Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.
Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.
"bara för klarhetensskull, funkar det bra om du kör manuellt och kollar till det?, "
JA!
JA!
Det tycker jag framgår ganska tydligt av hans första inlägg att frågan mest handlar om att slippa springa mellan källaren och fönstret för att se om det ryker och i såna fall justera draget.grym skrev:bara för klarhetensskull, funkar det bra om du kör manuellt och kollar till det?,
Jag vill kunna "fjärrkolla" rökgastempen på våningen ovanför (slippa löpa upp-ner i trappan) och sen på ett enkelt sätt manövrera draget.
Det är väl förhållandet mellan primär och sekundärluft som behöver regleras. eller?
Förbrännings temperaturen kan inte bli för hög.
Förbrännings temperaturen kan inte bli för hög.
japp, men funderade på om jag missat något i tråden, så att börja med en enkel regulator och prova det först
har dock inte sett på bild vad det ska styras och kraft slagläng linjär/roterande o.s.v
har dock inte sett på bild vad det ska styras och kraft slagläng linjär/roterande o.s.v
SLUTINLÄGG..
Jag har de senaste gångerna startat med synnerligen högt luftöverskott..
Ryker knappast alls men startveden brinner ut fort som...sedan lägger man in ett par torra vedträ till som tar fyr på startglöden och när de i sin tur fått fart så lägger jag in ytterligare ett antal. 15 min senare kan jag fylla hela eldstaden (120liter..)
Kräver mycket mera övervakning men det sk-t jag får ta, nästan ingen rök alls max 5 min i början.
Elektriska jobb:
Steg 1: Ska fixa en fjärrtermometer så jag slipper kolla termometern i pannrummet, då kan jag också kontrollera om ut-tempen av nån anledng sjunker under 200gr = rök
Mer avancerade lösningar typ laptop+interface+mjukvara är tillvidare inte intressanta även om möjligheterna där är oändliga
(Har en bra/billig tysk firma som jag tror har det jag önskar.
Steg 2. Letar efter nån bra mekanisk anordning så jag kan justera primärdraget på mellanvåningen och slipper springa ner i källaren.
Elmotor+ snäckväxel + kuggstång eller elmotor+kuggväxel+ gängad stång?? Det gäller enbart att skjuta spjället max 10mm hit eller dit och bara små krafter på N-nivå behövs.
Sannolikt det senare, enklast
Jag har de senaste gångerna startat med synnerligen högt luftöverskott..
Ryker knappast alls men startveden brinner ut fort som...sedan lägger man in ett par torra vedträ till som tar fyr på startglöden och när de i sin tur fått fart så lägger jag in ytterligare ett antal. 15 min senare kan jag fylla hela eldstaden (120liter..)
Kräver mycket mera övervakning men det sk-t jag får ta, nästan ingen rök alls max 5 min i början.
Elektriska jobb:
Steg 1: Ska fixa en fjärrtermometer så jag slipper kolla termometern i pannrummet, då kan jag också kontrollera om ut-tempen av nån anledng sjunker under 200gr = rök
Mer avancerade lösningar typ laptop+interface+mjukvara är tillvidare inte intressanta även om möjligheterna där är oändliga
(Har en bra/billig tysk firma som jag tror har det jag önskar.
Steg 2. Letar efter nån bra mekanisk anordning så jag kan justera primärdraget på mellanvåningen och slipper springa ner i källaren.
Elmotor+ snäckväxel + kuggstång eller elmotor+kuggväxel+ gängad stång?? Det gäller enbart att skjuta spjället max 10mm hit eller dit och bara små krafter på N-nivå behövs.
Sannolikt det senare, enklast
vanligt rc-servo duger då , dom klarar kilo och slagländer runt 20mm , men det finns gott om kraftigare med
På värmeverken använder man en sk scrubber, en behållare där röken går in i nedre 1/4 delen (på sidan) och ut genom toppen.v-g skrev:Man skulle fått röken genom ett vattenbad för att fånga upp alla partiklar. Det är väl så fjärrvärmeverken tar reda på en del av utsläppen om jag inte tar helt fel. Dock _kanske_ det är aningen ogenomförbart för hemmabruk
diametern är större än rökkanalen så att rökhastigheten minskar ordentligt. I övre 1/4 delen sitter ett antal spoldysor som strilar "vatten" genom rökgasen.
Vattnet samlas sedan upp i behållarens botten och pumpas tillbaka till spoldysorna. Detta gör att vattnet blir förorenat med det man inte vill släppa ut i skorstenen.
Självklart måste man tillsätta nytt vatten hela tiden då en del förångas och en del pumpas till anlägning för rening via värmeväxlare för återvinning av spillvärme.
I stort sett hela denna rökgasreningsanläggningen är gjord i plast för att slippa korrosion av det mkt sura vatten som bildas samt att temperaturerna på gaserna ligger i området 40-60gr. Innan röken går ut i skorstenens stålpipa värms den upp igen för att slippa kondens och korrosion.
Principen är alltså ganska enkel. Att bygga en sådan för hemmabruk är inte helt ogenomförbart men säkert ganska opraktisk.
Det jobbiga kan bli att ta hand om det förorenade vattnet samt att rökgaserna blir väldigt fuktiga och självklart kallare.
Större delen av den rök vi ser från våra värmeverk är vattenånga.
Detta var kanske lite OT men ville förklara principen i enkelhet.
Tjena Stig,
Är väl inne på samma spår att kunna få igång utan allt för mkt rök, problemet jag har är att jag eldar med 1m ved och det tar lite längre tid att få igång underförbränningen , jag kör som du en mindre brasa till en början, då utan underförbränning tills jag får upp en glödbädd lägger i mer ved, stänger direkt spjället (överförbränning), och det är oftast lite rök ett tag.
Tittar också på att mäta rökgaserna lambda för att kunna reglera lufttillförsel, idag sköts det med en enkel termostat som reglerar på vattentemp i pannan och stryper luften, tyvärr ej ihopkopplad med shunten som bara öppnar till max 60% vid 90 grader i pannan.
Tittar just nu på att koppla in en K-givare till 1-wire, återkommer när jag fått igång detta .....
Är väl inne på samma spår att kunna få igång utan allt för mkt rök, problemet jag har är att jag eldar med 1m ved och det tar lite längre tid att få igång underförbränningen , jag kör som du en mindre brasa till en början, då utan underförbränning tills jag får upp en glödbädd lägger i mer ved, stänger direkt spjället (överförbränning), och det är oftast lite rök ett tag.
Tittar också på att mäta rökgaserna lambda för att kunna reglera lufttillförsel, idag sköts det med en enkel termostat som reglerar på vattentemp i pannan och stryper luften, tyvärr ej ihopkopplad med shunten som bara öppnar till max 60% vid 90 grader i pannan.
Tittar just nu på att koppla in en K-givare till 1-wire, återkommer när jag fått igång detta .....
Skaffa ett par får och elda med deras ull, du kan blanda ut det med gummiband, bildäck och cykelslangar.
Flytta för att grannarna ogillar dig? Vafan... Stanna där du är, odla en HÖG häck och linda taggtråd runt dina äppleträn.
Flytta för att grannarna ogillar dig? Vafan... Stanna där du är, odla en HÖG häck och linda taggtråd runt dina äppleträn.
Vi har nog redan beslutat oss..
Det blir nånstans ute på landet.
Med arg hund och trevliga "elektroniska fällor", IR-strålkastare och larm som skydd, inkl skylten "Privat område -hagelbössa finnes".
Det blir nånstans ute på landet.
Med arg hund och trevliga "elektroniska fällor", IR-strålkastare och larm som skydd, inkl skylten "Privat område -hagelbössa finnes".
Tråkigt att det inte löste sig utan att ni flyttar istället.
Jag kan föreställa mig din frustration.
Hus på landet kan varmt rekommenderas.
Man får elda i princip hur mycket man vill
(förutsatt att det inte tar sig i intilliggande skog.)
I vilket område är det ni letar?
Jag kan föreställa mig din frustration.
Hus på landet kan varmt rekommenderas.
Man får elda i princip hur mycket man vill

I vilket område är det ni letar?
Håller med föregående talare, trökiga grannar, men landet är inte fel det heller. Bor själv på landet och är nog den som stör mig på grannen när han idiot eldar. Han eldar plast och grejjer i oljefat ute på tomten när han ska göra sig av med skräp. Han tar det här med att bo på landet ett steg för långt.
Kom på igår att jag har direktvisande analoga mätare (max 1200 grader..) för termoelement mod J nånstans, t o m ett flerkanals skrivande instrument för J-typ.
Bör funka är ju bara annars kan man göra en 4-20mAomvandlare till elementet.
Kabellängd blir ca 6-7 meter.
Bör funka är ju bara annars kan man göra en 4-20mAomvandlare till elementet.
Kabellängd blir ca 6-7 meter.
Kan bara knyta ihop tråden med att vi håller på att sälja "ved-huset".
Vi har köpt ett något mindre boende (två plan istf tre t ex) med jordvärmepump.
Huset välisolerat så det blir nog billigt boende ändå.
Vi har köpt ett något mindre boende (två plan istf tre t ex) med jordvärmepump.
Huset välisolerat så det blir nog billigt boende ändå.
På Ebay kan man köra en "smart - universal - termostat" för ca 120kr.

http://shop.ebay.co.uk/i.html?rt=nc&LH_ ... m283&gbr=1
Det är väldigt lätta att koppla för styrning av alla möjliga termostat liknande grejer, värme så väl som kyla. Sensor medföljer.
Så om jag har fattat det rätt så petar man in sensorn i skorsten och sätter den på att stänga spjället om temperaturen går över 200C ? Spjället bör ju gå att stänga med en elektromagnet eller kanske en liten elmotor med arm på.
http://shop.ebay.co.uk/i.html?rt=nc&LH_ ... m283&gbr=1
Det är väldigt lätta att koppla för styrning av alla möjliga termostat liknande grejer, värme så väl som kyla. Sensor medföljer.
Så om jag har fattat det rätt så petar man in sensorn i skorsten och sätter den på att stänga spjället om temperaturen går över 200C ? Spjället bör ju gå att stänga med en elektromagnet eller kanske en liten elmotor med arm på.