Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Om du mäter med mätproberna i vardera ände på motståndet mäter du spänningsfallet, dvs U (volt) över motståndet .. hoppas jag. Hur har du ställt in multimetern? Har du mätt spänningsfallet över motstånden vet du inte strömmen än, utan måste räkna ut den. Vad var det för värde på motstånden?
När ström går genom ett motstånd bromsas elektroner upp och det skapas ett spänningsfall, spänningen på ena sidan blir högre än på den andra. Det här med strömmar och spänningar är ganska fundamentalt och mycket viktigt. Leta gärna runt efter litteratur i ämnet så blir ditt framtida labbande såååå mycket lättare!
I = U / R
P = U * I
När ström går genom ett motstånd bromsas elektroner upp och det skapas ett spänningsfall, spänningen på ena sidan blir högre än på den andra. Det här med strömmar och spänningar är ganska fundamentalt och mycket viktigt. Leta gärna runt efter litteratur i ämnet så blir ditt framtida labbande såååå mycket lättare!
I = U / R
P = U * I
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Precis. Ohms lag är ett grundfundament inom all elektronik. Du skriver att du mätt 346/320 V på skärmgallren. Hur hög är anodspänningen?
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Ok. Jag inser att det måste vara något fundamentalt som jag inte greppar (samhällsvetare
).
Jag mätte med multimetern i läge A - likström. 20m upplösning. Svarta proben kvar i COM uttaget, röda flyttade jag till mA/uA uttaget.
Då fick jag som sagt fram 1,30 eller 1,59mA på respektive rör när jag fäste proberna på varsin sida av motståndet. Jag har inte mätt någon annan spänning än 320VDC på rörsockeln till skärmgallrena. Skulle jag mäta spänning före och efter motståndet istället? Motstånden jag satte dit är 1kΩ 3W.
Ska kolla spänningen på anoden.
EDIT: Såg nu att du hade skrivit: antingen mäta strömmen direkt genom att löda bort ena benet på motståndet eller SPÄNNINGEN över motståndet. Förstår iofs inte vad som blir fel med att göra som jag gjorde men jag följde uppenbarligen inte instruktinen. Gör om gör rätt... Men jag kan väl inte mäta spänningen i serie? Mäter jag då som vanligt (parallellt med ena mot jord och andra på "källan") före och efter motståndet???

Jag mätte med multimetern i läge A - likström. 20m upplösning. Svarta proben kvar i COM uttaget, röda flyttade jag till mA/uA uttaget.
Då fick jag som sagt fram 1,30 eller 1,59mA på respektive rör när jag fäste proberna på varsin sida av motståndet. Jag har inte mätt någon annan spänning än 320VDC på rörsockeln till skärmgallrena. Skulle jag mäta spänning före och efter motståndet istället? Motstånden jag satte dit är 1kΩ 3W.
Ska kolla spänningen på anoden.
EDIT: Såg nu att du hade skrivit: antingen mäta strömmen direkt genom att löda bort ena benet på motståndet eller SPÄNNINGEN över motståndet. Förstår iofs inte vad som blir fel med att göra som jag gjorde men jag följde uppenbarligen inte instruktinen. Gör om gör rätt... Men jag kan väl inte mäta spänningen i serie? Mäter jag då som vanligt (parallellt med ena mot jord och andra på "källan") före och efter motståndet???
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Det enklaste är att mäta spänningen ÖVER motståndet. D.v.s. ena "pinnen" på varje sida om motståndet.
Mätvärdet (Volt) dividerat med resistansen hos motståndet (Ohm) ger strömmen genom motståndet.
För övrigt ett mycket intressant projekt. Jag har själv experimenterat med diverse transistorförstärkare och
effektenheter, men det verkar omöjligt att ersätta rör med transistorer i en gitarrförstärkare.
Mätvärdet (Volt) dividerat med resistansen hos motståndet (Ohm) ger strömmen genom motståndet.
För övrigt ett mycket intressant projekt. Jag har själv experimenterat med diverse transistorförstärkare och
effektenheter, men det verkar omöjligt att ersätta rör med transistorer i en gitarrförstärkare.
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Mätt igen.
Över ena motståndet: 3,17V
3,17/1000=0,00317= 3,17mA
0,00317*320=1,0144 = 1W
Över andra motståndet: 3,52V
3,52/1000=0,00352= 3,52mA
0,00352*320=1,1264 = 1,1W
Om det nu är rätt så är det ju i sak det jag mätte fram tidigare när jag gjorde samma sak men i ampere-mätläge... Det kan väl inte vara en slump?
Anodspänningen är 317V. Där är väl ett problem? Det värdet borde väl vara högre än skärmgallrets med några V i alla fall om jag har förstått saken rätt.
sm7tjc: Tack för uppmuntran! Jag tycker att det är rent ut sagt skitkul att lära sig något helt nytt. Det är sant, det ska nog vara rör om det ska vara något med gitarrförstärkeriet. Det finns så mycket youtube-klipp på förstärkarbyggen som låter kalasbra så det här borde väl gå att få ordning på så småningom.
Över ena motståndet: 3,17V
3,17/1000=0,00317= 3,17mA
0,00317*320=1,0144 = 1W
Över andra motståndet: 3,52V
3,52/1000=0,00352= 3,52mA
0,00352*320=1,1264 = 1,1W
Om det nu är rätt så är det ju i sak det jag mätte fram tidigare när jag gjorde samma sak men i ampere-mätläge... Det kan väl inte vara en slump?
Anodspänningen är 317V. Där är väl ett problem? Det värdet borde väl vara högre än skärmgallrets med några V i alla fall om jag har förstått saken rätt.
sm7tjc: Tack för uppmuntran! Jag tycker att det är rent ut sagt skitkul att lära sig något helt nytt. Det är sant, det ska nog vara rör om det ska vara något med gitarrförstärkeriet. Det finns så mycket youtube-klipp på förstärkarbyggen som låter kalasbra så det här borde väl gå att få ordning på så småningom.
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Det är inte alltid skärmgallret behöver vara på en lägre spänning än anoden, de kan vara helt OK att köra gallren på en högre spänning än anoden. Det viktiga är att maxvärden (förlusteffekt, strömmar och spänningar) inte överskrids. Nu skulle jag tippa att du kanske behöver sänka skärmgallerspänningen något, för bevisligen händer något obra när du belastar förstärkaren.
Kul att du fick fram förlusteffekten för skärmgallren!
Det ser ju bra ut i vila i allafall.
Prova att göra som i schemat, lägg in ett gemensamt seriemotstånd (R22) som sänker spänningen något. Enklast är väl att prova med det värde som är angett i schemat. Men 1k motstånden till varje skärmgaller tycker jag att du kan ha kvar.
Som övning, antag att du sätter in ett motstånd på samma sätt som i schemat (R22). Vad behöver motståndet tåla för effekt om vi antar att skärmgallerströmmarna inte ändras? Sätter du in ett seriemotstånd och sänker skärmgallerspänningarna sjunker också strömmarna något, men för att avgöra hur mycket effekt motståndet bör tåla kan du anta att dina uppmätta strömmar fortsätter att gälla.
Du kan mäta "strömmen över" motstånd, men det blir inte rätt. Hur stort felet blir i ett sådant fall beror på multimetern och storleken på resistansen som man då "mäter". När man mäter ström med en multimeter får strömmen gå via mätproberna, in i instrumentet och där gå igenom ett motstånd som har ett mycket precist och stabilt ohm-värde. Spänningen över "mätmotståndet" i multimetern mäts, skalas om och presenteras som uA, mA eller A. Det man mäter skall sitta i serie med multimetern, så att all ström går via multimetern. För att mäta strömmen i en sluten krets måste den brytas och multimetern kopplas in som en del i "slingan" så att säga. Vad du gjort när du mätt spänningsfallet över skärmgallermotstånden och därigenom räknat ut strömmen är precis vad multimetern gör i läget ampéremätning.
Om man sätter en multimeter inställd på strömmätning över ett motstånd som det går ström genom delar sig strömmen. En del av strömmen går via multimetern, en del går fortfarande via motståndet, så man kommer att få ett för lågt A värde. I det här fallet blev felet tydligen lågt. Jag vet inte vad en multimeter kan ha för resistans när man har den i ampéremätarläge, men det är troligen inte så stort, betydligt lägre än 1000ohm och då går ju ändå det mesta av strömmen genom multimetern. Strömmen tar lättaste vägen, den som uppvisar lägst resistans.
Kul att du fick fram förlusteffekten för skärmgallren!

Prova att göra som i schemat, lägg in ett gemensamt seriemotstånd (R22) som sänker spänningen något. Enklast är väl att prova med det värde som är angett i schemat. Men 1k motstånden till varje skärmgaller tycker jag att du kan ha kvar.
Som övning, antag att du sätter in ett motstånd på samma sätt som i schemat (R22). Vad behöver motståndet tåla för effekt om vi antar att skärmgallerströmmarna inte ändras? Sätter du in ett seriemotstånd och sänker skärmgallerspänningarna sjunker också strömmarna något, men för att avgöra hur mycket effekt motståndet bör tåla kan du anta att dina uppmätta strömmar fortsätter att gälla.
Du kan mäta "strömmen över" motstånd, men det blir inte rätt. Hur stort felet blir i ett sådant fall beror på multimetern och storleken på resistansen som man då "mäter". När man mäter ström med en multimeter får strömmen gå via mätproberna, in i instrumentet och där gå igenom ett motstånd som har ett mycket precist och stabilt ohm-värde. Spänningen över "mätmotståndet" i multimetern mäts, skalas om och presenteras som uA, mA eller A. Det man mäter skall sitta i serie med multimetern, så att all ström går via multimetern. För att mäta strömmen i en sluten krets måste den brytas och multimetern kopplas in som en del i "slingan" så att säga. Vad du gjort när du mätt spänningsfallet över skärmgallermotstånden och därigenom räknat ut strömmen är precis vad multimetern gör i läget ampéremätning.
Om man sätter en multimeter inställd på strömmätning över ett motstånd som det går ström genom delar sig strömmen. En del av strömmen går via multimetern, en del går fortfarande via motståndet, så man kommer att få ett för lågt A värde. I det här fallet blev felet tydligen lågt. Jag vet inte vad en multimeter kan ha för resistans när man har den i ampéremätarläge, men det är troligen inte så stort, betydligt lägre än 1000ohm och då går ju ändå det mesta av strömmen genom multimetern. Strömmen tar lättaste vägen, den som uppvisar lägst resistans.
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Tack! Superbra förklarat och med en läxa också, hehe. Är du lärare månne?
Nu förstår jag varför det inte gick att göra som jag gjorde med mätningen. Lustigt att det blev så nära rätt fast det var med fel metod.
För det gemensamma motståndet tror jag att strömmarna behöver läggas ihop eftersom båda kommer att gå genom det nya. Alltså 3,17mA+3,52mA=6,69mA
Kom på att jag räknat på spänningen efter motståndet när jag räknade på strömmen. Innan 1k motståndet var spänningen 325V och inte 320V som jag räknade på. Skillnaden blir väl inte så stor i det här fallet men rätt ska väl vara att räkna på in-spänningen och inte ut?
0,00669*325=2,1408
Det nya motståndet behöver alltså klara ca 2,1W. Det finns väl bara hela watt så då ligger väl ett 3W bra till för att ha marginal. Jag har 1kΩ eller 1,5kΩ i 3W hemma. Testar med 1,5kΩ så får vi se hur det blir.
Har testat att spela lite genom den med två mycket skärpta ögon på effektrören och det var inte tillstymmelse till röda galler nu. Därmed är inte sagt att saker och ting fungerar optimalt, eller ens bra men det känns som ett steg i rätt riktning.
Återkommer med mätvärden efter nya motståndet är installerat.
Nu förstår jag varför det inte gick att göra som jag gjorde med mätningen. Lustigt att det blev så nära rätt fast det var med fel metod.
För det gemensamma motståndet tror jag att strömmarna behöver läggas ihop eftersom båda kommer att gå genom det nya. Alltså 3,17mA+3,52mA=6,69mA
Kom på att jag räknat på spänningen efter motståndet när jag räknade på strömmen. Innan 1k motståndet var spänningen 325V och inte 320V som jag räknade på. Skillnaden blir väl inte så stor i det här fallet men rätt ska väl vara att räkna på in-spänningen och inte ut?
0,00669*325=2,1408
Det nya motståndet behöver alltså klara ca 2,1W. Det finns väl bara hela watt så då ligger väl ett 3W bra till för att ha marginal. Jag har 1kΩ eller 1,5kΩ i 3W hemma. Testar med 1,5kΩ så får vi se hur det blir.
Har testat att spela lite genom den med två mycket skärpta ögon på effektrören och det var inte tillstymmelse till röda galler nu. Därmed är inte sagt att saker och ting fungerar optimalt, eller ens bra men det känns som ett steg i rätt riktning.
Återkommer med mätvärden efter nya motståndet är installerat.
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Nä, ingen lärare, trots läxfasonerna
. Men jag tror att det är lättare att förstå om man inte bara ger alla svar på en gång, utan låter den man försöker förklara för få en chans att lägga ihop pusselbitarna.
Helt riktigt när det gäller strömmarna, men inte spänningen. Tänk efter, kommer alla de där 325 volten verkligen att ligga över motståndet? Det skulle betyda att du har noll V redan innan förgreningen med de två motstånden som går ut till skärmgallren. Det som är intressant när du skall beräkna hur mycket effekt ett motstånd får "elda upp" är strömmen genom det, och spänningen mellan dess båda ändar. Vi vet inte än vilken spänning som kommer att ligga över motståndet. Eftersom du vet strömmen och resistansen är det dock bara att använda gamla goa ohms lag än en gång. OK, du kommer köra med 1500ohm, då är det bara att räkna.
U = I * R
Du vill veta spänningen, alltså:
0,00669 * 1500 = 10,035V.
Nu vet vi spänningen som kommer att ligga över motståndet. Hur stor effekt utvecklas i motståndet?
P = U * I
10 * 0,00669 = 0,0669. Inte så mycket va? De där små motstånden som satt i förstärkaren kanske inte var så tokigt dimensionerade?
Angående metod för strömmätning.
Egentligen skulle jag skrivit följande text i stället för att i det tidigare inlägget visa på problemet med att multimetern visar fel.
Din tidigare strömmätning ger ju inte bara fel mätvärden, utan är farlig också. Troligen är multimeterns inre resistans väldigt låg, kanske är det frågan om någon tiondels ohm. Det du gör när du kopplar in dig över ett strömförande motstånd med multimetern i ampéremätningsläget är i praktiken att kortsluta det. Strömmen tar ju som sagt lättaste vägen. I stället för att behöva krångla sig igenom ett 1000ohms motstånd ilar den helt fritt fram genom din multimeters mycket låga mätshunt (man brukar kalla ett motstånd som är av hög precision och anpassat för strömmätning för shunt) i stället. Genom att koppla in multimetern som du gjorde ändrade du skärmgallerspänningen (eftersom 1000ohms motståndet "försvann"), samt tog bort de skyddsfunktioner motståndet har. Att mäta hur många ampére det finns i vägguttaget har nog en del nybörjare gjort! Det är nästa läxa (obs, teoretisk!!). Om en ampéremeter med resistansen 0,1ohm ansluts till vägguttaget, som har en spänning på 230V, hur många ampére visar instrumentet?? Kommer 10A proppen att klara mätningen??
Svaret på "läxan" är anledningen till att man skall vara mycket försiktig med hur man kopplar in en ampéremeter. Det är vanligt att man måste flytta mätsladdarna på multimetrar till olika mätingångar när man skall växla mellan ström och spänningsmätning. Allt för att undvika att man oavsiktligt kortsluter en spänningssatt krets med "A-läget", när man egentligen ville mätta spänningen.

Helt riktigt när det gäller strömmarna, men inte spänningen. Tänk efter, kommer alla de där 325 volten verkligen att ligga över motståndet? Det skulle betyda att du har noll V redan innan förgreningen med de två motstånden som går ut till skärmgallren. Det som är intressant när du skall beräkna hur mycket effekt ett motstånd får "elda upp" är strömmen genom det, och spänningen mellan dess båda ändar. Vi vet inte än vilken spänning som kommer att ligga över motståndet. Eftersom du vet strömmen och resistansen är det dock bara att använda gamla goa ohms lag än en gång. OK, du kommer köra med 1500ohm, då är det bara att räkna.
U = I * R
Du vill veta spänningen, alltså:
0,00669 * 1500 = 10,035V.
Nu vet vi spänningen som kommer att ligga över motståndet. Hur stor effekt utvecklas i motståndet?
P = U * I
10 * 0,00669 = 0,0669. Inte så mycket va? De där små motstånden som satt i förstärkaren kanske inte var så tokigt dimensionerade?
Angående metod för strömmätning.
Egentligen skulle jag skrivit följande text i stället för att i det tidigare inlägget visa på problemet med att multimetern visar fel.
Din tidigare strömmätning ger ju inte bara fel mätvärden, utan är farlig också. Troligen är multimeterns inre resistans väldigt låg, kanske är det frågan om någon tiondels ohm. Det du gör när du kopplar in dig över ett strömförande motstånd med multimetern i ampéremätningsläget är i praktiken att kortsluta det. Strömmen tar ju som sagt lättaste vägen. I stället för att behöva krångla sig igenom ett 1000ohms motstånd ilar den helt fritt fram genom din multimeters mycket låga mätshunt (man brukar kalla ett motstånd som är av hög precision och anpassat för strömmätning för shunt) i stället. Genom att koppla in multimetern som du gjorde ändrade du skärmgallerspänningen (eftersom 1000ohms motståndet "försvann"), samt tog bort de skyddsfunktioner motståndet har. Att mäta hur många ampére det finns i vägguttaget har nog en del nybörjare gjort! Det är nästa läxa (obs, teoretisk!!). Om en ampéremeter med resistansen 0,1ohm ansluts till vägguttaget, som har en spänning på 230V, hur många ampére visar instrumentet?? Kommer 10A proppen att klara mätningen??

Svaret på "läxan" är anledningen till att man skall vara mycket försiktig med hur man kopplar in en ampéremeter. Det är vanligt att man måste flytta mätsladdarna på multimetrar till olika mätingångar när man skall växla mellan ström och spänningsmätning. Allt för att undvika att man oavsiktligt kortsluter en spänningssatt krets med "A-läget", när man egentligen ville mätta spänningen.
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Håller helt med. Det är ingen ide att bli matad med saker, så lär i alla fall inte jag mig att smack. Skulle nog ha ännu svårare med detta om jag inte hade förstärkaren att fysiskt rota runt i efter att ha läst om saker i teorin.
Här tappar du mig med spänningen. Jag förstod det inte när jag mätte över motstånden heller. Blev mycket konfunderad när jag fick fram 3,... V och inte något närmare 300. Jag gör kanske fel som tänker mig elektriciteten som ett vattenliknande flöde. Det måste vara något annat i görningen här...
Försöker leta upp lite bra sidor med grundläggande el-lära eller kanske någon bok. Känns ju meningslöst att bara veta hur jag ska göra utan att veta vad som faktiskt händer.
Angående den nya läxan. 230/0,1=2300
Multimetern visar 2300A i en halv nanosekund sedan:
a)går 10A proppen
b)går säkringen i multimetern
c)smälter höljen och kablar till mätproberna
d)jag svär högt och ljudligt och är lycklig att jag inte gjorde mig mer illa...
e)har jag otur, samtliga ovanstående
Här tappar du mig med spänningen. Jag förstod det inte när jag mätte över motstånden heller. Blev mycket konfunderad när jag fick fram 3,... V och inte något närmare 300. Jag gör kanske fel som tänker mig elektriciteten som ett vattenliknande flöde. Det måste vara något annat i görningen här...
Försöker leta upp lite bra sidor med grundläggande el-lära eller kanske någon bok. Känns ju meningslöst att bara veta hur jag ska göra utan att veta vad som faktiskt händer.
Angående den nya läxan. 230/0,1=2300
Multimetern visar 2300A i en halv nanosekund sedan:
a)går 10A proppen
b)går säkringen i multimetern
c)smälter höljen och kablar till mätproberna
d)jag svär högt och ljudligt och är lycklig att jag inte gjorde mig mer illa...
e)har jag otur, samtliga ovanstående

Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
MagPel!
Gillar din nyfikna inställning och detta med ström och spänning är inte alldeles trivialt att få grepp om.
Man skulle t.o.m. kunna säga att spänning ger upphov till ström samtidigt som ström ger upphov till spänning...!
Det gäller då när en resistans är inblandad i kretsen, dvs alltid! Föga pedagogiskt klarläggande kanske men slutsatsen landar i den berömda ohms lag. Plugga in den och inte bara mekaniskt utan lär in sambanden. Det öppnar en värld av förståelse!
Gillar din nyfikna inställning och detta med ström och spänning är inte alldeles trivialt att få grepp om.
Man skulle t.o.m. kunna säga att spänning ger upphov till ström samtidigt som ström ger upphov till spänning...!

Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Har nu monterat dit det nya gemensamma motståndet på 1,5k ohm. Då ser spänningen ut så här:
Skärmgaller: 316V
Anod: 322V
Det känns bättre tycker jag.
Skärmgaller: 316V
Anod: 322V
Det känns bättre tycker jag.
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Nu har jag ritat upp kopplingschemat! Hoppas att jag inte har brutit för många regler för hur sånt här borde göras. Jag är säker på att det finns massor med sådana...

Osäker på R3. Blir inte klok på om det översta bandet är silver eller grå. När jag lyser på den så blänker det som silver men jag tycker att värdet 0,52ohm känns konstigt.
Här är R3

Tog några bilder på när jag lödde dit R22 också. När jag numrerade resistorerna så lyckades den bli nr22 utan att jag tänkte på det. Roligt sammanträffande eftersom vi tidigare pratat om den som R22 tyckte jag.



Osäker på R3. Blir inte klok på om det översta bandet är silver eller grå. När jag lyser på den så blänker det som silver men jag tycker att värdet 0,52ohm känns konstigt.
Här är R3

Tog några bilder på när jag lödde dit R22 också. När jag numrerade resistorerna så lyckades den bli nr22 utan att jag tänkte på det. Roligt sammanträffande eftersom vi tidigare pratat om den som R22 tyckte jag.


Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Snygg dokumentation! Både vad gäller schema och bilder. R3 känns som en slamkrypare, jag tycker du ska mäta motståndet för att vara på den säkra sidan. Färgkodningen är inte helt entydig...
Ska jag ha någon synpunkt på schemaritningen, som i det stora hela är mycket bra, är det att du borde hålla ihop de komponenter som har med filtreringen av högspänningen att göra och lägga dem i direkt anslutning till likriktarröret. Dvs C5, Choke, C12, C13 och R26. Inkopplingen av C13 och R26 verkar skum! Stämmer värdet på R26? Glättningsfiltret kan utgöras av ett pi-filter med ett motstånd och 2 kondingar, där motståndet ligger i serie med högspänningen, men i så fall är 10K ett alldeles för högt värde. Kolla de sakerna bara.
Ska jag ha någon synpunkt på schemaritningen, som i det stora hela är mycket bra, är det att du borde hålla ihop de komponenter som har med filtreringen av högspänningen att göra och lägga dem i direkt anslutning till likriktarröret. Dvs C5, Choke, C12, C13 och R26. Inkopplingen av C13 och R26 verkar skum! Stämmer värdet på R26? Glättningsfiltret kan utgöras av ett pi-filter med ett motstånd och 2 kondingar, där motståndet ligger i serie med högspänningen, men i så fall är 10K ett alldeles för högt värde. Kolla de sakerna bara.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Får man hoppa in här?
R3 läser jag från andra hållet-alltså grön,br,röd,inget,silver och då skulle det bli 5,1k och 10%.Men mät!Troligen ska det vara i kohm-området.
R14 och R15 är för små i ditt schema-bör nog vara 470k.
Likheten med Mullard 5-10 är ju slående och då kan man ju jämföra med den eller också med t.ex den här:

R3 läser jag från andra hållet-alltså grön,br,röd,inget,silver och då skulle det bli 5,1k och 10%.Men mät!Troligen ska det vara i kohm-området.
R14 och R15 är för små i ditt schema-bör nog vara 470k.
Likheten med Mullard 5-10 är ju slående och då kan man ju jämföra med den eller också med t.ex den här:

Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr
Har nu mätt det rackarns motståndet. 1,73kohm. Närmast ligger väl 1,8kohm men det stämmer ju inte med färgerna heller? Jaja, nu vet jag iaf det faktiska värdet. Mullard 5-10 har 1,8k och 100ohm där jag har 1,73 och 82 så det känns ju som om det skulle stämma.
Dubbelkollade R14 & R15 och det visade sig att jag hade skrivit fel, men inte med så mycket. De är 47k och inte 41 som jag skrev först. Undra varför det skiljer sig så mycket som du påpekade? Jag kan inte avgöra vad det får för konsekvenser.
Har flyttar runt lite i schemat enligt ditt förslag och det blev ju bra. Har sett att andra scheman har sett ut på det viset så jag vet inte varför jag gjorde på mitt sätt från början.
Är bombsäker på 10k värdet på R26. Det är ett av de motstånd som jag har bytt ut och det var inga tveksamheter om värdet på den. Läste om glättningsfilter på wikipedia efter det du skrev. Hade inte förstått funktionen innan så tack för det. Vad borde vara ett normalt värde på resistorn i den applikationen?
Fuskade lite sist och lade ihop C13 och 14 till en 32uF istället för 2 16uF. Nu skrev jag ut båda stället för att vara tydligare. När jag tittar på de gamla bilderna så ser jag att det har suttit något på C14 som inte finns där nu. Har nog rensat bort den kabeln eftersom den gick till oktalsockeln (gissning, kommer faktiskt inte håg). Kanske har R26 haft någon funktion där?
Här är före och efter de nya kondingarna.


Och här är kopplingschemat v1.1

Dubbelkollade R14 & R15 och det visade sig att jag hade skrivit fel, men inte med så mycket. De är 47k och inte 41 som jag skrev först. Undra varför det skiljer sig så mycket som du påpekade? Jag kan inte avgöra vad det får för konsekvenser.
Tackar!SM3BDZ skrev:Snygg dokumentation! Både vad gäller schema och bilder. R3 känns som en slamkrypare, jag tycker du ska mäta motståndet för att vara på den säkra sidan. Färgkodningen är inte helt entydig...
Ska jag ha någon synpunkt på schemaritningen, som i det stora hela är mycket bra, är det att du borde hålla ihop de komponenter som har med filtreringen av högspänningen att göra och lägga dem i direkt anslutning till likriktarröret. Dvs C5, Choke, C12, C13 och R26. Inkopplingen av C13 och R26 verkar skum! Stämmer värdet på R26? Glättningsfiltret kan utgöras av ett pi-filter med ett motstånd och 2 kondingar, där motståndet ligger i serie med högspänningen, men i så fall är 10K ett alldeles för högt värde. Kolla de sakerna bara.
Har flyttar runt lite i schemat enligt ditt förslag och det blev ju bra. Har sett att andra scheman har sett ut på det viset så jag vet inte varför jag gjorde på mitt sätt från början.
Är bombsäker på 10k värdet på R26. Det är ett av de motstånd som jag har bytt ut och det var inga tveksamheter om värdet på den. Läste om glättningsfilter på wikipedia efter det du skrev. Hade inte förstått funktionen innan så tack för det. Vad borde vara ett normalt värde på resistorn i den applikationen?
Fuskade lite sist och lade ihop C13 och 14 till en 32uF istället för 2 16uF. Nu skrev jag ut båda stället för att vara tydligare. När jag tittar på de gamla bilderna så ser jag att det har suttit något på C14 som inte finns där nu. Har nog rensat bort den kabeln eftersom den gick till oktalsockeln (gissning, kommer faktiskt inte håg). Kanske har R26 haft någon funktion där?
Här är före och efter de nya kondingarna.


Och här är kopplingschemat v1.1
