Ficklampor, vad ska man titta efter? Lumen, Watt, Led...?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Ficklampor, vad ska man titta efter? Lumen, Watt, Led...?

Inlägg av toffie »

Hallå på er,
Även om jag är långt mycket yngre än flera stycken på forumet, vad jag fått känslan av hur som ;) .. Så börjar man bli till åren.. Snart inne på 30 talet.. :vissla:
Eftersom jag "fortfarande" tyvärr jobbar natt och går ut en del där det är rätt mörkt så tänkte jag att det kunde vara bra med en ficklampa som är rätt så stark,
men inte kostar som en porsche..

Sitter och kollar bland annat på DX men det finns så mycket information, fast ändå så lite och väldigt mycket ofullständig information speciellt på DX..
Vad är det man ska leta efter?

- Lumen
Bör väl vara så hög som möjligt, då borde det väl vara ljust? Vad ska man satsa på, på ett ungefär.. 200, 500, 1000, 2000?

- Watt
Bör man tänka på det på något sätt? Menar att om man tittar på energilampor som exempel så ligger de på 7W som motsvarar 40W från vanlig lampa i ljusstyrka..!? :humm:
Men de kanske bara helt enkelt lyckats ge samma ljusstyrka med mindre effektåtgång? För ju högre Watt desto varmare blir ju ficklampan, i långa loppet alltså..
Lampan drar väl mer ström då också förstås, så lite viktigt kanske att titta på det? Ska det vara så lågt som möjligt då kanske?

- LED, HID? m.m.
Finns ju ett par olika varianter..

- Batterier
Någon typ av batteri som är bättre och står ut mer bland andra?

- Candela
Detta värde var länge sen jag såg på ficklampor, används det inte längre eller? Är det lumen som gäller nu eller något annat?

- Färg temperatur
Vilken temperatur ska det vara på lampan, det är väl visserligen smaksak, vissa vill ju ha det gulare, vissa blåare.. Men om man bara vill ha det behagligt,
jag funderar för mig själv, jag vill nog ha lite mer åt det gulare hållet, vitt fungerar rätt bra om det inte blir för starkt, men blått har jag tröttnat på :P
Mellan 4000-5000K borde väl passa då? Finns det ens att få, för "normala" pengar? De flesta lampor jag sett ligger på 6500K..

Kan ju vara bra att samla all expertis om ficklampor på ett ställe som sedan kan läggas in i Wikin och som är sökbart här på forumet..
Tackar på förhand för all hjälp!
blueint
Kontakt:

Re: Ficklampor, vad ska man titta efter? Lumen, Watt, Led...

Inlägg av blueint »

Candela är Lumen inom ett avgränsat område. Watt säger inte så mycket, dock kan man relatera det till Lumen om man vet effektiviteten, men den kan variera. Så Candela & Lumen är betydligt bättre. Observera att ljusstyrkan utanför den definierade vinkeln för Candela kan vara obefintlig, så kolla att strålningsvinkeln är det du behöver.

Kort sagt du matar in watt och får ut candela, där lumen är den totala candelan i alla riktningar i korthet.

LED/HID.. kika på Candela/Lumen. Gissningsvis är högintensitets LED mer ljus för varje watt. Och mest ljus totalt.

Batterier: Li-Poly, LiON, NiMH, PbO2, Alkaliska. Med mest kraft i först. Litiumbaserade batterier är dock i princip som att använda termit (bomb) som ett batteri..

Våglängd: Vitvarm är att rekommendera då man slipper blåljuset. Men "vit" fungerar också.

En ficklampa med högintensitets LED med många lumen, Li-Poly batteri samt vitvarmt ljus vore något. Det finns en del dykarlampa hembyggen med SMPS som kan vara något att kika på om du vill spara pengar eller få speciella egenskaper.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oj va tidigt du var uppe blueint! Trodde jag var själv på forumet vid den här tiden ;) Blir så när man jobbar.. :roll:

Tack för den väldigt värdefulla informationen!
Börjar känna mig lite seg nu dock, så får kolla på det mer efter jag sovit..

Om man ska göra något hemmabygge, går det verkligen att få det lika "litet" som en normalstor ficklampa? á 15-20cm..
Vart skulle man då få tag på själva "huset"? Klart att det skulle vara skoj att bygga eget, men är det värt det är frågan? Kanske om man vill ha speciella egenskaper..
Får nog undersöka det lite mer, kanske kolla på hemmabyggen av ficklampor också och se vad de har för egenskaper..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för mina egna funderingar i ämnet

välj batteri först. ex r6 eller 18650, det senare har jag i många ficklampor nu

välj lysdiod, ex ssc p7 eller cree xp-e , bra verkningsgrad är viktigt

välj hur stor du kan tänka dig att ha

välja hur många effektlägen du vill ha

det senaste jag köpte var en , ebay Item number: 160489352811, med 18650, cree xp-e, liten, tre effektlägen

den räcker för det mesta, och är liten och trevlig

har några med ssc p7 med lite större reflektor, ger lite mera ljus och lite bättre stråle
SvenW

Inlägg av SvenW »

Jag byggde just en hemgjort ficklampa, utifrån en gammal och trasig dito som fick bidra hus och reflektor.
Fyra laddningsbara batterier NiMH 2.5 Ah ca 30 kr/st.
Två Lumileds lysdioder specade 160 lumen vid 700 mA. Dock driver jag dem försiktigt med ca 200 mA. Ca 50 kr/st. (Elfa)
Resultatet blev en skapligt stark ficklampa med fem timmars driftstid per laddning.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag tittade minst lika mycket på drifttid vid reducerade ljusstyrkor som på antal lumen vid maxeffekt. Visst, mer ljus är ofta bra, men den "månljus-inställning" som finns på foursevens lampor tycker jag är rätt smutt. 30 dagars (specad) brinntid med 2 st AA-batterier, och tillräckligt litet ljus för att inte totalt sabba mörkerseendet.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Skaffa en Maglite.
Det är 50/50 ficklampa/batong. =P
tesladude

Inlägg av tesladude »

En så här kanske vore nått http://4hv.org/e107_plugins/forum/forum ... 97381.last hehe. Vet dock inte om den kan kallas ficklampa ;)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej

Köpte en sådan här på DX och är supernöjd. Aldrig sett en ficklampa som är så stark. Tre lägen Hög/låg och Högblink.
Nästan så det högsta läget bländar om man lyser på närbelägna föremål.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39360

Köp en cykelhållare också. Det gjorde inte jag. Helt perfekt ljus till cykeln

Köpte ett par batterier http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 och en laddare http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1251 också för ca 250 kr allt som allt inklusive frakt. Slapp tull och moms den här gången :-)
Batterierna kan vara svåra att få ner i laddaren men det är för att de är några mm längre än standard. De innehåller någon form av skyddskrets. Batterierna är 18650 TrustFire 2500mAh 3,7 volt

Du får byta sladd till laddaren. En vanlig sådan där gammal bandspelarkabel tvåpolig om du inte har en adapter

Men som sagt helnöjd
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Delarna till tesladudes tips 4hv.org/..viewtopic.php?97381 kan tydligen hittas här
stores.ebay.com.au/led-world2007..100w stores.ebay.com.au/led-world2007..100w+lens .. Warm White 100W LED 80,97 AUD (526 SEK).
sneaky

Inlägg av sneaky »

Candlea vs Lumen är en väldigt komplicerad historia. Om du är intresserad så tycker jag att du ska läsa den andra kommentaren på denna sida. Det är väldigt mycket information men den är matnyttig:
http://cotradeco.com/posts/1122-lumens- ... of-a-light
(min personliga åsikt: bry dig inte om candela/candlepower utan titta bara på lumen)

Vad har du för krav på din ficklampa? Du säger att den ska vara "rätt så stark". Det säger tyvärr inte så mycket.
När du är ute och knallar på natten behöver du då se saker på nära håll, långt håll eller en kompromiss mellan båda?

Vad är det du behöver se, natur eller stadsmiljö? LED har en tendens att få saker att se "platt" ut. Detta är troligen inte något som spelar någon roll men jag har läst att jägare till exempel föredrar glödlampor före LED på grund av detta.

Hur länge behöver lampan lysa? (påverkar storlek eller intensitet)

Använder du handskar? Då kan det vara av vikt att strömbrytaren är lättåtkomlig.

Behöver du använda båda händerna när du jobbar? Kanske en pannlampa är att föredra?

Vad gäller HID/LED. LED har knappat in ordentligt på HID på senare tid men pratar vi rå kraft så leder HID fortfarande. Till exempel finns SST-90 som kan skrämmas upp till över 2000 lumen. De blir dock ruskigt varma och kräver en hel del kräm (9A@~3.8V). En fördel som HID har är att de är lättare att fokusera vilket leder till att de kan kasta ljuset längre. Nackdelen med HID är att de oftast är lite otympliga och de har en liten uppvärmningsperiod innan de kommer upp i full styrka. Vissa tycker heller inte om att slås av och på alltför frekvent. Det finns visserligen HID-lampor som har "instant on" men de ligger i en prisklass du inte ens vill fundera på.

Inom batterier så är de Li-Ion som är vanligast bland högpresterande ficklampor idag. Även om blueint har en viss poäng med att dessa batterier meför vissa risker så är det en aning överdrivet. Det är väl ingen här som tvekar att lägga en laptop i knät? Och vilken typ av batteri sitter det i en laptop? Mobiltelefoner har de flesta av oss ganska nära juvelerna och i mobiler sitter det... just det, Li-Ion batterier. Däremot är det ofta så att högpresterande ficklampor kräver mer av batterierna och därför kan medföra en större risk i sammanhanget. Som tur är så finns det idag "säkra" batterier som både skyddar elektroniskt mot missöden men som även fysiskt kan stoppa reaktionen.

Våglängden på ljuset spelar också in i den upplevda intensiteten eftersom ögat är mer känsligt i vissa våglängder. Oftast så är även lysdioder med en neutral vit färg lite klenare än en lydsiod som drar åt det blåa hållet. Men i praktiken så är det en smaksak.

Och ja, det går fint att bygga en lampa själv med bra kräm i men ändå hålla storleken nere. MagLite-lampor är väldigt populära "hosts" för sådana byggen (det enda MagLite är bra för i mina ögon :D ). De är lätta att slita isär, har gott om plats och framförallt så finns det enormt mycket information på nätet om just sådana byggen. Utbudet av delar som är anpassade efter just dessa lampor är även stort (reflektorer, linser, drivare, batterihållare, extenders etc etc).

Så, nu har jag babblat tillräckligt utan att ge några konkreta svar på någon av dina frågor haha.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Sneaky; Det bra med Maglites är ju att det är primitiva lampor som du kan göra någon väldigt ledsen med utan att för den delen bryta mot knivlagen (som en teleskopbatong gör)
Användarvisningsbild
Smurfen

Inlägg av Smurfen »

Istället för maglite så köper ni en http://www.jula.se/ficklampa-led-134137
Hittar ni den olackad så kostar den 99:- (utgående modell antar jag).

Sen shoppar ni en insats typ http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35241
När jag köpte min från DX så kostade den $19.
Slipa ner den försiktigt några tiondelar i diameter och stoppar i.
Vill man ha mera kräm så tillverkar man en batteritub/adapter så att 2st 18650-batterier passar istället för 3xR20.

Visst är det lite pill och meck att få till det. Men sålänge man är någorlunda händig så klarar man det utan problem.

Bild
Skriv svar