Ett Opti BF20L bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Äntligen har jag satt ner foten och bestämt mig för vad jag skall bygga. Efter många turer och velande fram och tillbaka har jag slutligen bestämt mig för att konvertera en Opti BF20L till CNC.

Efter att varit sugen i flera år så slutligen har jag fått ett ledigt rum i källaren och då bestämde jag mig för att dra igång ett CNC-projekt. Jag har läst en massa fram och tillbaka och första valet föll till slut på en POSY-A4 som jag tyckte var lite lagom att börja med. Jag hann knappt få hem byggsatsen innan idéerna om en större portalfräs som klarade aluminium började ta form. Under semestern har jag ritat på en fräs, men ju mer jag har ritat har jag insett att jag vill ha en maskin som klara aluminium på ett bra sätt. Jag hade ursprungligen tänkt fräsa mest i trä och MDF från början, men jag har insett att det funkar inte i källaren pga. damm.

Slutligen satte jag mig ner och gjorde en pluss- och minus- lista på vad de olika typerna av fräsar klara och vad jag har störst behov av och kom då äntligen fram till att en BF20 eller BF30 är det som klarar de flesta av mina behov.

När detta var bestämt så kunde jag inte hålla mig vad det gällde styrsystem. Jag slog till på H.O's servosytem:-) Ett av mina "problem" är att jag har så himla svårt att göra något halvdant. Jag vill maximera det jag gör och det är inte ovanligt att det blir lite overkill. Det blir oftast lite dyrare och tar lite längre tid, men om jag inte gör så blir jag helt enkelt inte nöjd.

Jag har för avsikt att lägga beställningen på en fräs nu i veckan. Det blir från http://www.damencnc.com . Jag har haft en del mailkontakt med honom och det är en MYCKET sympatisk herre som har hjälpt till att reda ut en massa frågetecken. Det blir också ett set med kulskruvar där ifrån. Det är Hiwin skruvar som bara skall vara att montera, så det borgar för att det skall fungera bra från start.

Det enda som återstår att bestämma innan bygget kan börja är vilken typ av kylning jag skall använda. Jag har försökt läsa på så gott det går i detta ämne och helst skulle jag nog vilja ha vätskekylning. Det blir dock en del extra jobb och kladd + att jag har laminatgolv som inte tål stora översvämningar.
Dimkylning är ju ett alternativ som borde fungera bra kylningsmässigt, men här är jag fundersam mot ångor osv, men det kanske fungerar om man har ett tätt skåp.
Sen har vi ju varianten med ”FogBuster”. Det är dock mer odokumenterat hur bra det fungerar. Vissa säger att det är nästan lika bra som dimkylning medans andra är skeptiska.

Det kommer nog upp en hel del frågor vad det lider, men nu är det äntligen på gång :-)

--Per
pjator
Kontakt:

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av pjator »

Kul bygge, med kulskruvar och H.O.s servopaket borde det göra en BF20L till en väldigt kompetent maskin.

Jag skulle vilja bygga en liknande lösning framöver när bara plats i hemmet finns.

Följer med spänning din tråd!
boris

Inlägg av boris »

Hej!

Jo det blir säkert ett riktigt bra bygge. Hoppas det går som planerat.

Du kanske inte behöver någon kylning som på videon?

Länk:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Hej Boris.
Hoppas att du får din fräs såld.

Det går säkert att fräsa utan kylning, fast resultatet blir ju bättre med.
Jag har detta projekt som inspiration. Jag kommer säkert aldrig ta det så långt men det är en RIKTIGT kool maskin även om det inte är så mycket orginal kvar :)

film
boris

Inlägg av boris »

Det låter riktigt spännande det där!

Om du vill åstadkomma något liknande som grannarna i Finland har gjort så kan jag rekommendera att du kontaktar PTC. Som har byggt en liknande inkapsling mm. som du hade tänkt dig. :)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har sista pusselbiten fallit på plats. Jag har hittat hjälp med plåtarbete för att göra en inkappsling.

Då var det ju inte så mycket att tveka på längre så nu är fräsen och kulskruvarna beställda. Om allt går som det ska skeppas det hela från Holland nästa Torsdag.
Hösten är räddad :)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag fått igång Servona som jag köpte av H.O. Efter lite assistans så gick det bra. Även om det bara är tre servon som ligger på en bänk och snurrar lite känns det som bygget har kommit igång :) Det enda trista var att när jag installerade drivrutinerna för den seriella USB kommunikationen (FT232) så la drivrutinen för USB-minnen av. Jag hade tänkt ha den här maskinen fristående utan nätverk, så det får väl bli en ominstallation av operativet är jag rädd. Eventuellt blir det en annan maskin av lite lösa delar som jag har.
Bild

Jag har även kikat lite på Mach3 i samband med testerna. Rätt mycket att sätta sig in i om man skall få allt som man vill, men det brukar lösa sig. Jag hittade en rätt trevlig skärm i Mach3 som passade bra till min för ändamålet nyinskaffade touch skärm.
Bild

Jag har även sedan tidigare skaffat en pulsgivare via forumet + en PoKeys55 som det skall bli någon typ av pendant.
Bild
perra_e

Inlägg av perra_e »

Problemet med USB är löst.
När jag anslöt USB-kabeln på servosystemet till datorn så såg jag att av någon outgrundlig anledning registrerades en Seriell mus på alternativt en trackball. När jag gick in i enhetshanteraren och disablade dessa drivrutiner fungerade allt som det skulle igen.
I servosystemet sitter en USB-hub och drivstegen till servona är kopplade via den. Drivstegen konfigureras via USB.

Skummt fel, men gott att det löste sig så pass smidigt.
--Per
thewho

Inlägg av thewho »

Va bra, men vi vill ha lite bilder :wink:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det kommer bilder. Måste bara få hem fräsen först :D
Just nu har jag lagt ut bilder på allt som jag har som rör bygget.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Något som jag har försökt läsa på så mycket jag kan om är ett ämne som ofta skapar debatt och olika läger har jag märkt. Det är ämnet kylning. Jag har försökt göra en +/- lista för att se vad man skall satsa på.

Förutsättningar:
Maskin är en Opti BF20L
Fräsning kommer först och främst ske i aluminium och plast.
Jag vill ha så bra resultat som möjligt vad det gäller yta.
Jag kommer bygga en inneslutning under alla omständigheter. Om inte annat för att hålla spånor i schack.

Kylvätska (flood). En del anser att detta är overkill (vilket i och för sig är roligt) för en hobbymaskin.
+Bästa kylning och fräsresultat.
+Relativt tyst (ingen kompressor).
-Kylväskan kan börja lukta illa om den får stå. Kan motverkas genom att pumpa runt vätskan regelbundet.
-Kräver bättre inneslutning.

Dimma (mist). Mycket varningar om dimma i luften som man andas in.
+ Kyler bra
+ Inte så mycket klabb
+/-? Enklare inneslutning eller måste man ha bra inneslutning och eventuellt ventilation för att inte få ut dimman i rummet? Räcker det med en tät inneslutning?
- Kräver lite större kompressor ?

”Fogbuster”. Funkar det verkligen bra?
+Ingen fara för dimma som man andas in
+Kräver mindre kompressor
+Inget klabb.
-Kyler lite sämre?

Bara tryckluft. Funkar kanske för plast.
+ Helt rent
-Kyler sämre
- Större kompressor?

Vad har jag missat?

Detta ämne har varit uppe flera gånger innan i andra trådar, men jag blir inte riktigt klok på vad jag skall satsa på. Det är väl så att det inte finns något facit utan alla metoder har som sagt sina för och nackdelar. Det är nog lika bra att bygga inneslutningen så att man klara kylvätska. Det blir inte så mycket extra jobb och man är framtidssäkrad.
--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det drar ut på tiden med leveransen. Jag var lovad att fräsen skulle skickas för mer än 2 veckor sedan, men nu är sista budet att den gick från Holland i fredags. Kulskruvarna saknades visst och det dröjde med leverans från Hiwin. Om detta stämmer så skall fräsen landa här hemma under veckan i alla fall.

Under tiden har jag fått en leverans från CTC-tools med diverse smått och gott. Otroligt väl packat och snabb leverans där ifrån. Måste verkligen rekomenderas. Grejerna ser helt ok ut också. Jag har ju inte använt dom i praktiken än men det finns nog ingen anledning att tro att det inte skall fungera. Det damp även ner ett tungt idag. Ett maskinskruvstycke med utbytbara backar.
Bild
perra_e

Inlägg av perra_e »

I väntan på att fräsen skall komma hem är det mycket ideer som poppar upp i skallen.
Jag har ett flertal saker jag skulle vilja bygga ut fräsen med förutom cnc-konverteringen och här är några.
1. Kylning av något slag + en inneslutning.
2. Ett fäste för en Kress.
3. En 4:e axel i kombination med en motor så att man kan använda den som en svarv.
4. En verktygsväxlare.

Kylningen har jag redan spånat lite om.
Ett fäste för en Kress är ju enkelt. Detta framförallt för att fräsa kretskort framöver.

Sedan börjar det bli intressant. Frågan är om det går att använda/modifiera befintlig spindel så att det blir en 4:e axel/svarv. Här har jag lite vilda funderinga på om man skulle bygga en ny spindel till fräsen med MT3 och en lite starkare motor + Frekvensomriktare alternativt ett stort servo. Det vore kul att kunna köra gängor.
Inspiration: http://www.hossmachine.info/projects_5.html#4th%20axis

En verktygsväxlare vore också väldigt kul att bygga. Rent praktiskt behövs det säkert inte, men det vore som sagt kul.
Inspiration: http://www.hossmachine.info/projects_7.html

Det är kul att drömma och planera lite men nu är det nog bäst att prylarna kommer snart så att man kan komma till skott med det praktiska :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag kan förklara det där med USB/FTDI232/seriell mus.
Detta beror på att Windows i all sin välmening tolkar allt som sprutar seriedata vid tillslaget/installationen såsom seriella möss.
Om du istället ser till att FTDI prytteln är ansluten redan vid spänningstillslag (och inte har några indata när du installerar drivrutinen) så uppkommer inte problemet.
Och om du har en korrekt konstruerad FTDI pryttel så kan den flyttas till valfritt USB uttag utan att byta COM-portsnummer.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror inte att Whale3 drivaren som sitter i servosystemet använder virtuell COM port (VCP), jag är ganska säker på att de kör I "D2XX-läge". Hurvida det "under huven" är samma sak som en virtuell COM-port fast transparent för användaren vet jag inte (?).

Enligt manualen så ska det bara vara att plugga in, datorn hittar ny hårdvara och så pekar man installationsguiden mot drivrutinerna från FTDI. Det funkade fint här men med så mycket olika USB-grejer som finns så är det kanske inte så konstigt att det blir fel ibland. Det viktiga är i alla fall att du fick igång det!

/Henrik.
Skriv svar