Beslutsnoja angående kylning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Beslutsnoja angående kylning

Inlägg av perra_e »

Jag håller på att bygga en inneslutning till min fräs som skall klara "flood"-kylning (hoppas jag) och den är snart klar. Säger man vätskekylning på svenska? Jag hadde bestämt mig för att köra det också, men jag har fortfarande en del beslutsångest. Detta mest pga. att jag kommer troligen köra det mesta med lite mindre fräsar och en höghastighetsspindel i framtiden. Hur fungerar flood-kylning ihop med höghastighetsspindel? Är det bättre att satts på en fogbuster här? Någon som har erfarenhet? Eller det kanske till och med är så att man skall ha både och.

Det jag först och främst kommer fräsa i är aluminium, plast och kretskortslaminat och det kommer troligen mest bli lite mindre detaljer. En och annan träbit kommer det nog bli också, men där spelar ju inte kylningen någon roll, mer än att det blir väl klabbigt om det ligger kvar en del kylvätska.

Att ett sådant här beslut kan vara så svårt, det är ju löjligt :?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Beslutsnoja angående kylning

Inlägg av Mizzarrogh »

Fogbusters och liknande är mycket lätt att eftermontera, troligen räcker det med tex en ombyggd billig airbrush spruta om du behöver använda T-sprit, fotogen eller liknande till smågrejer, du gör helt enkelt en hållare sedan och ser till att utrymmet inte är hermetiskt tillslutet bara om du kör med sprit så bör det vara nemas problemas. :)
Vätske kylning ställer inte hller krav på ett hermetiskt tillslutet utrymme, mest att det inte stänker, annars räcker det att du tex gör en låg balja, ungefär som botten på en duchkabin, om förstås vad jag menar, resten kan vara tex skjutluckor eller hur du nu tänkt, vill du köra dimma kanske det funkar att göra ventiler i överkanten för att minska riskerna vid eventuella tillbud. (vet inte om man behöver mer grejer, annars borde man väl helt enkelt kunna lämna en glipa i dörrarna och ha tex ett plåtbleck eller så där tycker man). Bara där blir skapligt god luftväxling så inte dimman blir för koncentrerad, tror jag. Har använt spolmunstycken för kompletteringsjobb på mitt förra jobb, har dock bara teoretisk erfarenhet av dimmkylning so far.

Eit: Skall du bara göra småarbeten räcker ju dimmkylning bra om det var det du menade.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inget funkar till allt

problemet med höga varvtal är att verktyget skvätter undan vattnet

man kan behöva ha högt tryck och litet flöde på höghastighetfräsning

och högt flöde och lågt tryck vid lite större fräsverktyg

ofta har man två tre olika kylvätskepumpar per maskin, från 3 bar till 50-100bar
så planera för alla och skaffa efter behov
perra_e

Inlägg av perra_e »

Mizzarrogh: Dimma går nog bort tills vidare. Det får bli en fogbuster i så fall. Den är ju som sagt lätt att komplettera med. Sedan har jag gjort boxen som en balja i botten som jag har plastat så det skall nog funka då.

grym: Det var bra info att det inte finns EN kylning som funkar för allt. Jag följer ditt råd och skaffar kylning efter behov. Steg ett blir då en pump med lägre flöde för orginalspindeln som klara max 3000rpm, precis som jag egentligen hade bestämmt. Sedan får vi se vad det blir till höghastighetsspindeln. Det ligger någon månad i framtiden.

Jag tackar er båda.
--Per
eplusn

Inlägg av eplusn »

Hör gör ni med lukten och brandrisken ni som kör t-röd?
xxargs

Inlägg av xxargs »

T-röd är dessutom extra otäck genom att den har ångtryck som ger att gaserna blandat med luft är väl inom den brännbar området även i dunkar mm. och inte blir för fet i blandningen för att kunna brinna som bensin mfl. lösningsmedel.
Skriv svar