toffie: Oj, visst missat att svara dig. Jag använder alla 8 ledare i en Cat5 kabeln.
Ja, vattentäta kontakter vore drömmen men tyvärr så ligger prislappen för vattentäta kontakter långt över min ekonomi. De är helt enkelt oförskämt dyra. Ett par hundra kronor per kontakt får du kallt räkna med. Men får jag tag på en billig och vattentät kontakt kommer jag sätta den först och främst mellan navelsträngen och ROV:n så att jag slipper släppa runt på kabeln när jag flyttar ROV:n.
Singer: Som sagt så har jag inte provat motorerna i saltvatten ännu. Motorerna jag har valt är relativt billiga och enkla att byta ut så skulle det bli något problem kostar det inte allt för mycket tid och pengar att få dit nya. Är man osäker och vill ha lite extra säkerhet kan man alltid smörja in lagerna med något lämpligt vattenavstötande fett.
Det finns en del olika tekniker för att få genom kablarna inuti ROV:n. Jag har valt
kabelförskruvningar som fungerar hyfsat. På den sidan av kabeln som går ut i vattnet satte jag dit en krympslang med lim för att hindra att vattnet smyger sig inuti kabeln.
Ett annan lösning är att gjuta in kabeländan i ROV med epoxy, se
här.
Att montera elektroder på utsidan tror jag inte riktiga på. Risken som jag ser det är att det går smygströmmar mellan elektroderna som äter upp materialet men här tror jag någon annan som vet får hoppa och svara
Det absoluta bästa rådet jag kan ge är att man minimera antalet kablar som går in i ROV:en.
Edit: Förtydligade antalet ledare...