Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av DW »

tjenare StigH Du är inte ensam med att elda fel! Syre-Bränsle-Värme i rätt balans!
Du får ta det hur du vill men jag menar väl.

Om du har torr ved -då menar jag torr ved, riktig panna -som du har och en bra rökkanal, som
du skall be sotar bedömma. Varför ryker det. VATTEN och fibröst material = ofullständig förbränning.
Om veden -kolvätet inte förbränns får du beläggning i rökkanalen detta skapar askrök + att du får soteld
efter en tid. 90% av alla som har haft soteld, säger att sotarn var ju här för en vecka sedan!!!
Helt rätt. Fiseldar man skapas glanssot som är mycket brännsbart. När sotarn tar bort detta och du får råd
att elda hårdare med högre temperatur på rökgaserna som följd så tänder glanssotet och du har soteld.

Vad är rökkanalen tillverkad av? Tegel, plåt, Höganäsrör eller motsvarande???

Har du flera våningar lång skorsten?

Är det svårt att få veden att brinna, tänd upp med rejält tunna stickor.

Ett enda fuktigt vedträd förstör allt ända tills du uppnått kanske 350´

Du kan nog få hundra tipps men betala för att får dit sotarmästarn inte bara sotarn.
Han läser av allt du har, kan ge dej riktig o saklig info vad gäller din panna.
Kanske så enkelt att du kyler ner rökgaserna pga effektiv cirkulation av kallt vatten i början.

Min granne har samma problem men i hans fall tror jag inte veden är torr. Sotarn säger att det är ok.
JAG säger att sotarn inte kan sitt jobb.
All rök som slingrar sej ned för taket är kall. Titta på din avgasplym när det är riktigt
kallt ute och du eldat i 5-6 timmar. Antar att du endast ser en tunn fladdrande gas som strömmar ut.

Du får ta dej den tid det tar att värma upp skorsten mm fin torr ved. Fyll inte panna med ved ordna så
veden ligger på bästa sätt men inte mot pannväggen......detta vet du kanske redan.

Sen, varför inte ta med grannen in. När du fått bra kunnskap och det kanske bara ryker 30sek.
Han kanske kan elller tror han kan bättre och förstår ditt dilemma med "kanske" en tegelstensrökgaskanal
som tar sin tid att värma upp.

Vill inte vara bässervisser men kan lite om rökgaser efter 28 år på räddningtjänsten.
Tycker du jag har fel, tänd en gasolkamin och sätt dej o fundera varför den inte ryker.
Lycka till

justerat texten en gång
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av blueint »

Ta med grannen och elda tillsammans kunde vara ett intressant förslag. Krävs väl en del personkemikänsla för att få ihop det men kan vinna mycket :)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av DW »

-javisst. Börja så här:
Tjena kalle, du som har koll på det mesta, jag vet inte riktigt hur jag skall lösa mitt problem,
har in du någon erfenhet om vedeldning.

eller byt ut hela frågan mot undra om man kan koka brännvin på en sådan här panna.

Har du otur är han polis eller alkoholist men har du tur kan han vara kemilärare :shock: och ni blir vänner för livet.....
Ranstam
Inlägg: 456
Blev medlem: 17 november 2007, 21:20:16
Ort: LUND

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av Ranstam »

Att skapa ytterliggare gransämja är nog en bra idé, kanske värt ett försök. Tyvärr innehåller normalt lufttorkad ved runt 20% vatten, och ytterliggare vatten skapas när vätemolekylerna förbränns med syre. Tycker det är synd att man ska behöva ha sånna tokiga rökgastemperaturer, man förlorar ju verkningsgrad på det.


//Alexander
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av Mindmapper »

I området där jag bor är det mestadels vedeldare, en liten del av dom hör till kategorin "survedeldare", dvs det luktar f_n när de eldar. Nu börjar snart värsta tiden på året när det börjar lukta surrök och ibland inblandning av andra dofter.

Kan någon tala om för varför vedeldarna ska ha något slags fribrev att förstöra luften för andra?

Som tur är blir det fler och fler som går över till värmepumpar. Ibland känner man att man är på tok för snäll som inte anmäler dom till luktpolisen. Kan man inte elda utan att skapa oangelägenhet för andra, borde man låta bli. Ofta har det varit knäppgökar som ska pyselda för att spara ved. Nu verkar det vara andra anledningar.

Att skapa bra relationer är ett bra råd. Ts har ju tagit itu med att försöka lösa problemet. och att förklara det för grannarna bör göra saken bättre. Vet inte om kommunens energirådgivare kan bistå med tips för att lösa problemet. Men att lägga felet på grannarna är inte riktigt. De kan inte rå för att det luktar när du eldar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av DW »

Hur justeras luften när rökgaserna närmar sej 240-250 grader.
Justerar du rökgastempen med tillluft efter panna direkt in i rökkanalen? Om inte så se efter om du kan fixa detta.
Då kan du elda så hårt som pannan klarar utan att förstöra din skorsten. Sök efter rökgasspjäll

http://www.mariebergs.com/?pid=81
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av StigH »

Nu börjar den här tråden att spåra ur!

Alldeles för få har läst startinlägget innan de svarar !
Jeg VET hur man eldar, jag vet lämplig rökgastemp
Jag vet att man ska ha torr ved etc..
Jag HAR en av marknadens bästa miljöpannor..( t o m solfångare på G..)
Jag HAR konsulterat lokal energirådgivare innan..
Jag har gjort det mesta

Problemet är att grannarna inte ens accepterar 5 min rök vid uppstart. DÅ talar vi inte om "maxibolmande" utan "lite lätt rök"
Maxibolmandet, det står en annan granne för!

Anledningen till frågan var att jag ville optimera eldandet ÄNNU mera än jag gör idag och samtidigt hålla koll på om det av misstag kommit med nån "fuktig pinne", då sjunker rökgas tempen och då ryker det..
Miljöpannor är nämligen lite petiga med vedkvaliteten.
Normaldrift = noll rök och noll lukt!


Nu ska jag kopiera lämpliga länkar ur tråden och sen:
Kan moderator vänligen låsa tråden vore jag tacksam.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av blueint »

Hur ofta sker denna uppstart?

Fuktighet kan mätas med resistansmätning mha metallnålar i virket.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av StigH »

Vintertid 1gg/dygn
Sommartid var 5-6:e dag för varmvatten. Om möjligt inte på helger..

Pannan körs vanligen på fm/dagtid när omkringboende inte är hemma.

Finns ju timmerfuktighetsmätare att inhandla..
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av danielr112 »

Det finns inte möjlighet att fixa en injektor fläkt på taket och på så vis fixa en riktig rökpelare?

Vet om att du har fläkt redan men... Fördelen med injektorfläkten är ju att du kan skicka iväg ev rök antal meter rakt uppåt fastän du inte har fullt sug neråt genom reglering av avstånd mellan injektorn och rökgaskanalen. (dvs större avstång desto mindre suger det från själva pannan men skickar fortsfarande röken uppåt)
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av StigH »

"Det finns inte möjlighet att fixa en injektor fläkt på taket och på så vis fixa en riktig rökpelare?"

Tanken har faktiskt slagit mig...Ett grovt fult rör på 2 meter kanske? Vafför inte..
Om det funkar.. Vindriktningen i området tyvärr är lika varierande som vallöftena pga höjdskillnaderna i omgivningen.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av HåkanO »

Jag kan däremot förstå att man klagar. Inte på att grannarna eldar det får de göra så mycket de vill men jag vill inte ha in röken i mitt hus.
Och det är eldarens ansvar att se till att ingen blir störd. Rök är farligt att inandas. En gång slog våran brandvarnare igång när våra grannar eldade :evil:

Här finns en lösning som jag tror är underskattad http://www.nvi.se/laddaned/vedkatabroschyr_komplett.pdf

Vet inte priser och sånt med tror det är en effektiv metod att rena röken

Håkan
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av v-g »

Man skulle fått röken genom ett vattenbad för att fånga upp alla partiklar. Det är väl så fjärrvärmeverken tar reda på en del av utsläppen om jag inte tar helt fel. Dock _kanske_ det är aningen ogenomförbart för hemmabruk :?

Jag skulle skaffa en flistugg och tugga upp grannarna. :vissla:
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av danielr112 »

Stig: Låt inte röret vara för grovt. Och fult behöver det inte vara. Ett med mindre diameter ger ju högre hastighet. med vettig fläkt kan du nog kasta upp röken
xx meter så länge det inte är väldigt konstiga vindare ute.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av grym »

bara för klarhetensskull, funkar det bra om du kör manuellt och kollar till det?, för då är det ju om man kan automatisera det som det var på tal om från början, innan man drar iväg med andra saker, vilket vi på forumet är överdjävligt bra på :oops: :)
Skriv svar