Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.
Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.
Nu behöver jag goda ideer. Snabbt.
Vi är vedeldare och grannarna har blivit asför-de på oss för de 5-10 min som det ryker en stund vid uppstart..Vi har en modern miljöpanna med tankar och således forcerat drag (sugfläkt).
Tiden till dess rökgastempen når 200-220 grader är kritisk, då ryker det nämligen..därefter inte alls. Dvs om inte det nånstans, spec under uppstarten, smugit sig in en fuktig vedpinne. då sjunker tempen igen, det ryker, grannarna blir piss-sura, ja ni förstår..
Jag vill kunna "fjärrkolla" rökgastempen på våningen ovanför (slippa löpa upp-ner i trappan) och sen på ett enkelt sätt manövrera draget. (missade en kanongrej på Tradera i våras, motor+enhet för linjärförflyttning..)
Normal drifttemp är ca 240-250 grader. Missar jag, stiger den fort som...upp till 300-350+, vilket skorsteninfodringen inte gillar.
Antar att enklast är ett termoelement i avgasröret, direktdrivet eller ev med nån elektronik emellan och då ett billigare instrument. 4-20 mA konvertering? Eller spänningsmätning enbart?
Ideer, snälla....
(Kan väl säga att vi ska flytta, grannarna har aldrig gillat oss, men innan dess, en lång vinter....)
Vi är vedeldare och grannarna har blivit asför-de på oss för de 5-10 min som det ryker en stund vid uppstart..Vi har en modern miljöpanna med tankar och således forcerat drag (sugfläkt).
Tiden till dess rökgastempen når 200-220 grader är kritisk, då ryker det nämligen..därefter inte alls. Dvs om inte det nånstans, spec under uppstarten, smugit sig in en fuktig vedpinne. då sjunker tempen igen, det ryker, grannarna blir piss-sura, ja ni förstår..
Jag vill kunna "fjärrkolla" rökgastempen på våningen ovanför (slippa löpa upp-ner i trappan) och sen på ett enkelt sätt manövrera draget. (missade en kanongrej på Tradera i våras, motor+enhet för linjärförflyttning..)
Normal drifttemp är ca 240-250 grader. Missar jag, stiger den fort som...upp till 300-350+, vilket skorsteninfodringen inte gillar.
Antar att enklast är ett termoelement i avgasröret, direktdrivet eller ev med nån elektronik emellan och då ett billigare instrument. 4-20 mA konvertering? Eller spänningsmätning enbart?
Ideer, snälla....
(Kan väl säga att vi ska flytta, grannarna har aldrig gillat oss, men innan dess, en lång vinter....)
Senast redigerad av blueint 27 augusti 2010, 19:36:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Goda ideer..tack. ; ma ->mA
Anledning: var: Goda ideer..tack. ; ma ->mA
Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.
Temperaturmätning:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=44667
Ett alternativ är att förvärma pannan kanske med oljebrännare?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=44667
Ett alternativ är att förvärma pannan kanske med oljebrännare?
Finns trådlösa stektermometer, vissa tål så pass höga temperaturer men kolls noga innan, vissa klarar inte mer än 150°C.
Tack för redigeringen.. borde ha gjort.
Funkar inte så med olja Är inverterad förbränning. Pelletsbr kan moit men eliminerar då vedanvändning.
http://www.trebema.se/tbm_v33.pdf
Ska kolla temp mätn tråden.
Edit.. och stektermometeriden.
Det är så att vägen pannrum-ovanvåning är "kabeldragningsvänlig" så trådlös är inte ett måste.
Hade en gång en vild ide om pc-styrning av draget, men just nu känns det inte motiverat att lägga arbete på det. "Klumpen i magen" pga grannarna stör för mycket...
Funkar inte så med olja Är inverterad förbränning. Pelletsbr kan moit men eliminerar då vedanvändning.
http://www.trebema.se/tbm_v33.pdf
Ska kolla temp mätn tråden.
Edit.. och stektermometeriden.
Det är så att vägen pannrum-ovanvåning är "kabeldragningsvänlig" så trådlös är inte ett måste.
Hade en gång en vild ide om pc-styrning av draget, men just nu känns det inte motiverat att lägga arbete på det. "Klumpen i magen" pga grannarna stör för mycket...

Senast redigerad av StigH 27 augusti 2010, 19:51:24, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Vi testade väl en sådan givare här för en tid sedan som skulle klara detta, men hittar ej igen tråden.
Släng in en elektrisk förvärmare ?
Eldkastare?
Dessutom har jag för mig att temperaturen måste upp i 800 °C för rökgasförbränning. Om det beror på kallras kan man väl använda fläkt?
Eldkastare?

Dessutom har jag för mig att temperaturen måste upp i 800 °C för rökgasförbränning. Om det beror på kallras kan man väl använda fläkt?
- Mizzarrogh
Finns säkert någon typ av filter och linande men inget jag har erfarenhet av i sådant sammanhang men i verkstads sammanhang är det mycket vanligt för att ta bort stoft eller störende/giftiga gaser. Det är ofta rätt enkla grejer i själva insatsen då det är meningen det skall vara enkelt och relativt billigt att byta förbrukningsdelarna.
Makalöst. Dina grannar verkar ju ha problem. Problem som är värre än din skorstensrök.
Ska ni flytta för att de inte gillar ER?
- Mizzarrogh
Känner igen problemet, vissa personer verkar helt enkelt inte gå att föra en normal dialog med utan lever i egna monologer och föreställningar enkom utifrån deras eget perspektiv. So ist es, tyverr. 
Edit: Även Om han eldar själv så skulle han säkert fortfarande hålla samma ställning vad gä'llde andra. Så funkar tyverr somliga (jag vet, en granne till en släkting vill absolut att de river sin nybyggda och lagligt uppförda friggebod, samtidigt som han själv frenetiskt hammrar på sin egen som är nästan identisk av stommen att döma, man kan ju bara stilla undra, varför? Vad får han ut av det? ).

Edit: Även Om han eldar själv så skulle han säkert fortfarande hålla samma ställning vad gä'llde andra. Så funkar tyverr somliga (jag vet, en granne till en släkting vill absolut att de river sin nybyggda och lagligt uppförda friggebod, samtidigt som han själv frenetiskt hammrar på sin egen som är nästan identisk av stommen att döma, man kan ju bara stilla undra, varför? Vad får han ut av det? ).

Svar: Ja.spufuz skrev:Makalöst. Dina grannar verkar ju ha problem. Problem som är värre än din skorstensrök.
Vad vi inte visste när vi flyttade hit var att området i högre grad än andra var ett "inavlat" område där alla kännar alla och/eller är släkt med alla..
Biiig mistake..
- Mizzarrogh
Här är det tvärtom... Började med att han bad dem flytta ett mindre uthus, vilket gjordes för att behålla grannsämjan, sedan ballade det ur fullständigt verkar det som. Om alla togo sitt ansvar istället borde ju bli enbart win-win tycker man... men verkar som vissa har något slags kontrollbehov och blir frustrerade när någon inte gör exakt som de vill när de vill (det är ju skillnad när H*N gört något och när NÅGON ANNAN gör samma grej, oavsett vem som var först...). 

-
Har inte läst hela men kommer själv köra med en styrd fläkt kontra lite andra givare.
Men som sagt lättaste är se till att elda torr ved direkt.
Sedan tänder man på en liten hög med torra små pinnar. på det viset så ryker det inte många sekunder. Efter man fått vettig glöd läggar man in en hög torra pinnar och då kommer det ryka ytterligare 30 sek.
Vill man ta det ett steg längre så ha en temperaturstyrd fläkt som kan hjälpa till.
Men som sagt lättaste är se till att elda torr ved direkt.
Sedan tänder man på en liten hög med torra små pinnar. på det viset så ryker det inte många sekunder. Efter man fått vettig glöd läggar man in en hög torra pinnar och då kommer det ryka ytterligare 30 sek.
Vill man ta det ett steg längre så ha en temperaturstyrd fläkt som kan hjälpa till.
Jag kan ju berätta en lösning jag har för att mäta lite högre temperaturer, lite snabbt och enkelt.
Termolement typ K från Tripp här på forumet, i mitt tycke väldigt prisvärd, och för att lösa av temperaturen en multimeter med temperaturingång från Swech(också på forumet). Jag har inte kalibrerat mot något men stämmer åtminstone vid rumstemperatur... och om man går efter färgskalan även uppåt 800-900 grader.
Länkar: http://www.xtune.se/product_info.php?cP ... 14b493ef6c http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=318
Termolement typ K från Tripp här på forumet, i mitt tycke väldigt prisvärd, och för att lösa av temperaturen en multimeter med temperaturingång från Swech(också på forumet). Jag har inte kalibrerat mot något men stämmer åtminstone vid rumstemperatur... och om man går efter färgskalan även uppåt 800-900 grader.
Länkar: http://www.xtune.se/product_info.php?cP ... 14b493ef6c http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=318
Släng in några bildäck i pannan! Efter ett tag lär grannarna sig att vara glada att ni eldar med ved och inget annat
. Jag förstår verkligen inte hur man ens kan komma på idéen att klaga på någon för att de eldar i sin kamin/panna så länge det bara är ved och liknande...