Depron-Plan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
_kim_

Depron-Plan

Inlägg av _kim_ »

Tjennare.

Jag har lite planer på att bygga ett flygplan i depron rätt snart. Men jag har ingen aning om vad jag behöver för motor, esc, batteri och servon. Så jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig lite med detta.

Skar ut ett plan nu i papp lite snabbt för att se hur det skulle se ut. (yes, från en cheapy kartong :lol: )
Bild
Bild

Den är 750mm lång och har en spännvidd på 470mm. Kommer nog bli rätt fult med en propeller där fram, men det kanske går få till den där bak istället ? Känns förövrigt som att den kommer bli lite smått svårflugen jämfört med en "vanlig" med raka vingar och så ?

Men men, vad tror ni om detta ?

//Kim
Användarvisningsbild
hubben

Re: Depron-Plan

Inlägg av hubben »

Draken? Blir snygg den där!

6mm depron antar jag, när den blir så stor - eller?
Självklart ska du ha motorn i aktern, nåt annat kommer inte på tal.
Har du sett den här lösningen?

http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9001

Klart snyggast + att ljudet från EDF bara är såååå skönt. =)

[edit] Rätt lika storlek som den jag länkar till, så du borde kunna sno den setupen rätt av... [/edit]
Senast redigerad av hubben 31 oktober 2010, 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Coolt.

Betänk dock att en sådan konstruktion måste ha en radio som fixar V-tail mix (Finns lösa oxo).

Sen tror jag den där behöver god fart för att bli styrbar (Endast fartvinden över rodren i och med propeller bak).

Den skulle se bra ut med EDF :vissla:
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Tack för snabba svar :) Och självklart är det draken =)

EDF Vore nog inte helt fel. Och om man placerar den som på planet du länkade till så borde det väl blåsa på rätt bra på rodren med.

Jag behöver även köpa radio, och den bör då klara V-tail mix alltså ? Tips på radio ? Har för mig att du Hubben länkade till nån i någon tråd som skulle vara bra och inte heller så dyr ?
Sen vet jag inte riktigt vart jag ska köpa alla prylar. Känns som det blir billigare att köpa från typ USA ? eller kanske Dealextreme om dom har något som duger ?

//Kim
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Har du aldrig flugit innan så är det inte rekomenderat som förstaplan, garanterat svårfluget.

Bara ett tips på vägen, alltid trist och lägga ner en massa tid på en kärra och sen göra skrot av den inom 5sekunder. :doh:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hobbycity.com är ett bra ställe att handla på. Köp dock inget som är restat, för risken är att du får vänta lääääääänge...

Jag har ett par polare som lärt sig flyga med den här:
Bild
så nog går det lära sig på jet-modeller oxxo. F22:an är jättesnäll och trevlig om man inte har allt för stora roderutslag.
Bygger du kärran lätt så blir det inga problem att flyga sakta... men då pallar den inte vind.

Med en EDF i kroppen borde du kunna få lite vind på rodren.

Radion jag tipsat om är denna:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8992
Tyvärr är den populär så det är nästan alltid backorder på den.

Denna fungerar oxxo bra:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=10186
men 9x är helt klart att föredra.

Vissa flyger även med denna:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9042
vissa gillar den - men jag hatar den. Hade en sån som jag gav bort bara för att slippa eländet. ;-)

Ett tips bara om det är din första kärra. Lägg inte ner så mycket tid på byggandet. Skär ut profilerna, limma ihop dem och fixxa nåt enkelt bra sätt för roderlänkagen. Limma servon mot kroppen bara. Då gör det inte så mycket om/att du kvaddar den, för det går ju snabbt att laga eller bygga en ny. =)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den där sändaren i första länken ser ut att att har 3 vrid reglage, är dessa då satta så att man kan ställa in tex 3 servon i förhållande till potarnas position så de fungerar precis som extra styrspakar?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det fina med just den radion är att det går att göra så. Många andra har fasta funktioner för vridpottarna, men här man kan använda dem som analoga kanaler. ;-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis vad jag varit ute efter men inte velat köpa något i 4 - 5k klassen för att få, utmärkt. Då förstår man att det är många som tycker om den och 9 kanals skadar ju inte.

Men det viktigaste; hur är det med räckvidd och störkänslighet? Full range 1 - 2km+ så man vågar använda den till lite lätt långväga FPV och utan att den störs ut efter tex bara 500 meter?
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Hm, frågan är ju bara när dom får in den radion igen då ? Vill gärna ha den men det vore ju trist att få vänta en evighet. Hur är det med leveranstid och frakt där föresten ?

Sen vet jag inte riktigt vart jag får tag i depron inom några mil från Lidköping, men det får väl bli till att ringa runt lite antar jag.

Tips på bra lim till depron ? Känns som att det vore smidigt med nån form av kontaktlim.

Borde jag kanske bygga ett plan som inte har typ hela vingar som det jag tänkte, utan liknande det som du Hubben länkade till ? Verkar bli lite mer lättfluget på det viset ? Men vafan, själva byggandet är ju halva nöjet så det är väl bara att testa.
Blir mycket frågor, men jag har inte så bra koll på detta ännu =)

//Kim
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Du har säkert sett mitt pågående bygge http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45756 där använder jag depron från Hornbach, som de kallar för Ebisol eller något åt det hållet. Limmar gör jag med UHU Por från Teknikmagasinet och övriga delar förutom en kolfiberstav och lite pianotråd kommer från hobbycity/hobbyking. Ska du beställa något därifrån så glöm inte att köpa till lite saker jag missade i första beställningen som kanske inte är helt uppenbara.

* Gångjärn som är väldigt smidiga att använda, skär ett snitt i kanten på skivan och pressa in med lite lim så sitter det som berget. Någon annan här rekommenderade att använda skivan från en gammal diskett, men då jag inte hade några sådana hemma fick jag beställa istället. (jag beställde Denna så fick man med några fina roderhorn också)

* Servokabel + kontakter. Gör du ett någorlunda stort plan så kommer du behöva skarva servokablar eller ha långa stötstänger.

* Kontakter till batteri. (gärna med rätt kön)

* Kardborreband, smidigt att sätta fast batterier och mottagare med.

Andra delar jag använder:
* Radio (Glöm inte köpa till programmeringskabel)

* Motor

* ESC

* Servon

Mitt plan har inte lämnat lägenheten än, så att jag använder dessa delar är ingen garanti att det kommer flyga. Hubben avråder ju från att köpa den radion. Själv är det den första och enda jag har hållt i, den känns definitivt plastig, men verkar fungera bra på de avstånd jag testat (en dryg meter :D ). Tror nog att jag kommer uppgradera till en Turningy 9x framåt våren om jag fastnar för flygandet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

frågan är ju bara när dom får in den radion igen då

Det brukar de inte alltid veta själva heller då det är helt upp till fabriken de beställer ifrån men allt ifrån några få veckor i bästa fall till någon/några få månader i värsta fall men jag vet inte hur länge den nu varit slut. Men de brukar väl kunna få in vissa grejer igen inom runt en månad har jag för mig och speciellt när det är någon väldigt populär grej.

Tid innan man får det från dem är som med i princip alla andra kina/hong kong ställen 9 - 12 dagar.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

9x är modulbaserad, så räckvidden beror helt på vilken modul du stoppar i. Det förljer med en HK modul som jag inte testat, men de som flyger den säger att den fungerar bra. Själv har jag en Coronamodul som enligt uppgift ska klara 1,8km utan problem. Återstår att testa dock, normal flygning duger den gott till. =)

Ang. lagersaldo. De får in radios lite då och då, men det verkar vara en stor backlog på den. Fick mail förra veckan om att de fått den i lager, men det var fortfarande mindre än 0 i lagersaldo... ;-)
Finns även att köpa liknande på ebay, men med version 1.0 av firmware och just den firmwaren har vissa problem med mixar och expo...

Använder min till FPV och det fina är att man kan fulkoppla in headtrackern på trainerporten och låta den ta kommando över 2 kanaler (konfigurerbart vilka)...
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Radio får jag väl köpa den som LHelge tipsar om då den är så billig med, och sedan köpa den andra när den kommer in. Men detta med v-tail mix då ?

Sen tänkte jag visa en lista på saker nu så får ni säga vad ni tycker om detta.

Motor http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=10990

Fläkt http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=11163

ESC http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9482

Servo http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... roduct=662

Sedan får ni gärna tipsa om passande batteri och även laddare.

Hornbach har jag nog inte i närheten dock :cry:

//Kim
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder min till FPV och det fina är att man kan fulkoppla in headtrackern på trainerporten och låta den ta kommando över 2 kanaler

Precis vad jag också tänkte på för jag undrade hur man skulle kunna göra detta eftersom det ju inte verkade vara några ingångar för just det men går det genom trainerporten så är det ju helt perfekt.

Jo tänkte mer hur räckvidden var med originalmodulen men det går kanske att hitta på rcgroups, vilken coronamodul är det du använder annars för så pass långt som 1.8km var absolut inte dåligt.

--

Motorn får du kanske byta till en som har fästpunkten bakom axeln så blir det kanske lite lättare att montera men går att använda denna ändå men då får du tex göra ett hack i flygkroppen så den får plats då denna har fästpunkten på samma sida som utgående axel har men går att fixa ändå utan att göra hack men blir kanske lite mer jobb.

Angående laddare sedan kan jag rek en jag själv har haft i 2 år nu som är den bästa laddare jag någonsin haft och den heter Turnigy Accucell-6 som hobbyity har som kan ladda alla förekommande batterityper. Finns även en liknande med annat namn som verkar ha samma funktioner men som är billigare förmodligen pga att den inte är helt i metall som den jag har är men kan inte uttala mig om hur den är då jag inte prövat den men kan nog vara ok den med.
Skriv svar