Svartvit bild när jag kopplar dator till TV (S-VIDEO)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frejo

Inlägg av frejo »

Har samma problem själv men lät det vara då jag antog att min tv var för gammal för att ta emot s-video via scarten...

Intressant det där med bygling, vad är det man gör med signalen då?
Sci

Inlägg av Sci »

Vad man gör med byglingen är att slå samman färg- och ljusstyrkesignalerna, dvs gör om S-video till gammal vanlig compositvideo.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Nej nej nej!!!!
Kutta sladdarna till ben 13 och 15 på scarten (röd och vit) och löd sen ihop benen på svhs-kontakten två och två, det innebär att de fyra sladdarna i svhs-sladden egentligen bara är två...
om man kollar från utsidan på svhs-kontakten så är det kopplat såhär:

Kod: Markera allt

#
    *---*-----gul sladd
   *-----*----svart sladd
      ##
Hokus pokus så har du färg! Det måste man göra med alla svhs-till-scart adaptrar man köper i butiken!
Fick en förklaring en gång om att det skulle kunna vara så att de försöker skicka ljud och bild genom samma sladd med svhs och att det är ljudet man kuttar bort här, men det köper jag inte riktigt... Någon som vet vad man gör?
Funkar gör det i alla fall...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, är det verkligen säkert att göra så - jag menar det pajar inte mitt grafikkort eller så?

Pjoms och Hedis: Ja, jag har testat att köra lite olika både på TV'n och datorn. Ingen skillnad på färgen tyvärr.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Greensilver skrev:Ok, är det verkligen säkert att göra så - jag menar det pajar inte mitt grafikkort eller så?
.
Nä, det ska det inte göra... Jag har gjort så massvis med gånger och en polare har oxå gjort så! Dessutom är det så svaga spänningar att kortet borde överleva några sekunder kortslutning... :D (skoja bara, det ska inte vara någon risk med det.)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du provat med TVTool innan du ger dig på hårdvaran? Det har löst alla gånger jag har förlorat färgen till TVn med GeForce-kort.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

en billig svideo till composit konverter finns billigt på t.ex. clas ohlson. Det löste mitt problem som var samma som ditt (min tv kunde inte ta svideo signal)
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Jag hade samma problem :x . Jag testade att koppla datorn till min ena tv som inte stödde S-video då blev det s/v men när jag testade på den andra tv som stödde S-video så bidde det färg.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Henrik Kjellberg skrev:Nej nej nej!!!!
Kutta sladdarna till ben 13 och 15 på scarten (röd och vit) och löd sen ihop benen på svhs-kontakten två och två, det innebär att de fyra sladdarna i svhs-sladden egentligen bara är två...
om man kollar från utsidan på svhs-kontakten så är det kopplat såhär:

Kod: Markera allt

#
    *---*-----gul sladd
   *-----*----svart sladd
      ##
Hokus pokus så har du färg! Det måste man göra med alla svhs-till-scart adaptrar man köper i butiken!
Fick en förklaring en gång om att det skulle kunna vara så att de försöker skicka ljud och bild genom samma sladd med svhs och att det är ljudet man kuttar bort här, men det köper jag inte riktigt... Någon som vet vad man gör?
Funkar gör det i alla fall...
Som det sagts tidigare i tråden så sätter man alltså ihop färg och ljussignalerna. S-video fungerar så att man skickar dessa i två olika trådar. I komposit så sitter dessa två ihop. Om du då byglar, jag tror det helst ska vara med en liten konding, så gör du om S-video signalen till komposit. Du förlorar finessen med S-video men det funkar iaf.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

EagleSpirit skrev: Som det sagts tidigare i tråden så sätter man alltså ihop färg och ljussignalerna. S-video fungerar så att man skickar dessa i två olika trådar. I komposit så sitter dessa två ihop. Om du då byglar, jag tror det helst ska vara med en liten konding, så gör du om S-video signalen till komposit. Du förlorar finessen med S-video men det funkar iaf.
Ok, då fattar jag! Men hur stor bör kondingen vara? Antar att det är för att skydda mot nån typ överspänning/ström eller nått, men ett exempel på storlek?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Herr Tomi Engdahl har koll på grejorna. Kolla http://www.epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html där finns allt du vill veta.
Men som svar på din fråga används 470pF i kretsen.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag har också svart/vit bild men eftersom tv'n har fler tv/av kanaler så finns det bland dom en i färg också just bilden från datorn...
Skriv svar