Ett Opti BF20L bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av alvestjo »

Kul med en liten recension av FogBuster kopian! :-)

Jag ska absolut också testa med smalare rör vid tillfälle.

Snyggt monterat på fräsen också! :tumupp:

Vad kör du för vätska? Kör du t-sprit? I så fall är det nog anledningen till att du kände "dig tung i bröstet". Även om det blir minimalt med dimma av sprutan så förångas ju t-spriten ganska snabbt ut i luften. Det lär ju inte vara direkt nyttigt att andas in längre stunder.

//Jonas
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Infästningen blev riktigt bra tycker jag själv.

Jag kör inte t-sprit. Jag använder Tilia TEU 97 skärvätska utblandad till ca 5%.
Vi får som sagt se hur det går när jag får dit en dörr också och inte står och hänger över fräsen.

Jag var förbi en glasmästare idag och kollade på plexiglas. 800:- / kvadratmeter :(
Jag hade tänkt ta en hel skiva som dörr, men nu får jag nog tänka om.
--Per
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av tecno »

Tips

Välsorterad byggmarknad brukar ha tunna PC skivor till bra priser, lite fladdrigt men fungerar utmärkt som 'stänkskydd'.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Tackar. Jag har hittat 1200mm x 750mm x 3mm plexi på K-Rauta för 265:-
Det får antingen bli en sån eller också gör jag en dörr med riktigt glas i stället.

--Per
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av pinussen »

Köpte plexi på Coop trädgårdsavdelning för några år sen, inte så dyrt. Var nog tänkt till drivhus eller liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av tecno »

Troligen blandar ni ihop detta, bygg/trädgård har oftast PC = Polycarbonat skivor och inte PMMA = Plexiglas http://www.akriform.se/standardprodukter/?id=4
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av pinussen »

Coop säljer dom faktiskt som "Akryl", så nog är det plexi :) Dock är PC mycket bättre för den här användningen då det är slagtåligt.

Köpte PC nånstans söder om Stockholm för några år sen från ett företag som använder det i sin produktion, så det är ett sätt att få tag på det. Glas kan nog bli väldigt tungt.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Då var dörren klar och hela inneslutningen är färdig. Jäkligt gott vill jag lova!
Det blev en riktig glasskiva i dörren. Inga problem med tyngden tycker jag.
Till upphängningen av dörren tog jag ett gammalt antennrör som blivigt liggandes och lite byggvinklar + ett par v-block i plast som jag lagring. Funkar kanonbra.

Nästa steg blir att bygga ihop lådan för min G540 som jag skall ha till en 4:e axeln, styrning av kylningen, styrning av den vattenkylda spindeln m.m.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pjator
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 juni 2004, 13:30:32
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av pjator »

Hur fortskrider detta bygge, du hade massa saker kvar du ville göra.

Är du nöjd med fräsen såhär långt något du tycker kunde vara bättre?

Går i starkt övervägande att skaffa en BF20 men funderar om man skall gå på en större maskin direkt eller om denna är tillräckligt stabil för hemma bruk.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Just nu är det stiltje på detta bygge. Den fungerar och andra projekt har fått högre prioritet.

Jag har inte så mycket att jämföra med då detta är min första fräs, men så här långt är jag nöjd. Aluminium klarar den utan problem, men man får vara lite moderat med ingreppen. Jag har försökt att fräsa ut hål i aluminiumplåt, men det har inte varit lätt. Det har varit som att köra i deg ungefär. Men det beror helt säkert på att jag inte fått till rätt matning och kylning när jag har kört.

Det som jag saknar lite är att y-axeln är begränsad. I praktiken får jag bara ut 13-14 cm mot de 17 som specen säger. Detta räcker dock till det allra mesta jag vill köra.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Nu är det väldigt länge sedan jag skrev något i denna tråden. Det har hänt lite sedan sist.
Nya permanenta fästen och lagerhållare för Y-axeln är frästa sedan en tid tillbaka. Vad som saknas är fästet till remhjulet. Jag gjorde ett försök att fräsa fram det, men det blev inte alls bra. Jag skall fixa en distans så länga så att jag framför allt får dit lagerbocken och blir av med vändglappet på y-axeln.

Z-axeln är fixad vad det gäller vändglapp med hjälp ett axiallager och idag fick jag en snilleblixt vad det gäller x-axeln. I väntan på att den permanenta lösningen blir klar så satte jag det ett vinkelkontaktlager på motsatta sidan om drivningen av axeln och fick där igenom bort allt glapp på den axeln med.

Det roligaste med hela det här är att jag plockade bort kompensationen för vändglapp i Mach3 och helt plötsligt blev jag av med ett irritationsmoment. Tidigare med kompensationen så stannade fräsen till lite grand varje gång en axel bytte riktning. Förståligt så här i efterhand men jag fattade inte det innan. Hur skönt som hellst att bli av med det fenomenet i alla fall.

Jag skall fräsa lite kretskort och det har skapat lite extra arbete i form av hållare till dremeln och ett litet plant "bord" som jag kan sätta i skruvstycket. Första försöken att fräsa kretskort visade med all önskvärd tydlighet att det måste vara helt plant om det skall bli bra. Nästan duger inte!

Jag kan också säga att jag fortfarande är väldigt nöjd med FogBustern. Den fungerar helt klart bra till det jag har kört hittils.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

En snilleblixt är inte alltid så genomtänkt. Så var det definitivt i detta fallet med vinkelkontaktlagret på x-axeln. Det är ju inte så dummt om man har ett motsvarande lager eller ett axiallager i andra ändan också :oops: :shock:

Nu blir nästa steg i alla fall att fixa nya lagringar och fastsättning av servo för x-axeln. Det låter som sju svåra år om x-axeln nu och det kan inte vara något annat än att jag kört sönder lagret. Jaja det man lär sig den hårda vägen brukar ju i alla fall sitta kvar :D

--Per
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Efter mötet med några EF medlemmar idag i Jönköping fick jag inspiration att dokumentera lite av vad som hänt på fräsen.
Jag köpte en Kina spindel för ett bra tag sedan, men nu har jag fått klart fästet till den och det blev rätt bra känns det som. Får se hur det fungerar i praktiken sedan. Vad som återstår är att koppla in VFD'n och kylare/slangar. Jag väntar även på att RS485-interfacet till PC'n skall dimpa ner i brevlådan.

Är det någon som kör med något annat än bara vanligt destillerat vatten till kylningen? Är det risk för algbildning eller dyligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Nu är den nya spindeln inkopplad och klar. Jag har inte fått RS485 interfacet ännu, men det går ju att köra manuellt så länge via knapparna på VFD'n.

Det kom ytterligare ett par trevliga saker i förra veckan som jag har installerat nu. Nämligen en vakuumpump och vakuumbord.
Jag fräste lite kretskortlamminat som första test i den nya riggen och jäklar va gött det var med vakuumbordet. Inget strul med fastsättning längre!
Det enda jag konstaterade efter första provfräsningen var att bordet inte var riktigt plant. Jag mätte upp det och det visade sig att det diffar på 0.15mm mellan fram och bakkant. Jag måste helt klart plana bordet, men det borde inte vara några problem. Bordet är ju i aluminium

Det blev också klart bättre kvalite på fräsningen i laminat med den nya spindeln/vakuumbordet om man jämför med den dremel och fastsättning jag har kört med innan. Det blev nog en del vibrationer förut för kopparn blev liksom fnasig, men nu var snitten väldigt fina.

Nu har jag i princip allt på plats som jag vill ha för tillfället. nästa steg blir att bygga en pendant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av Agwan »

Jag skulle inte köra med bara vatten. Det börjar att växa ganska så omgående. Köp nån kylvätska för datorer, det är rätt billigt och funkar bra, iaf den jag köpte på webhallen. Glöm inte att blanda ut den om den skall blandas, det gjorde jag och den var rätt tjock. Tog mig några månader att fatta att det inte skulle vara så. :doh:
Skriv svar