in i motorcellen.
[Fjäskmode för att få testa/hyra/köpa ECU/OFF] :wink:
Användarvisningsbild
Tripp
Inlägg: 397
Blev medlem: 29 januari 2004, 08:14:39
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: ECU till en bil egen design, nu med wastespark, 276Hp

Inlägg av Tripp »

Lite uppdateringar:

Ny intercooler, från KL-Racing gav halva tryckfallet jämfört mot tidigare SAAB 95 intercooler.

Senaste körningen i bänk laddade vi lite mer :) 1,75 Bar
Det resulterade i 450Nm och 276Hk :).

Nya funktioner testade:

Wastespark.
Closed loop lambda control.
Warmup fuel.
Transient fuel (TPS och MAP)
Öppnings tid på spridare och min spridartid.
Pekare i alla mappar i win mjukvaran.

AndreasL: Coolt vad körde ni med för avgashus, jag tror vi har ett 7 cm2 och det verkar som det tar stopp där.
Vi får 2,2 Bars avgasmottryck vid 1.75 Bars laddtryck. Har du några mätdata från den motorn som du pratar om?
Det vore kul att titta och jämföra!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36197
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk

Inlägg av Glenn »

closed loop lambda, även på del/full-last ? törs man det ? får man verkligen tillräckligt snabb respons från lambdasonden ? ..kan ju gå riktigt illa om den går för snålt vid högt effektuttag.
halls
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 augusti 2010, 20:37:41
Ort: Stockholm

Re: ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk

Inlägg av halls »

När kommer denna till försäljning till allmänheten?

Mvh
Markus
Skriv svar