förstärkarkretsfråga

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Ne jag fattade inte riktigt evert... vadå ska jag alltså sätta ett motstånd så att de 12 volten jag driver den med blir 6 som ska in på det stället där det står 1/2Vp ???
Jag fattade inte heller vad du menade Fritzell...

Förlåt om jag verkar dum...jag är inte så jätte duktig ännu...

//Elias
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Alltså förstärkaren vill ha dubbel matningsspänning internt, men genererar den manuellt. Kör du den på 12V vill den ha en referens vad som är "mitten" på spänningen (i detta fall 6V). En 7806 är bättre än ett motstånd.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hur skulle jag koppla den isåfall ??

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Eftersom du inte ännu är så duktig som du säger kanske det är enklare att skippa den 2x12W kretsen och hålla dig till den som du redan byggt "10W mini amplifier" ?

Prova att koppla in ditt fritidsbatteri på 12V till den kretsen och se hur bra det funkar. Om du är nöjd med det kan du bygga en likadan krets till så du får stereo. Dessutom har du ju redan alla schemor till den färdigt också.

Men om du vill lära dig nya saker så går det bra med, vi hjälper dig naturligtvis.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Koppla regulatorn som vilken regulator som helst, +12V till in, gnd till gnd och out till pinnen på förstärkarkretsen.
Vilken pinne är vilken ser du i databladet.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kom på en sak till. Om du bara ska använda den till att förstärka elgitarr med behöver det ju inte vara stereo.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Ne den här förstärkaren ska jag ha till att förstärka ljudet från en mp3 spelare så det får bli i stereo...den ska senare sitta i en moped :)'
Jag testade att köra min 10watts förstärkare på 12voltsbatteriet och ljudet blev mycket bättre...klarare och inte mycket brus

//ELias
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Nu är jag äntligen färdig med min elgitarr/mp3spelar förstärkare !!! :D
Den fungerar alldeles utmärkt till elgitarrspelande och även till att spela vanliga mp3låtar på (dock inte allt för högt...)

Bild

Sko som visar hur liten den är !!

//Elias
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Snyggt!

Skulle du inte bara bygga en förstärkare och inte en mp3spelare? Eller hur kommer det sig att den spelar mp3or? Trodde en förstärkare förstärker signalen och inte dekodar mp3or ;)
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hej igen...
Nu har jag både hittat en MYCKET enkelt kretskorts program(www.expresspcb.com)
och gjort ett kretskort till stereo kopplingen av TDA1518 som finns på sida 9 i : Databladet

Här är kretskortlayouten jag gjort :
Bild

Är det något som inte stämmer på kretskortet ??

Tack För Hjälpen På Förhand
//Elias
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Macce skrev:Snyggt!

Skulle du inte bara bygga en förstärkare och inte en mp3spelare? Eller hur kommer det sig att den spelar mp3or? Trodde en förstärkare förstärker signalen och inte dekodar mp3or ;)
Hehe ne ne den dekodar inte mp3 låtar direkt ju...;) har mp3 spelare i mobilen :) som jag spelar från...förstärkaren är riktigt gullig och luden ;) hittade ett passande typ i tygbutiken istan idag :D

//Elias
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om jag tolkar databladet rätt, halverar TDA1518 matningsspänningen internt och det behövs alltså ingen yttre spänningsdelare som skapar en virtuell jord.

Du behöver alltså ingen 7806 (inkopplingen av den ser också skum ut, med en kondensator seriekopplad på utgången), utan du skall allltså koppla precis som i figur 9 i databladet.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad ska du ha 6k motsånden till?
Sen undrar jag varför du använder en 7806? (som för övrigt har en kondensator på sin jord??)

edit: Snigelkastarn hann före ;)

Jag misstänker att du blandat ihop 6k med 60k motsånd. Dessa är integrerade i kretsen som du ser. Du behöver bara bry dig om det som är utanför den ritade kretsen, altså det som finns efter varje ben utanför rektangeln.

Förstärkarn blev snygg förresten! :)
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Tack allesammans !!
Vadå behöver jag inte bry mig något om det som är inne i rutan
?!? Även att vissa ben är kopplade tillvarandra ?? och de där 60K ohms motstånden ?!?

//Elias
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ledaren mellan ben 2 & 4 ska du ha med... den ligger utanför rektangeln, 60 k motståndet ligger ju innanför den...

likaså ligger ju alla kondensatrer på bilden utanför rektangeln!
Skriv svar