Efter att varit sugen i flera år så slutligen har jag fått ett ledigt rum i källaren och då bestämde jag mig för att dra igång ett CNC-projekt. Jag har läst en massa fram och tillbaka och första valet föll till slut på en POSY-A4 som jag tyckte var lite lagom att börja med. Jag hann knappt få hem byggsatsen innan idéerna om en större portalfräs som klarade aluminium började ta form. Under semestern har jag ritat på en fräs, men ju mer jag har ritat har jag insett att jag vill ha en maskin som klara aluminium på ett bra sätt. Jag hade ursprungligen tänkt fräsa mest i trä och MDF från början, men jag har insett att det funkar inte i källaren pga. damm.
Slutligen satte jag mig ner och gjorde en pluss- och minus- lista på vad de olika typerna av fräsar klara och vad jag har störst behov av och kom då äntligen fram till att en BF20 eller BF30 är det som klarar de flesta av mina behov.
När detta var bestämt så kunde jag inte hålla mig vad det gällde styrsystem. Jag slog till på H.O's servosytem

Jag har för avsikt att lägga beställningen på en fräs nu i veckan. Det blir från http://www.damencnc.com . Jag har haft en del mailkontakt med honom och det är en MYCKET sympatisk herre som har hjälpt till att reda ut en massa frågetecken. Det blir också ett set med kulskruvar där ifrån. Det är Hiwin skruvar som bara skall vara att montera, så det borgar för att det skall fungera bra från start.
Det enda som återstår att bestämma innan bygget kan börja är vilken typ av kylning jag skall använda. Jag har försökt läsa på så gott det går i detta ämne och helst skulle jag nog vilja ha vätskekylning. Det blir dock en del extra jobb och kladd + att jag har laminatgolv som inte tål stora översvämningar.
Dimkylning är ju ett alternativ som borde fungera bra kylningsmässigt, men här är jag fundersam mot ångor osv, men det kanske fungerar om man har ett tätt skåp.
Sen har vi ju varianten med ”FogBuster”. Det är dock mer odokumenterat hur bra det fungerar. Vissa säger att det är nästan lika bra som dimkylning medans andra är skeptiska.
Det kommer nog upp en hel del frågor vad det lider, men nu är det äntligen på gång

--Per