Ett Opti BF20L bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Vad tror ni om denna motor + en frekvensomriktare till antingen spindel eller svarv. 60£ så ett bra pris i alla fall.
Det skall väl vara en 2-polig motor för att få tillräckligt varv eller?

Baldor Metric-E
Catalog number: MVM50912C-57
Power: 1.5 kW
Number of pole: 2
Number of phase: 3
U: 400V Y
Frequency: 50 or 60 HZ
Face mount motor (B14)
Enclosure: IP55
Frame: 90

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0501972929
perra_e

Inlägg av perra_e »

Äntligen! Drömmarnas tid är förbi och idag på förmiddagen lämnade speditören av fräsen utanför garageinfarten. Som tur var var tjejen hemma. Det var hur tydligt som hells uppmärkat att dom skulle avisera på telefon innan, men lite som väntat gjorde dom inte det. Dom kunde inte heller backa intill bilen och ställa av fräsen utanför garaget. SVAGT!
Med hjälp av en granne och en säckakärra från jobbet fick vi dock in fräsen i garaget.

Jag har packat upp allt och det ser ut att ha klarat transporten bra.
Tyvär åker jag bort med jobbet i morgon eftermiddag. Normalt sett hade det väl varit trevligt men just nu hade jag hellre varit hemma och skruvat.

Första steget blir att skruva isär fräsen så att man orkar bära ner den i källaren. Det blir förmodligen på torsdag eller kanske fredag. Sedan är det fästen till servona som skall ritas och sedan får jag se om det går att få tag i aluminium till fästena här i närigheten eller om man måste beställa från Tyskland. (Bra priser där).

Byte till kulskruvar skall nog gå smärtfritt. Det skall bara vara att skruva dit.
--Per

Ett par bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Börjar bli lite avundsjuk :)
Jag kanske har några Alu-bitar, säg bara storleken så kan jag kolla.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Dagens övningar resulerade i ett steg fram och två tillbaka.
Jag har plockat isär fräsen och burit ner den i källaren idag. Jag har även börjat montera kulskruvarna.
Första kulskruven för x-axeln gick bra men när jag skulle sätta dit y-axeln började strulet.
Man är tvungen att skuva av kulmuttern från skruven för att kunna monera den. Det följde med ett litet rör som som håller kulorna på plats i muttern under demonteringen så så långt var det inga problem. MEN när jag skulle sätta dit muttern så åkte röret ut en liten bit och två kulor hoppade lite snett. Jag petade dit om igen och skruvade ihop det hela. Det gick bra ända tills nästan hela muttern var på skruven. Då började det kärva lite. Jag försökte då skuva isär igen, men då var det helt låst :cry: Det slutade med att jag var tvungen att ta till lite våld och två kulor gick sönder. När allt var upprensat så monterade jag det hela igen, men nu är det ett väldigt glapp i kulmuttern. Måste bero på de saknade kulorna.

Jaja. Får se om jag kan få tag på nya kulor eller om det går att fixa någon utbytes mutter. Skall kolla med damencnc.
Nästa steg blir i alla fall att rita ihop fästena till servona. Hoppas det löser sig snabbt med kulmuttern.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag tyckte det var konstigt med glappet så jag testade lite till. Det var ett rejält skit fel. Jag hade inte dragit åt muttern till veven på ageln ordentligt. Det var där det glappade :oops:

Jag gjorde en snabb mätning och det verkar vara mellan 3 och 4 hundradelar i vändglapp på både x och y. Muttern har nog klarat sig, men man skulle kanske försöka fylla på med ett par kulor i alla fall.
--Per
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag tror att det där är rullade kulskruvar (till skillnad från slipade) - det syns på "vecket" på kammen mellan kulbanorna och på avsaknaden av spår i botten på kulbanan. Är de rullade så är de nog inte heller förspända, vilket betyder att de har ett litet glapp. Vet inte om det går att få bort?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det är rätt att det är rullade kulskruvar. Någon hundradel är det garanterat där och sedan är det säkert minst lika mycket i lagren. Är det inte mer än 3 hundradelar så är det ok till att börja med. Sedan kan man ju byta lager och förspänna dom så borde man vara nere runt 1 hundradel vilket är klart godkännt.
--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Dagens övning bestod i att sätta ihop fräsen igen. Jag snackade med min kompis som skall hjälpa mig att fräsa fästen idag. Tyvär är han totalt överbelammrad med jobb så jag bestämde mig, efter ett tips från H.O, att fräsa temporära fästen manuellt för att göra de slutliga själv lite senare.

Jag har också ritat, mätt och räknat på kuggtandsdrivningen i kväll. Till slut fick jag ihop en beställning hos http://www.sdp-si.com/estore. Det blev HTD5 med 9mm rem. Jag tänkte ta 15mm bred rem först, men de remskivorna blev lite för breda. Hoppas att man har räknat rätt på remlängder nu :)

Jag har även mätt lite mer på vändglappet nu när jag har monterat ihop allt ihop. Lite mer än vad jag hoppats på. ca 5-6 hundradelar på x och 8 hundradelar på y. Det var ca 8 hundradelar på x med innan jag lossade lite på justeringen av bordet så att det gick lite lättare. Tyder det på att det mesta glappet är i lagrena? Det går kanske inte säga. Kontentan är att det är något lite mer glapp på y axeln där jag strulade med kulskruven i alla fall.

Är det någon som vet vad man borde kunna förvänta sig för värden på glappet?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Glömde skriva att jag mätte planheten på bordet kontra spindeln i går också. Det var riktigt bra tyckte jag. 0,03 mm över hela bordet i x-led och 0,01mm i y-led.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Dagens insatts för bygget blev att beställa vinkelkontaktlager och tallriktsfjädrar. Se resonemang för val av fjädrar. Damencnc har även postat lite nya kulor för kulmuttern idag. Kanoncervice där ifrån!!!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Kuggremmar och hjul skickades från http://sdp-si.com/ i Fredags. Jag har passat på att skissa på monteringen. Jag vill kapsla in remmarna och lager så att man slipper spånor och eventuell kylvätska. Toppen av fästet för x-axeln kommer att hamna ca 10mm över border med denna skiss, men det gör nog inte så mycket. Jag har gjort möjlighet att justera remspänningen på y-axeln men inte x-axeln här. Jag har sett att de flesta som bygger om BF20 kör utan justeringsmöjlighet när dom har gjort inkappslingar. Jag skall känna lite på grejerna först innan jag bestämmer mig.

Här är ett par utkast på fästen för x- och y-axel.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu blir jag imponerad. Tandremmar och hjul kom idag från SDP/SI. Klart snabb leveranstid och jag slapp tullen också :) Säkert mycket tack vare att det levererades i ett kuvert (med bubbelplast). Nu skall jag se om jag kan göra ett par temporära fästen för servona. Jag åker även på att göra lite bussningar då dom stora tandhjulen är borrade med 12mm och kulskruvarna är bara 10mm.

Så här ser det ut:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har det hänt lite praktiskt. I helgen och i går svarvade jag till lite bussningar för att kunna montera remhjulen temporärt. Jag har en gammal Unimat3 som är alldeles ypperlig till småsaker, men shit vilken tid det tar när man skall avverka lite gods. Navet till z-axeln är 55mm i diameter och jag har tagit ur ett hål som är 30mm på ena sidan och en tapp som är 12mm på andra sidan (har inga bilder just nu). Detta + två bussningar med 10mm innerdiameter och 12mm ytterdiameret för x + y axel har tagit 6-7 timmar :shock:
perra_e

Inlägg av perra_e »

It's alive!

Nu är alla temporära fästen klara, servona monterade och PC med mach3 är ansluten.
Allt fungerade nästan perfekt direkt. X och Y axeln inga problem, men z-axeln stannade direkt när man försökte jogga. Jag ställde ner accelerationen och sedan fungerade den med utan problem. Det enda som är lite störande just nu är att servot för x-axeln står och brummar när man har joggat. Jag vet inte varför ännu, men det skall väl ordna sig med tiden. Nu skall jag bara justera Mach3 så att matningen stämmer med verkligheten (att 10mm i mach3 blir 10mm i verkligheten), sedan är etapp 1 klart.

Jag fick även hem kullagrena idag så nu kan jag börja med de permanenta fästena och lagringen.

Här är lite bilder:
H.O

Inlägg av H.O »

Bra jobbat!

Testa att ställa ner D lite på X-axeln får du se om det hjälper. Om du lossar remmen, gör den lika dant då, eller ifall du ger den en liten "knuff"?

En grej som förekommer med de enkodrar som används är att det kan bli ett ytterst litet glapp mellan enkoderns "nav" och den adapter som monteras på motoraxeln. Vid höga upplösningar (dom var ställda på 4000 counts/rev) kan detta lilla glapp räcka för att orsaka vibrationer, speciellt när regler-loopen har hög förstärkning. Jag tyckte jag hade justerat in det bra men det KAN vara det som gör att den nu vibrerar. Du kan testa att skruva av det bakre locket och lägga en "dutt" silikon eller nått annat gummiaktigt lim i spline'sen mellan axel-adaptern och navet, bara en liiten dutt.

Här är en video där min första AMT enkoder beter sig på ett liknande sätt. DÅ visste inte jag vad det berodde på men nu vet jag....
Skriv svar