Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MagPel

Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr

Inlägg av MagPel »

Hej!

Har hållit på i knappt 2 månader med ett rörförstärkar-projekt. Min elektronikerfarenhet är i det närmaste obefintlig så det har varit och är en mycket brant inlärningskurva.

Patienten är ett 10w T.P. 100 "slutsteg" tillverkad av Thermionic Products i England gissningsvis under slutet av 50-talet. Finns inte så mycket info om förstärkaren tillgänglig men en produktbeskrivning/recension har jag hittat i en onlineversion av tidningen Gramophone från 1957. Har inte lyckats hitta några kopplingschema men när jag jämför den med en Mullard 5-10 så ser de principmässigt nästan identiska ut så vitt jag kan se. Värden på resistorer skiljer sig förstås åt en del och min förstärkare är försedd med en drossel.
Ursprungligen tillhör en kontroll/för-förstärkardel med ton-, volymkontroller och ingångar.
Så här såg den ut när jag köpte den:

Bild

Bild

Trots att kontrolldelen saknas är förstärkaren utrustad med 1 EZ81, 1 EF86, ECC82 (jag bytte ut den mot ett ECC83 för mer gain) och 2 EL84.

En tidigare ägare hade försett den med ett telejack i sidan för att kunna plugga in gitarr. Vissa mindre kondingar var också bytta.

Jag började med att byta ut alla elektrolytkondingar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan installerade jag kontrollampa för glödspänningen och av/på switch.

Bild

Bild

Här är allting bara testmonterat. Kablarna är numera tvinnade och samma färg.
Bild

Testkör efter installation.

Bild

Sedan bytte jag ut telejacket på sidan mot ett "self shorting" som är monterat i fronten helt isolerat från chassiet. Kabeldragningen är temporär då det tillkommer volym och tonkontroller och sådant senare. Det är ett djävulusiskt pill att få in allting i det här lilla chassiet. Tanken är att så småningom bygga in allt i en låda för att göra en separat topp och ett högtalarkabinett.

Bild

Bild

Här började saker och ting ta en jobbigare vändning. EL84erna är ursprungligen kopplade i ultralinjärt mode. För att få lite bättre gitarrförstärkarkaraktär på ljudet ändrade jag det till pentod istället genom att flytta strömförsörjningen till pin 9 (g2) från UL-tapparna på utgångstransformatorn till "centrumtappen" (ursäkta mina hemmagjorda formuleringar) på densamma.

Bild

Bild

Resultatet blev till en början mycket bra ljudmässigt när jag provkörde men tyvärr förstod jag inte att skärmgallren inte borde lysa körsbärsrött så efter ca 10 min blev det tyst. Jag misstänker att jag har lyckats sabba effektrören. Till råga på allt så blev började det ryka och gnistra i en av socklarna när jag skulle kontrollmäta spänningen för att börja felsöka. Bara att byta ut socklarna till EL84orna till nya fina kreamiska.

Bild

Bild

Bild

Ungefär där är jag idag. Om det är någon rörkunnig som känner sig hågad att svara på några frågor så har jag en del, men jag tänkte att jag skulle börja med att presentera projektet.
cosmox
EF Sponsor

Re: Gammal rörförstärkare uppdateras för gitarr

Inlägg av cosmox »

Tjusigt och väldokumenterat!
Hur gick det med glödspänningen?

Välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
MagPel

Inlägg av MagPel »

Tack! Jag tycker det är kul att dokumentera. Samtidigt känns det också nödvändigt om jag ska kunna be om hjälp.

Indikatorlampan för glödspänningen fungerar utmärkt. Jag lödde på den på sockeln på det närmaste röret, men jag kanske borde ta den direkt från trafon? Upptäckte när jag mätte spänningen efter det misstänkta rörhaveriet att glödspänningen låg på 3,4 v på vardera tråd och det är väl onödigt högt när den borde ligga på 6,3 totalt. Han tänkt att jag kanske borde prova att välja 240V ingången på trafon istället för 220V eftersom nätspänningen är högre.

Tack så mycket för välkomnandet!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Tänk på att transformatorn ger lite mer spänning när inte alla rör är installerade. (om det nu var utan slutrören du mätte alltså)

Hur funkar gallerförspänningen till slutrören i den där? Om det är en negativ matningsspänning kolla att den fungerar som den ska.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Vad kan det vara som ska sitta uppe i hörnet i den där oktalsockeln? Nån anslutning till förförstärkaren? Eller nåt till nätdelen?

Om det finns ett 240V läge på gamla apparater brukar jag alltid ställa om till det. Det stämmer bättre med dagens elnät, eller man har marginalerna på rätta sidan då kanske man skall säga.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Häftigt! :)
Användarvisningsbild
MagPel

Inlägg av MagPel »

Testade att mäta med spänningsväljaren på 240V idag. Då gav det 3,12 + 3,21 vilket ju ligger bättre i linje med 6,3 som det ska vara. Tänkte inte på att jag har mätt med bara likriktarröret i. Jag får väl se när de nya effektrören kommer hur det ser ut då. Tack för tipset!

Fick två reservrör idag som jag hade beställt från radiomuseet i GBG som jag sett soundbrigade tipsa om här på forumet.

Bild

Fick också några resistorer med posten så jag har bytt ut två gigantiska 10w resistorer jag har haft som tillsvidarelösning när jag inte fick tag på några mindre.

De två vita kolosserna försvann...
Bild

Trevligare att titta på om inte annat :D
Bild

Oktalsockeln är mycket riktigt anslutningen till förförstärkaren. Det är den enda ingången i ursprungsutförande. Jag har rensat bort den nu och lite annat också. Jag vet inte riktigt vad förstärkaren har producerats med för syfte. Det fans något uttag på baksidan för att ansluta en motor av något slag och designen i sig tycker jag har något statligt/militärt vilande över sig.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Man har väl sina hemliga källor...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MagPel

Inlägg av MagPel »

Haha! Häftigt. All googling i världen lyckades inte hitta den där. Tack!

Det ser ju ut som om den är riktad mot privatmarknaden. Brickan med bärhandtaget var ju en estetiskt "intressant" lösning. :)
Rolf Zetterberg

Undrar om inte oktalsockeln är strömförsörjning till ev. tuner(a'la Quad).I specen för slutsteget står det också "Spare Power........".Dessutom är det ritat en tuner i den designade möbeln.
Synd att inte förförstärkaren finns kvar med alla sina 78-korrektioner.
Användarvisningsbild
MagPel

Inlägg av MagPel »

Tror inte det faktiskt, även om jag definitivt inte är säker. Nu har jag rensat bort oktalsockeln så jag kommer inte håg exakt vilka sladdar som gick dit men jag ser inte hur "control unit"-en skulle ha pluggat in i förstärkaren om det inte var genom den.

Min gissning är att det som benämns "spare power" är inkopplingen i bak som benämns "motor" på bilden nedan.

Bild

Var kommer bilden ifrån om jag får fråga? Har du något årtal på annonsen?
Rolf Zetterberg

Aha,då var oktalsockeln kanske till för både signal och drivspänning till förförstärkaren?Annars skulle det väl inte behövas så många kontakter om den var bara för signal.
"Motor",kan det vara till en skivspelare,kanske.I så fall går väl kablarna direkt till trafon.
Bilden kommer från "The Gramophone Handbook" av Percy Wilson som är en engelsk hifi-handbok från 1956-57.Wilson var teknisk redaktör för "The Gramophone" och en nestor inom engelsk hifi.
http://www.answers.com/topic/percy-wilson
Längst bak finns det lite annonser och däribland den här.
Jag googlade lite på firman och hittade att de var inblandade i tillverkning av olika bandspelare,bl.a Brenell och Soundmirror.
Användarvisningsbild
MagPel

Inlägg av MagPel »

Japp, helt rätt, så var det nog. Det gick både signal, jord och spänning till sockeln och kablarna från motor-anslutningen gick direkt till trafon.

Aha, då är det samme man som har skrivit recensionen/beskrivningen av förstärkaren som jag länkade till i första inlägget. Det är den enda informationen jag har hittat, tills du postade annonsen. Tyvärr kan man inte längre ladda hem pdf -versioner av de gamla Gramophone artiklarna som man tydligen har kunnat tidigare.

Som sagt, kul att du tog dig tid att leta! Uppskattas. Även om jag modifierar förstärkaren efter egna behov så är det roligt att veta vad det är för något.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan "motor" vara kopplad så att skivspelarmotorn får rätt spänning när man väljer mellan 220V och 240V?

Förförstärkaren hade nog i sin tur t.ex. en oktalsockel eller liknande där tunern anslöts (förhoppningsvis med en pinout ordnad så att det inte blir brasa om nån pluggar in tunern direkt i slutsteget)...

Jag har nästan noll koll på rörförstärkare, men mitt tips är att flytta tillbaka den där gallerspänningen och sen mäta upp likspänningsnivåer (t.ex. vid tomgång och då du tar ut viss effekt med tongenerator och konstlast) på några strategiskt valda punkter (katod, anod och alla gallren t.ex.) och sen se till att du har samma likspänningsnivåer även efter moddning. Om du har oscilloskop så mät gärna även signalspänningarna, annars kan du mäta med växelspänningsvoltmeter och en lämplig kondensator i serie. (De flesta multimetrar brukar ge utslag även för likspänning då de är inställda på att mäta växelspänning).

Man har (kanske) ett visst likspännings-spänningsfall över primärlindningen på utgångstransformatorn.

Nån som faktiskt kan rör bör lämpligtvis rätta eller bekräfta det här...
Användarvisningsbild
MagPel

Inlägg av MagPel »

Ditt förslag med att flytta tillbaka gallerspänningen är frestande eftersom det har fungerat i den konfigarationen, MEN. Jag tror att de spänningar som jag skulle mäta upp inte är applicerabara ändå eftersom jag vill använda den som gitarrförstärkare och inte hifi-förstärkare. Orginalkonstruktionen är väl anpassad för att ge så distortionsfri och korrekt ljudåtergivning som möjligt medans jag är ute efter ett mer "färgat" ljud med mycket mer distortion. En tidig marshall med samma rörbestyckning tar de ut 18w ur medans den här bara ger 10w i orginalutförande.
Effekten är inte så relevant i sig men min tanke är bara att det är olika designkompromisser för olika applikationer.

Min plan är att vänta till de nya rören kommer och se vad för spänningar det handlar om. Innan provade jag bara att köra förstärkaren utan att kontrollmäta alls. Det bör inte vara någon större fara för rören då dessa sovjetiska 6P14P-EV (EL84M) ska vara specade något högre en vanliga El84or.
Jag uppmätte 450VDC på skärmgallret utan rören i med (in)spänningsväljaren på trafon i 220V läge och 415VDC i 240V läge så kanske räcker det med den ändringen för att få ner spänningen i rimliga nivåer?

Tongenerator och konstlast låter spännande men inget jag har tillgång till i dagsläget. Kanske går att bygga? Har möjlighet att låna ett oscilloskop om jag behöver, dock så kan jag inte använda det. Har som sagt mycket små förkunskaper, men jag försöker lära mig.

Tack för förslagen det är precis den anledningen jag lade upp en tråd här. För att få en mer teknisk aspekt på det hela.
Skriv svar