Min robot
Re: Min robot
Verkligen tjusigt!
Bra idé också med slangen på stötfångaren.
Kommer väggarna lite för nära ibland p g a ultraljudssensorerna?
Bra idé också med slangen på stötfångaren.
Kommer väggarna lite för nära ibland p g a ultraljudssensorerna?
Wow, grymt snygg robot! Hela roboten ser riktigt professionellt konstruerad ut. Jag gillar skarpt dina egentillverkade lysande ultraljudssensor och stötfångaren.
Hur pass känsligt är stötfångaren? Känner den av minsta lilla knuff eller kräver det att roboten kör in ordentligt för att trycket ska ändras så mycket att det går att detektera det? Vad är det för det för fjärrkontroll du har till den?
Vad har du för planer för den?
Hur pass känsligt är stötfångaren? Känner den av minsta lilla knuff eller kräver det att roboten kör in ordentligt för att trycket ska ändras så mycket att det går att detektera det? Vad är det för det för fjärrkontroll du har till den?
Vad har du för planer för den?
Hej niroma och Jonas, kul att ni gillar min robot.
Trycksensorerna är ganska känsliga. Jag har en mjuk silikonslang och tryckgivare på 0-70mbar. Här har jag försökt förklara lite mera om hur trycksensorerna fungerar: http://letsmakerobots.com/node/22442
Fjärrkontrollen är också hemmagjord, den är baserad på en PIC16F887 och den skickar IR-data med hjälp av UARTen på 2400 b/s modulerat med 38 kHz. Jag har ett enkelt egenpåhittat protokoll, där ett kommando är en byte.
Angående framtidsplanerna så har jag nog bara tänkt att jobba med mjukvaran för att få smartare och mera livfullt beteende.
Trycksensorerna är ganska känsliga. Jag har en mjuk silikonslang och tryckgivare på 0-70mbar. Här har jag försökt förklara lite mera om hur trycksensorerna fungerar: http://letsmakerobots.com/node/22442
Fjärrkontrollen är också hemmagjord, den är baserad på en PIC16F887 och den skickar IR-data med hjälp av UARTen på 2400 b/s modulerat med 38 kHz. Jag har ett enkelt egenpåhittat protokoll, där ett kommando är en byte.
Angående framtidsplanerna så har jag nog bara tänkt att jobba med mjukvaran för att få smartare och mera livfullt beteende.
Wow! Ja... imponerande!
Ser gärna fler inlägg från din sida!
Du kan ju det här...
Ser gärna fler inlägg från din sida!
Du kan ju det här...
Ähh, jag är bara robotnybörjare. Och när jag fotar använder jag en random systemkamera. Det viktigaste är nog att ha bra ljus och lämplig bakgrund.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul projekt!
"Mera info finns här"
Nä nä nä.. Beskriv projektet här också. Annars blir det ingen projekt-tråd...
Läs mer här.
"Mera info finns här"
Nä nä nä.. Beskriv projektet här också. Annars blir det ingen projekt-tråd...
Läs mer här.