Har nu fått hem två 2.4GHz moduler som jag behöver antenner till, nämligen SMA-male för 2.4GHz bandet med en impedans på 50 ohm.
Gain är inte jätteviktigt då det är på prototypstadiet, men kan vara bra och se vart det finns high-gain antenner också.
Så omni-directional är väl att föredra just nu. Gärna någorlunda billiga, siktar på runt 100kr styck max, går det?
Enligt databladet så sägs det även;
"For omni-directional applications (all directions) consider selecting a half-wave antenna with 2-4dB gain.
Quarter-wave types may be inefficient."
Hur hittar man denna information? På de sidor jag kollat på, Webhallen & DX än så länge, så står det inget om vad för
typ av antenn det är så sätt.
För de antenner som Webhallen och DX har så verkar ingen vara utav SMA-male typen..?
Sen undrar jag även, för exempelvis luftapplikationer där man har en modul uppe i luften och en på marken, kanske beror på antennen,
men vad gör det för skillnad mellan att ha antennen rakt upp eller rakt ner?
Det är väl iofs samma sak med RC bilar, där ska antennen vara rakt upp, iofs lite svårt att ha den rakt ner

Men gör det någon direkt skillnad? I luften borde det väl nästan vara bättre att ha antennen neråt, eftersom andra modulen med största
sannolikhet kommer befinna sig på marken

Möjligen skulle man kunna ha en male-male kabel med en female antenn.. Vart hittar man "korta", runt 10-15cm långa male-male kablar i sådant fall?