Enkel oscillator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Enkel oscillator?

Inlägg av DennisD7 »

Jag vet, det här är en noob-fråga, men vissa saker är svåra att googla sig fram till. :oops:

Jag behöver ha en klockfrekvens till mitt pacman-projekt. Hittills har jag varit inne på att använda mig av en kristallkrets där jag delar ner 14 gånger till 2 Hz och det har fungerat bra. "Problemet" är att jag inte har så gott om vippor och jag behöver ändå inte vare sig klock-precision eller särskilt höga frekvenser.

Visst ska det gå att bygga en enkel oscillatorkrets med några kondensatorer och transistorer? Och kanske kunna justera frekvensen med hjälp av ett vridmotstånd? Det verkar vara så min experimentplatta funkar, men jag har inte lyckats nysta ut det ordentligt.

Är det någon som kan tipa om en tutorial eller nåt, för jag hittar inget? :?

Jag behöver ca 100 - 1000 Hz, och jag arbetar i 3V.

Och blir vågen fyrkantig nog för en CPLD månntro? :?:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

En klassisk 555:a fixar det galant!

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html

EDIT: Du får alltså koppla den som en astabil vippa. Om du använder en TLC556 kan du driva den med 3V.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 13 juni 2005, 15:17:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Fan Snigelkastarn! Varför är du alltid så snabb!
Kan inte vi noobar få svara på några frågor också? :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

ICM7555 är en variant av 555an, som är både strömsnål & jobbar med spänningar ända ner till 2V!.
Finns i Elfa!...
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ah!
Tack pojkar, det här ser ju lovande ut. Det blir en del att läsa på och experimetera med. (och tack för tipset fagge, här ska ytmonteras!).

Jag återkommer med fler frågor så snart jag kört fast :D
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Du kan även göra det med en Schmitt-trigger inverterare (exv. 7414, samt kondensator + motstånd). För 2 Hz tror jag att värdena 470uF och en trimresistor mellan 0-1kOhm är fint.

Motståndet kopplar du mellan utgång och ingång på en av inverterarna i chipet (på 7414 är tex ben 1=in och ben 2=utgång). Kondensatorn kopplar du mellan ingång och jord. Oscillatorsignalen hämtar du på utgången. Trimma motståndet för att tuna frekvensen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En fyrkantsvåggenerator går även att göra såhär. Enligt mina uppkopplingar slår faktiskt denna enkla krets 555:an både i frekvensstabilitet och snyggare våg. dock vill jag understryka att det var enligt mina egna testkopplingar så jag garanterar inget ;)

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... llator.JPG

Med potentiometern finjusteras frekvensen inom +-70Hz. Denna kan du ta bort helt och byta ett motstånd mot en pott istället. Labba dig fram till en bra frekvens i en simulator. Har du ingen som mäter frekvens kan jag göra det :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

PIC10F-serien är billigare än en 555á.... 6,50 per styck och inbyggd oscillator.... Onekligen löjligt coolt!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Var köper man PIC10xx?
Om de kostar < 10:- är de ju extremt intressanta ersättare till 555:or!
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

jag hittade ett ställe där de säljer pic10f LÄNK. Den biligaste den kostar 0.91$ (USD) och den näst biligaste kostar 0.99$.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

har för mig att de kostade 6,5 på farnell om man köpte minst 10 stycken.
frejo

Inlägg av frejo »

Eller så gör man så här:
http://www.ece.concordia.ca/~a_mozgov/m ... ?pg_num=42

För snyggare våg:
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt13.htm

74AC14 kostar 1.53:- hos elfa ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är sant, men det roliga är att man kan använda uP till saker man aldrig hade tänkt ha dem till. Säger inte att det är den bästa lösningen, men onekligen en rätt rolig lösning.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Frejo: jag blev lite sugen på 74AC14 nu.
...Man använder bara två av de sex Schmitt-grejerna i den, eller hur? Betyder det att jag kan använda samma chip till att bygga tre olika våggeneratorer med olika frekvenser? Och det verkar funka i 3 V.

Spelar det någon roll hur man balancerar kondensator och motstånd? I exemplet här har de använt 1000pF och 22kOhm, kan den ena dubblas och den andra halveras utan att man behöver tänka på något?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> DennisD7

Jadå, det är ett vanligt RC-nät. Det går bra med nästan vilken kombination av R & C som passar dig, så länge värdena inte är extrema, d.v.s. att de är så stora eller små att IC'ns ingångskapacitans respektive ingångsresistans påverkar nätet så mycket att man måste ta hänsyn till det.
Grov höftning; Kapacitansen bör vara större än ett tiotal pF, resistansen bör hållas under MOhm-området.
Skriv svar