ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk :)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk :)

Inlägg av Tripp »

Här är ett projekt som är pågående.
Det hela började med att jag ville bygga en egen ECU till min bil.

Jag ansåg att det var ett lite för stort projekt just då, så en kompis anmälde sitt intresse att hjälpa till.

Eftersom det har förekommit en hel del diskutioner om vad man kan och inte kan med PICbasic så erkänner jag att all kod är skriven i PICbasic. (Proton Dev Suite)

Det blev en design med 2st PICar en 18f452 som huvud dator och en 16f876 som slav.

ECUn styr både tändning och bränsle.
Mäter vattentemp, lufttemp, TPS, MAP, EGT, Batterisänning, RPM mm.
Hanterar 60-2 trigger samt hall trigger.
Har datalogg funktion.
Styr tomgång med både PID regulator och timing regulator.
Accsuprikning.
mm mm.

Denna design som jag visar här har vi laggt ner...
Till fördel för en ny som är på prototypstadiet.

Efter lite cad så skickades en beställning till Electrokit om 4 kort.

Bild

Efter en hel del felsökning och nya banor på kortet så funkar allt...

Bild

Detta provkördes ganska mycket i simulering med stimulator kort.

Bild

Sen knackade vi ihop en mjukvara som används till att justera alla parametrar i realtid.

Bild

Här kommer en liten film på en av provstarterna

FILM

Sen körde jag denna volvo 945 turbo till och från jobbet ett par månader med denna nya hjärna. Utan större bekymmer, varmkörningen var lite speciell, men totalt drog den bara 0,1 liter mer per mil utan att mappas mycket alls.

Just nu håller jag på med att löda ihopp den nya prototypen som baseras på en propeller istället.

Bild

Kritik mottages gärna... :D
Senast redigerad av Tripp 5 december 2010, 00:40:18, redigerad totalt 2 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var ett ambiöst projekt. :)

Vad är tanken med det hela i slutänden ? Vad blir fördelen jämfört med originalburken ?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Mycket imponerande projekt (inte för att jag kan något om bilar) men ambitionsnivån är det inget fel på 8)

Och ett extra plus för att ni använder stativ vid filmningen! :bravo: allt för många tror att man ser mer och bättre
för att man drar kameran från en detalj till en annan (medans man i verkligheten bara blir åksjuk :lol: )

Väntar med spänning på uppdateringar...

Edit: stavfel

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 19 juli 2008, 11:53:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det var inget litet projekt det inte. Hur länge har ni hållit på?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Håller fullständigt med PeterH. Det här blir spännande. :tumupp:
Hur pass universiellt blir detta kortet/mjukvaran?. Jag har några polare som säkerligen skulle vilja sätta tänderna i detta, i fall prislappen blir mer överkomlig än dom ”vanliga” Styr & sprut boxarna man kan köpa!.
T0uCh3n

Inlägg av T0uCh3n »

Bra jobbat!

Har du någon projekttråd sen tidigare o fram till nu?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

< Eftersom det har förekommit en hel del diskutioner om vad man kan och inte kan med PICbasic så erkänner jag att all kod är skriven i PICbasic.>

Fördomar ska man inte lyssna på! :D

Snyggt jobbat!

Ska bli intressant att följa, en liten undran bara: Borde man inte ”köra in” ett sådant system på en ”ny” eller nyrenoverad motor så att man inte lurar sig av en sliten motor. Det kan vara många olika orsaker som gör att det blir fel i utvecklingen t ex att motorn inte har samma komp på alla cylindrarna.
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

peter555> En av tankarna är ju att om man tex vill köra bilen på E-85 så ska man enkelt kunna ändra det i ECUn,
samt om man vill köra på 1,1bar i laddtryck istället för 0,7 så blir våran ECU inte ledsen och ställer sig i limp-home mode.

cykze> För länge! 2004??

Fagge> Det kommer att passa typ alla 4 6 8 cyl bilar.

T0uCh3n> Nope.

Jag minns åckså nån diskution om motorstyrsytem här på forumet där nån pratade om att använda en PIC som processor, men avråddes för att den skulle vara för instabil eller nått sånt.

Jag har kört min 945a mer än 100mil och PICen har inte hängt sig nån gång under färd, den strulade lite vid omstart men det var nog mjukvara.

Andy> Jag tror att denna motor funkar utmärkt att utveckla på, jag vet ju hur motorn ska gå, med bilens orginal ECU... och med den nya gick den lika bra. :)

Jag håller på att renovera ett par rum här hemma just nu, så framstegen i detta projekt kommer kanske att dröja lite.

Fler roliga frågor?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Imponerande ! Bra gjort!
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kul projekt!
Angående att använda PIC eller liknade så tror jag inte att det blev förkastat pga risken för instabilitet utan då var mer tanken att om man skulle lägga jobb på det så ville "vi" göra det mer avancerat än dom som finns idag(finns ju en hel del färdiga/byggsatser till små pengar) och då helst gå på en FPGA.

Jag använder själv AVR för min etanolkonvertering och det är absolut inga problem med stabiliteten(kört ca 500mil med prototypen), så det behöver man inte oroa sig för sålänge man gör stabil spänningsmatning.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Wow, riktigt imponerande projekt. Men några frågor dyker ju upp.

Varför bygger ni ett eget istället för att köra typ VEMS eller MegaSquirt?

Om ni ändå ska bygga ett eget, varför inte bygga rejäl hårdvara som inte kommer bli gammal och trött om ett år?

C hade ju kanske vart ett mer lämpat språk, men jag antar att ni valde PICbasic just för att ni inte kan C? :)

Tänker ni göra något riktigt seriöst av detta, typ försöka konkurera med VEMS/Megasquirt, eller gör ni det här "bara för att ni kan"?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

(Vilket påminner mig om att vi borde ta tag i våra spåningar kring en FPGA-variant...)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Precis det jag tänkte också. 8)

Kom på en fråga till. I vilket språk är PC-mjukvaran skrivet och vilket API/toolkit använder ni för grafiken?
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Björn, vad är det för projekt (etanolkonvertering), låter kul du får starta en tråd. Varför FPGA, inte för att jag kan FPGA ännu, men när jag har gjort en ändring i mjukvaran så tar det ca 8 sek innan jag kan provstarta motorn med nya koden via bootloader. Hur lång tid skulle det ta med en FPGA?
Samt varför en FPGA om det räcker med en PIC?

Varför bygga eget? Jo Megaskvätt ovh VEMS har båda Megatune som PC-mjukvara mfl och det tycker jag är stelt, eftersom jag jobbar med motorkalibrering så vet jag vad jag vill ha av en PC-mjukvara.
Sen gillar jag inte Megasvätts hårdvara, jag har läst på många forum om långdragna felsökningar och komponent byten. VEMS hårdvara har en del inbyggda fel som jag har hittat när jag kollat på deras scheman.
Sen är der ju alltid kul att bygga eget :) .

Varför inte bygga rejäl hårdvara? Jag fattar inte riktigt vad du menar kan du förtydliga.

Tänker ni göra något riktigt seriöst av detta? Jo tanken var inte det från början men nu när systemet börjar bli likvärdigt eller bättre än vissa anrda så lutar det åt något riktigt seriöst. Vi kommer även lägga till funktioner som igen annan har, som kommer göra systemet unikt.

PC-mjukvaran är skriven i C# och grafik API är GDI+.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tjena, jo jag får nog göra en lite etanolkonverterings tråd snart....

Angående FPGA så är det ungefär samma tid det tar för att överföra nytt program som med en uc (lite långsammare har jag för mig men har aldrig jämfört ordentligt) och det vi menade med att göra mer/bättre avancerat var efter att man sett just VEMS och MS som båda är ganska begränsade och svåra att "få ut mer av".

Den stora fördelen jag ser med FPGA/logik är att man kan få den att göra mer samtidigt och inte bara en "tråd" där man har större begränsningar i vad som kan göras "samtidigt". Men visst räcker en modern uc mer än väl som det ser ut idag och kommer nog inte att slå i taket i första taget (och om det skulle ske kan man alltid uppgradera till en vassare).

Någon annan får gärna fylla i mer fördelar med fpga/asic.

Jag kan (utan att ha läst på om Propeller) tro att propellern med sin flerkärniga arkitektur är en bra bit på vägen mot det vi var ute efter , men fpga hade varit att ta det ett steg längre :)
Skriv svar