förstärkarkretsfråga
Eftersom du inte ännu är så duktig som du säger kanske det är enklare att skippa den 2x12W kretsen och hålla dig till den som du redan byggt "10W mini amplifier" ?
Prova att koppla in ditt fritidsbatteri på 12V till den kretsen och se hur bra det funkar. Om du är nöjd med det kan du bygga en likadan krets till så du får stereo. Dessutom har du ju redan alla schemor till den färdigt också.
Men om du vill lära dig nya saker så går det bra med, vi hjälper dig naturligtvis.
Prova att koppla in ditt fritidsbatteri på 12V till den kretsen och se hur bra det funkar. Om du är nöjd med det kan du bygga en likadan krets till så du får stereo. Dessutom har du ju redan alla schemor till den färdigt också.
Men om du vill lära dig nya saker så går det bra med, vi hjälper dig naturligtvis.
Hej igen...
Nu har jag både hittat en MYCKET enkelt kretskorts program(www.expresspcb.com)
och gjort ett kretskort till stereo kopplingen av TDA1518 som finns på sida 9 i : Databladet
Här är kretskortlayouten jag gjort :

Är det något som inte stämmer på kretskortet ??
Tack För Hjälpen På Förhand
//Elias
Nu har jag både hittat en MYCKET enkelt kretskorts program(www.expresspcb.com)
och gjort ett kretskort till stereo kopplingen av TDA1518 som finns på sida 9 i : Databladet
Här är kretskortlayouten jag gjort :

Är det något som inte stämmer på kretskortet ??
Tack För Hjälpen På Förhand
//Elias
Hehe ne ne den dekodar inte mp3 låtar direkt ju...Macce skrev:Snyggt!
Skulle du inte bara bygga en förstärkare och inte en mp3spelare? Eller hur kommer det sig att den spelar mp3or? Trodde en förstärkare förstärker signalen och inte dekodar mp3or

//Elias
- Schnegelwerfer
Om jag tolkar databladet rätt, halverar TDA1518 matningsspänningen internt och det behövs alltså ingen yttre spänningsdelare som skapar en virtuell jord.
Du behöver alltså ingen 7806 (inkopplingen av den ser också skum ut, med en kondensator seriekopplad på utgången), utan du skall allltså koppla precis som i figur 9 i databladet.
Du behöver alltså ingen 7806 (inkopplingen av den ser också skum ut, med en kondensator seriekopplad på utgången), utan du skall allltså koppla precis som i figur 9 i databladet.
Vad ska du ha 6k motsånden till?
Sen undrar jag varför du använder en 7806? (som för övrigt har en kondensator på sin jord??)
edit: Snigelkastarn hann före
Jag misstänker att du blandat ihop 6k med 60k motsånd. Dessa är integrerade i kretsen som du ser. Du behöver bara bry dig om det som är utanför den ritade kretsen, altså det som finns efter varje ben utanför rektangeln.
Förstärkarn blev snygg förresten!
Sen undrar jag varför du använder en 7806? (som för övrigt har en kondensator på sin jord??)
edit: Snigelkastarn hann före

Jag misstänker att du blandat ihop 6k med 60k motsånd. Dessa är integrerade i kretsen som du ser. Du behöver bara bry dig om det som är utanför den ritade kretsen, altså det som finns efter varje ben utanför rektangeln.
Förstärkarn blev snygg förresten!