Depronflyg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Depronflyg

Inlägg av hubben »

Ett tips är att hålla det så enkelt som möjligt från början. Du kommer att krascha - det är det som är det fina med depronplan, man vågar flyga inverterat på en halvmeters höjd... ;-)
Jag har gjort streck med tailfenan i pudersnön med min lilla F22:a, men sen har jag lagat den otaliga gånger oxxo. När vi kör innecombat får man poäng för att klippa streamern på den andra, men det roligaste är att kvadda varandras flygplan. Den som först lyfter efter en krock vinner. ;-) Rekordet jag har är att jag var först i luften när vi kom till salen, blåste på full fräs tvärs hela salen, tog upp den i en halvloop nästan upp till taket - och där hängde en basketkorg... Motor + acc fortsatte genom korgen och ut mitt på golvet, medan flygplanskroppen hängde kvar. 5 minuter senare flög jag igen. ;-)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Snabbt och enkelt, det är helt rätt strategi. Kul att se ditt bygge. Hoppas det flyger bra!
Jag slängde ihop ett plan i lördags. För den intresserade finns bilder och byggbeskrivning annat forum.

Smakprov:
Bild
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

HAKSLÄPP! :bravo: :bravo: :bravo: :tumupp:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Berätta hur det där flyger sen...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag som tänkte fråga om den där flyger? 8)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Med tillräckligt stor motor kan du få allt att flyga. ;-)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Från tråden; http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45255 .. Första sidan, några poster ner från start..
Fagge skrev:...Eller kör ni efter principen: även kylskåp kan flyga bara man har tillräckligt med motorkraft!?.
:D
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag har inga som helst betänkligheter om att den kommer att flyga. Har byggt flera liknande modeller. Besväret man kan få med framåtsvept vinge är att den vobblar vid hög hastighet, men jag tror att denna gången har jag förstärkt vingen tillräckligt för att slippa undan det.

Det förra planet med framåtsvept vinge startade jag såhär. Fullgas så startade den vertikalt, men då som sagt kom den in någon knepig självsvängning när det gick för fort...

Bild
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Är det inte knepigt att se vad som är upp och ner på dendär?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Den spetsiga delen pekar framåt, det brukar räcka för mig :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

För att följa strömmen kommer det en liten kort film på en testkast med planet. Det sitter ingen motor i, men alla servon är i, och även ett annat batteri ,det väger runt 130 gram, så det nya LIPO't som kommer i nästa vecka väger mindre, och dubbla kapaciteten, väger 90 gram. Så det blir ännu bättre.

Men trots den vikten flyger det rätt bra. Gör verkligen inte några störtdykningar iaf, med alla roder raka. Ursäktar den urusla kvaliteten....

http://s478.photobucket.com/albums/rr15 ... 023437.mp4
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Den flög ju väldigt bra! Vågar inte jämföra med provkastet av mitt flygbygge ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe tack. Men det gör stor skillnad med bakre roder på också såklart. Så tror din kommer flyga riktigt bra med bakre roder på. Får väl se nu i veckan när jag får min motor, laddare och batterier. Testflyg i helgen

Måste fråga, är du nöjd med radion, funktioner o räckvidd o så?? Funderar seriöst på att skaffa en 2.4 GHz nämligen...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Än så länge tycker jag att den är toppen, för priset. Men jag har inte testat den på avstånd än. Jag såg någon som skrev i en tråd (var det kanske min tråd?) att han hade förlorat flera flygplan pga att denna radion tappat kontakten. Men om man söker på internet och läser review samt inläggen på HK's hemsida så verkar alla säga att den fungerar jätte bra. Så vi får se när jag kommer upp i luften o kan testa den på lite större avstånd :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, då blev jag genast lite mer tveksam till den. Kanske bäst att hålla sig till en 35 MHz så länge, och spara till en bra Futaba-sändare kanske.

Men skriv gärna när du testat den sen :)
Skriv svar