Har hållit på i knappt 2 månader med ett rörförstärkar-projekt. Min elektronikerfarenhet är i det närmaste obefintlig så det har varit och är en mycket brant inlärningskurva.
Patienten är ett 10w T.P. 100 "slutsteg" tillverkad av Thermionic Products i England gissningsvis under slutet av 50-talet. Finns inte så mycket info om förstärkaren tillgänglig men en produktbeskrivning/recension har jag hittat i en onlineversion av tidningen Gramophone från 1957. Har inte lyckats hitta några kopplingschema men när jag jämför den med en Mullard 5-10 så ser de principmässigt nästan identiska ut så vitt jag kan se. Värden på resistorer skiljer sig förstås åt en del och min förstärkare är försedd med en drossel.
Ursprungligen tillhör en kontroll/för-förstärkardel med ton-, volymkontroller och ingångar.
Så här såg den ut när jag köpte den:

Trots att kontrolldelen saknas är förstärkaren utrustad med 1 EZ81, 1 EF86, ECC82 (jag bytte ut den mot ett ECC83 för mer gain) och 2 EL84.
En tidigare ägare hade försett den med ett telejack i sidan för att kunna plugga in gitarr. Vissa mindre kondingar var också bytta.
Jag började med att byta ut alla elektrolytkondingar.

Sedan installerade jag kontrollampa för glödspänningen och av/på switch.

Här är allting bara testmonterat. Kablarna är numera tvinnade och samma färg.

Testkör efter installation.

Sedan bytte jag ut telejacket på sidan mot ett "self shorting" som är monterat i fronten helt isolerat från chassiet. Kabeldragningen är temporär då det tillkommer volym och tonkontroller och sådant senare. Det är ett djävulusiskt pill att få in allting i det här lilla chassiet. Tanken är att så småningom bygga in allt i en låda för att göra en separat topp och ett högtalarkabinett.

Här började saker och ting ta en jobbigare vändning. EL84erna är ursprungligen kopplade i ultralinjärt mode. För att få lite bättre gitarrförstärkarkaraktär på ljudet ändrade jag det till pentod istället genom att flytta strömförsörjningen till pin 9 (g2) från UL-tapparna på utgångstransformatorn till "centrumtappen" (ursäkta mina hemmagjorda formuleringar) på densamma.

Resultatet blev till en början mycket bra ljudmässigt när jag provkörde men tyvärr förstod jag inte att skärmgallren inte borde lysa körsbärsrött så efter ca 10 min blev det tyst. Jag misstänker att jag har lyckats sabba effektrören. Till råga på allt så blev började det ryka och gnistra i en av socklarna när jag skulle kontrollmäta spänningen för att börja felsöka. Bara att byta ut socklarna till EL84orna till nya fina kreamiska.

Ungefär där är jag idag. Om det är någon rörkunnig som känner sig hågad att svara på några frågor så har jag en del, men jag tänkte att jag skulle börja med att presentera projektet.