Depronflyg
Re: Depronflyg
Mitt råd är tveklöst att skaffa 2.4GHz! Jag och 3 till på klubben kör Turnigy 9X radio från HobbyKing. Inga bekymmer alls! I sommar har det flugits allt från 2m metanolkärror till seglare (som flugits mer än 500m över marken) till innomhusplan. Inte några bekymmer med radiolänken.
Va på flygträff i Arvika och där är det från och med nästa år obligatoriskt med 2.4GHz om man vill flyga under träffen.
Va på flygträff i Arvika och där är det från och med nästa år obligatoriskt med 2.4GHz om man vill flyga under träffen.
Sååå, nu äntligen har det kommit in lite prylar så jag kan bygga klart det eländes planet nu. Börjar bli lite sent på säsongen men va fasen, det ska nog gå att flyga ändå. Hoppas jag hehe.
Nåja, har testat motorn och propeller, ett jäääkla drag jämfört med en borstad motor, jösses. Går ju inte att komma i närheten av en borstlös. Och sen vilken skillnad med att använda LIPO med, det blev helt annat drag i saker o ting. Härligt.
Upptäckte att det är mycket smidigt att använda kretskortlaminat att ha som motorfäste. Limma fast lite laminat, borra lite hål för motorn och skruvar, i med skiten o skruva på plats. Hur bra som helst. Billigt och väldigt lätt.
Bilder:

KOmmer fler bilder när det blir mer färdigt
Nåja, har testat motorn och propeller, ett jäääkla drag jämfört med en borstad motor, jösses. Går ju inte att komma i närheten av en borstlös. Och sen vilken skillnad med att använda LIPO med, det blev helt annat drag i saker o ting. Härligt.
Upptäckte att det är mycket smidigt att använda kretskortlaminat att ha som motorfäste. Limma fast lite laminat, borra lite hål för motorn och skruvar, i med skiten o skruva på plats. Hur bra som helst. Billigt och väldigt lätt.
Bilder:

KOmmer fler bilder när det blir mer färdigt

Hehe, nu har du också upptäckt det härliga med borstlöst och LiPo. Har några "avlägset bekanta" som hårdnackat står fast vid användande av borstade motorer och NiCd eller NiMh...de menar att skillnaden är högst marginell...utan att ha testat själva. "Idioter" är min enda kommentar...

"Sent på säsongen".. Man kan flyga på vintern utan problem också 
Hur som, det ser ju riktigt stiligt ut!
Ser fram emot film sen när du flyger den där, hoppas den flyger fint

Hur som, det ser ju riktigt stiligt ut!
Ser fram emot film sen när du flyger den där, hoppas den flyger fint

Hehe ja det är som dag och natt. Ett otroligt drag i borstlöst. Mindre i storlek, går jämnare, mindre vibrationer och än så länge och tester jag gjort, många gånger mer effektivt
. Kan inte instämma mer, idíoter, jag var en av dem men är nu konverterad haha.
Klart det kommer filmer, så fort som möjligt. Ska bara limma ihop de sista delara och ragga upp nån som kan ställa upp och filma. Annars får jag sätta fast kameran på huvet eller nåt.

Klart det kommer filmer, så fort som möjligt. Ska bara limma ihop de sista delara och ragga upp nån som kan ställa upp och filma. Annars får jag sätta fast kameran på huvet eller nåt.
Inte sätta på huvudet, vill du vi ska må dåligt när vi tittar på filmen? 
Åk upp till Stockholm annars (mohahaha) så kan jag se till att vi filmar med högupplöst HD
Eget mediaföretag kan ju vara bra för något tydligen
hehe

Åk upp till Stockholm annars (mohahaha) så kan jag se till att vi filmar med högupplöst HD

Eget mediaföretag kan ju vara bra för något tydligen

HAhah, hmmm. Ska du inte märka ord sådär
Ska inte vara gnällig men lång flygning til stockholm haha. Har jag vägarna förbi så...

Ska inte vara gnällig men lång flygning til stockholm haha. Har jag vägarna förbi så...
Haha.. nu blev det kanske inte riktigt som jag tänkt då
Jag menade precis som du, att sätta kameran på huvudet.. inte sätta på huvudet 
Om det var det du menade, jag tyckte det blev lite fel hur som
Ja jo, du får väl slänga upp ett meddelande här på forumet eller kanske slå en pling så jag kan hålla koll när planet åker förbi
Det skulle iofs vara rätt skoj om man kunde ha någon annan typ av kommunikation med planet, med gps styrning och video.. kanske via 3G..
Blir väl svårt på sträckor där det inte finns 3G dock.. men skulle va skoj om man kunde få till det så man kunde göra riktiga långflygningar
Sen är det ju det med batteri också, plus att kanske depron inte skulle klara det i längden

Om det var det du menade, jag tyckte det blev lite fel hur som

Ja jo, du får väl slänga upp ett meddelande här på forumet eller kanske slå en pling så jag kan hålla koll när planet åker förbi

Det skulle iofs vara rätt skoj om man kunde ha någon annan typ av kommunikation med planet, med gps styrning och video.. kanske via 3G..
Blir väl svårt på sträckor där det inte finns 3G dock.. men skulle va skoj om man kunde få till det så man kunde göra riktiga långflygningar

Sen är det ju det med batteri också, plus att kanske depron inte skulle klara det i längden

Hehe ja, hajjade inte riktigt heller. Var lite trött då, hjärnan har gått o lagt sig. Nä tänkte binda fast kameran på huvet om inte nån kan hjälpa mig med att hålla kameran. Men kanske blir lite karuselleffekt och mår illa sen?
Hehe ja, sätter kompass på det och hoppas batteriet håller då. Ja, du kan ju ha telemetri på vissa sändare, då kan du få lite information tillbaka också.
Hehe ja, sätter kompass på det och hoppas batteriet håller då. Ja, du kan ju ha telemetri på vissa sändare, då kan du få lite information tillbaka också.
Det var det jag menade med att vi ska må illa avcitizendildo skrev:Nä tänkte binda fast kameran på huvet om inte nån kan hjälpa mig med att hålla kameran. Men kanske blir lite karuselleffekt och mår illa sen?